D09
Har gjort en bypass variant förbi vvb för att kunna stänga av den.

Är dock osäker på hur resultatet kommer att bli gällande:

Legionellabakterier

Samt blandad kall retur från vvb och vv från övriga värmesystemet som möts vid bypassen med resultat att det inte blir riktigt varmt samt bakterier som frodas i den avstängda vvb.

ImageUploadedByByggahus.se1378565983.733817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1378315220.813996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är bypassen till för att blanda kall vatten till varmvattnet, likt en blandningsventil? Isåfall måste det sitta en backventil där in och ut böjen sitter i vinkelballen,vv kommer sprida sig i kv systemet eller tvärtom.

Vvb kommer att ha tryck upp i kärlet eftersom du inte har avst. ventil på kv in i vvb som kommer bli en "blindtarm" i ditt tappvattensystem som inte är bra då du kan få bakterie tillväxt.

mvh
 
D09
spekerök skrev:
Är bypassen till för att blanda kall vatten till varmvattnet, likt en blandningsventil? Isåfall måste det sitta en backventil där in och ut böjen sitter i vinkelballen,vv kommer sprida sig i kv systemet eller tvärtom.

Vvb kommer att ha tryck upp i kärlet eftersom du inte har avst. ventil på kv in i vvb som kommer bli en "blindtarm" i ditt tappvattensystem som inte är bra då du kan få bakterie tillväxt.

mvh
Nä, bypassen är till för att leda förbi vattnet så jag kan stänga av vvb.

Men det blev inte riktigt som jag tänkt mig.

Inkommande vatten till vvb är en vv slinga.

Rädd för att det blir galet gällande bakterier typ legionella när man duschar.
 
D09
Eftersom säkerhetsventilen sitter på fel sida, går det att montera en avstängning på kv in och stänga av vvb på ventilen eller måste man skifta?
 
D09
Nog bäst att ha igång vvb tills det är riktigt gjort.. Hur nu det ska göras :/
 
Jajaa, fattar med slingan nu...En avst ventil sitter som en fläskläpp ovanför höger t-rör, eller så kopplar du in höger rör direkt på fördelaren, det förmodar jag är tanken när din ved anläggning står klar.

mvh
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Stäng du bypassen och låt elberedaren ligga i serie sålänge. Håll den runt 60 grader så har du hängslen och livrem, inte för att risken är stor men dina andra alternativ strider mot alla principer för VV inkopplingar.



Du bör väl inte behöva elberedare med din fina lyxvedanläggning. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
GK100 skrev:
Stäng du bypassen och låt elberedaren ligga i serie sålänge. Håll den runt 60 grader så har du hängslen och livrem, inte för att risken är stor men dina andra alternativ strider mot alla principer för VV i kopplingar.



du bör väl inte behöva elberedare med din fina lyxvedanläggning. :)
Ha ha nä, den vill jag inte betala el för sen :)

Gör det bums innan jag glömmer det :)

Surt o betala el för beredaren eftersom den måste vara igång ändå ha ha min tanke var att man skulle kunna stänga av beredarens både till och ut samt ett bypassrör..
 
Kör in varmvattnet direkt in i varmvattenberedaren och sen ut precis som vanligt men mata den med pannan, då har du alltid varmvatten samt att du inte behöver göra några speciella åtgärder. Det var en rörmokare som sa till mig att man kunde göra så, då får man definitivt inga legionella bakterier. Och sålänge du använder varmvattnet varje dag så håller den sig varm med.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Vad skulle hända om man satte ett stopp för inkommande vatten till beredaren, stänger av utgående och av misstag sätter på vvb ?

Med tanke på den felaktiga säkerhetsventilen.
 
Krilleman
D09
Så om jag sättet stopp på vv och kv in i vvb och har den igång med en felaktig säkerhetsventil så kan den smälla som videon?

Eller åker anslutningarna före?

Jäkla jönssonligan smäll 😱😱
 
D09
En dum fråga till experterna ;)

Skulle vilja veta vad vvb drar, dvs stänga av den i 2-3 dar.

Som det är nu ligger den i serie och är på, men dom jag öppnar bypassen och stänger utgående och sedan stänger av vvb. Ingående går ju inte att stänga.

Hinner det bli bakerietillväxt?
Något annat dumt som kan hända?

Avstängningen på utgående uppfattade jag det som en skruv på h sida ( på grejen som sitter på utgående )

Ska den skruvas medurs in?

Kände på den och den verkar mest gå runt vilket få mig att tro att det är en balofixvariant som ska vinklas åt ett speciellt håll... Är ju gängor på skruvens utsida med :/

Skynda er nu att korrigera mina impulsiva påhitt 😄😄😄
 
D09
spekerök skrev:
Är bypassen till för att blanda kall vatten till varmvattnet, likt en blandningsventil? Isåfall måste det sitta en backventil där in och ut böjen sitter i vinkelballen,vv kommer sprida sig i kv systemet eller tvärtom.

Vvb kommer att ha tryck upp i kärlet eftersom du inte har avst. ventil på kv in i vvb som kommer bli en "blindtarm" i ditt tappvattensystem som inte är bra då du kan få bakterie tillväxt.

mvh
Tänkte på det du skrev om blindtarm.

Jag har några frammatade rör i plattan som går till rum som ännu inte är fullt i bruk ännu.

Rören är anslutna till fördelarna på vv samt kv men pluggade där dom kommer upp.

Är dessa också riskområden?
 
D09
Röris beställd tills på tisdag.

Stänger vi av den där vvb från ledningarna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.