7 781 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
LK fördelare, 15 mm pex, hur göra övergång?
Jag har redan ett fördelarskåp + fördelare från LK där jag skall dra in tappvatten. Rören är pex 15x2.5mm. Rören är ett svindyrt set med värmekabel inbakad i folie med skyddsrör och allt så de tänker jag inte ersätta!
LK har sitt system med 16mm pex och jag min idiot förutsatte att ovan nämnda rör även de var 16
På fråga svarade LK att:
Alt 1: sätta en rak övergång (RSK:189 09 61) och linar mot fördelaren och sätter en 15 anslutningskoppling mot den
Alt 2: byt fördelare till annat system, vilket de rekommenderar...
Jag vet att man inte ska blanda system men nu sitter jag med dessa prylar...
Finns det några alternativ?
Kan man inte använda Wirsbo/Upnors 15 mm koppling till denna fördelare?
Länk till fördelaren: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-2-uttag-m-avstangning/
Tacksam för råd!
/Ö-byggarn
LK har sitt system med 16mm pex och jag min idiot förutsatte att ovan nämnda rör även de var 16
På fråga svarade LK att:
Alt 1: sätta en rak övergång (RSK:189 09 61) och linar mot fördelaren och sätter en 15 anslutningskoppling mot den
Alt 2: byt fördelare till annat system, vilket de rekommenderar...
Jag vet att man inte ska blanda system men nu sitter jag med dessa prylar...
Finns det några alternativ?
Kan man inte använda Wirsbo/Upnors 15 mm koppling till denna fördelare?
Länk till fördelaren: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-2-uttag-m-avstangning/
Tacksam för råd!
/Ö-byggarn
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Hur blir det om man kör med stödhylsa och mutter från conex på LK fördelare? Är det godkänt? I så fall passar väl slangen rakt i?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Lite konstigt när det är deras egna grejor.
Tja, till mitt klena försvar så valde jag LK-systemet först då deras skåp passade perfekt i det minimala utrymmet som finns samt jag gillade deras kopplingar. Därefter hittade jag denna norska produkt (ej Uponor), Isolex Twin som är ett skyddsrör + två pex virad med värmekabel runt + folie. Detta skall monteras i ett fritidshus där vi valt att inte ha något "osynlig" dragning av vattenrör. Försent upptäckte jag att pex var 15 mm...
Jag tror att enklast och bäst är att behålla skåpet från LK men istället använda uponors fördelare och kopplingar etc. Att använda övergång blir nog bara bökigt.
Vad tror ni?
Jag tror att enklast och bäst är att behålla skåpet från LK men istället använda uponors fördelare och kopplingar etc. Att använda övergång blir nog bara bökigt.
Vad tror ni?
Hej,
Det är väl bara använda t.ex VA 15*2.5mm kopplingset mot fördelaren? Det är samma koning på dessa som på lk fördelaren.
Länk:
http://www.vatette.se/system-vatett...roduct&cHash=8b3e14a4c88e5d5b785f4dc02835d53c
Mvh R
Det är väl bara använda t.ex VA 15*2.5mm kopplingset mot fördelaren? Det är samma koning på dessa som på lk fördelaren.
Länk:
http://www.vatette.se/system-vatett...roduct&cHash=8b3e14a4c88e5d5b785f4dc02835d53c
Mvh R
Nja, inte riktigt rätt. Vatettes kopplingsset ska monteras på vatettes egna sortiment av kopplingar. Själva kopplingen är godkänd att koppa PEX:en med men inte kopplingssetet mot fördelaren.rörisen skrev:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett korrekt montage är ju fortfarande som LK skriver. Gänga på den länkade kopplingen på fördelaren. Täta med lin & locher. Conex-kopplingen är godkänd för montage av PEX av annat fabrikat. Glöm inte stödhylsan vid detta alternativet!
Gissningsvis den enklaste och billigast lösningen för dig just nu.
Det finns många lösningar och alternativa koppligsalternativ, men det är inte försäkringsmässigt OK.
Helt korrekt är ju som TS redan vet och har noterat. Blanda inte tillverkare i detaljer som fördelare.
Däremot har ju en klämringskopplingar/kopplingsset ett bredare typgodkännande.
Då gör jag som du föreslår krilleman!
Är novis när det gäller pex, har jag förstått att det jag behöver beställa för att kunna koppla mina 15-rör till LK-fördelaren är:
* kopplingen RSK 1890961
* LK Stödhylsa WP
Inget annat som behövs? Om jag hade haft 16-rör så hade jag väl kört med "LK Kopplingsset AX16" där stödhylsan ser helt annorlunda ut?
Mvh
Ö-byggarn
Är novis när det gäller pex, har jag förstått att det jag behöver beställa för att kunna koppla mina 15-rör till LK-fördelaren är:
* kopplingen RSK 1890961
* LK Stödhylsa WP
Inget annat som behövs? Om jag hade haft 16-rör så hade jag väl kört med "LK Kopplingsset AX16" där stödhylsan ser helt annorlunda ut?
Mvh
Ö-byggarn
Helt korrekt, glöm inte lin & locher.
1890961
1865970
Monteringsanvisning
På kopplingssetet sitter klämringen och stödhylsan ihop i en enhet.
1890961
1865970
Monteringsanvisning
På kopplingssetet sitter klämringen och stödhylsan ihop i en enhet.
Lk's 16 kopplingset är i samma typ som tex VA's, själva stödhylsan och konan sittier ihop med en o-ring på insidan..
Kör det du tänkt eller tex VA, R15inv'15 och 15 kopplingset.
Det Krilleman profeterar om stämmer inte överens om hur verkligheten ser ut för fem öre. (ingen vidare diskussion nu från dig Krille).
Lycka till!
Kör det du tänkt eller tex VA, R15inv'15 och 15 kopplingset.
Det Krilleman profeterar om stämmer inte överens om hur verkligheten ser ut för fem öre. (ingen vidare diskussion nu från dig Krille).
Lycka till!
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Varför gör LK stödhylsa till15mm PEX när dom inte gör 15mm slang? Blir inte det att blanda tillverkare?
Fast det är klart, vattette gör ju ingen slang alls....
Fast det är klart, vattette gör ju ingen slang alls....
Klicka här för att svara