Har gjort en bypass variant förbi vvb för att kunna stänga av den.
Är dock osäker på hur resultatet kommer att bli gällande:
Legionellabakterier
Samt blandad kall retur från vvb och vv från övriga värmesystemet som möts vid bypassen med resultat att det inte blir riktigt varmt samt bakterier som frodas i den avstängda vvb.
Är dock osäker på hur resultatet kommer att bli gällande:
Legionellabakterier
Samt blandad kall retur från vvb och vv från övriga värmesystemet som möts vid bypassen med resultat att det inte blir riktigt varmt samt bakterier som frodas i den avstängda vvb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är bypassen till för att blanda kall vatten till varmvattnet, likt en blandningsventil? Isåfall måste det sitta en backventil där in och ut böjen sitter i vinkelballen,vv kommer sprida sig i kv systemet eller tvärtom.
Vvb kommer att ha tryck upp i kärlet eftersom du inte har avst. ventil på kv in i vvb som kommer bli en "blindtarm" i ditt tappvattensystem som inte är bra då du kan få bakterie tillväxt.
mvh
Vvb kommer att ha tryck upp i kärlet eftersom du inte har avst. ventil på kv in i vvb som kommer bli en "blindtarm" i ditt tappvattensystem som inte är bra då du kan få bakterie tillväxt.
mvh
Nä, bypassen är till för att leda förbi vattnet så jag kan stänga av vvb.spekerök skrev:Är bypassen till för att blanda kall vatten till varmvattnet, likt en blandningsventil? Isåfall måste det sitta en backventil där in och ut böjen sitter i vinkelballen,vv kommer sprida sig i kv systemet eller tvärtom.
Vvb kommer att ha tryck upp i kärlet eftersom du inte har avst. ventil på kv in i vvb som kommer bli en "blindtarm" i ditt tappvattensystem som inte är bra då du kan få bakterie tillväxt.
mvh
Men det blev inte riktigt som jag tänkt mig.
Inkommande vatten till vvb är en vv slinga.
Rädd för att det blir galet gällande bakterier typ legionella när man duschar.
Jajaa, fattar med slingan nu...En avst ventil sitter som en fläskläpp ovanför höger t-rör, eller så kopplar du in höger rör direkt på fördelaren, det förmodar jag är tanken när din ved anläggning står klar.
mvh
mvh
Stäng du bypassen och låt elberedaren ligga i serie sålänge. Håll den runt 60 grader så har du hängslen och livrem, inte för att risken är stor men dina andra alternativ strider mot alla principer för VV inkopplingar.
Du bör väl inte behöva elberedare med din fina lyxvedanläggning.
Du bör väl inte behöva elberedare med din fina lyxvedanläggning.
Ha ha nä, den vill jag inte betala el för senGK100 skrev:
Gör det bums innan jag glömmer det
Surt o betala el för beredaren eftersom den måste vara igång ändå ha ha min tanke var att man skulle kunna stänga av beredarens både till och ut samt ett bypassrör..
Kör in varmvattnet direkt in i varmvattenberedaren och sen ut precis som vanligt men mata den med pannan, då har du alltid varmvatten samt att du inte behöver göra några speciella åtgärder. Det var en rörmokare som sa till mig att man kunde göra så, då får man definitivt inga legionella bakterier. Och sålänge du använder varmvattnet varje dag så håller den sig varm med.
En dum fråga till experterna 
Skulle vilja veta vad vvb drar, dvs stänga av den i 2-3 dar.
Som det är nu ligger den i serie och är på, men dom jag öppnar bypassen och stänger utgående och sedan stänger av vvb. Ingående går ju inte att stänga.
Hinner det bli bakerietillväxt?
Något annat dumt som kan hända?
Avstängningen på utgående uppfattade jag det som en skruv på h sida ( på grejen som sitter på utgående )
Ska den skruvas medurs in?
Kände på den och den verkar mest gå runt vilket få mig att tro att det är en balofixvariant som ska vinklas åt ett speciellt håll... Är ju gängor på skruvens utsida med :/
Skynda er nu att korrigera mina impulsiva påhitt 😄😄😄
Skulle vilja veta vad vvb drar, dvs stänga av den i 2-3 dar.
Som det är nu ligger den i serie och är på, men dom jag öppnar bypassen och stänger utgående och sedan stänger av vvb. Ingående går ju inte att stänga.
Hinner det bli bakerietillväxt?
Något annat dumt som kan hända?
Avstängningen på utgående uppfattade jag det som en skruv på h sida ( på grejen som sitter på utgående )
Ska den skruvas medurs in?
Kände på den och den verkar mest gå runt vilket få mig att tro att det är en balofixvariant som ska vinklas åt ett speciellt håll... Är ju gängor på skruvens utsida med :/
Skynda er nu att korrigera mina impulsiva påhitt 😄😄😄
Tänkte på det du skrev om blindtarm.spekerök skrev:Är bypassen till för att blanda kall vatten till varmvattnet, likt en blandningsventil? Isåfall måste det sitta en backventil där in och ut böjen sitter i vinkelballen,vv kommer sprida sig i kv systemet eller tvärtom.
Vvb kommer att ha tryck upp i kärlet eftersom du inte har avst. ventil på kv in i vvb som kommer bli en "blindtarm" i ditt tappvattensystem som inte är bra då du kan få bakterie tillväxt.
mvh
Jag har några frammatade rör i plattan som går till rum som ännu inte är fullt i bruk ännu.
Rören är anslutna till fördelarna på vv samt kv men pluggade där dom kommer upp.
Är dessa också riskområden?
