klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det "elakaste" är väl läckor över lång tid som man inte upptäcker. Även om betongen är oorganisk så ligger det kanske organiskt material emot som kan börja mögla ? Och en dålig inomhusmiljö är inte alltid man upptäcker förräns man kanske får hälsosymptom osv. Även lim för tex mattan skulle kunna ge obehagliga lukter tex. En plötslig översvämmning skulle man
1 svar · 440 läst
H
hast963: Jag säljer enligt nedan till filterbrunn: Blå rör utan muff från Erdbohrer. 115 mm Plunscher 110mm Jordborr 6 m 120mm och 75 mm borrhuvud Spett att fästa på borren för att krossa stenar Riverside lerborr 110 mm Skicka SMS till Hans: 0761-72 92 01
18 svar · 67,2k läst
A
affespappa: [citat] Har nu testat och det verkar fungera! Tack så mycket för hjälpen!!!
3 svar · 761 läst
·
X
xxargs: Det låter lite som att ni har pH mässigt surt vatten, dvs. pH under 7. Koppar i rören brukar inte lösa ut sig när pH är över 7, kommunala vattenverken brukar hålla sig lite över 7, typ mellan 7,5 - 8,5 för att det inte skall korrodera i distributionen och husens kopparrörsystem medans livsmedelsverket föreskrifter tillåter område mellan pH 6,5 - 9,5 för dricksvatten... Hårdheten
1 svar · 1,4k läst
fredda91
fredda91: [citat] Tack!
4 svar · 855 läst
·
GoC
GoC: [citat] Du köper en lämplig rörvinkel och skruvar på, t.ex en 45graders vinkel
1 svar · 514 läst
Sjösala
Sjösala: Hej, Jag har borrat efter vatten och installerat pump men valde att inte initialt köpa någon hydropress i fall vattenkvaliten var för dålig (typ svavelväte som behöver luftas). Nu tycker jag att vattenkvaliten känns bra, har dock inte tagit några prover ännu men det smakar gott! Dock snubblade jag då över den här artikeln och tillhörande utredning och blir därmed osäker på om man
0 svar · 501 läst
A
Arne999: Nu har jag installerat och allt verkar funka ok. Har ju kvar gamla tryckmätaren och ser ju att den visar typ 3.5bsr när den nya visar 4.5. har alltid haft den gamla upp i 5 innan den slagit av vilket har gett "normalt tryck " Den nya slår nu av vid 4.5 (kan ju justera upp) och det är väldigt lamt tryck i vattnet så känns ju lite skummt. Vad är standard att ha ?
13 svar · 1,4k läst
·
A
Arne999: Tejp blev det och det har blivit tätt 😃
4 svar · 427 läst
·
GoC
GoC: den där bottenventilen verka inte ens vara åtskruvad som den skall. Det läcker ju och är blött och den där skumgummipackningnen kommer då inte fram av sig själv om det är korrekt monterat och åtdraget.
4 svar · 483 läst
·
J
jonaserik: Som synes verkar det vara en GF fabrikat ( se på muttern hur den ser ut ) och finns för limning eller gänganslutning, sök med "" unionkoppling PVC ""
5 svar · 420 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Precis, kryssar du inte i dessa i din ansökan om avloppstillstånd får du frågor om varför och ombeds justera om du inte kan förklara varför du inte kommer att följa standarden. Det beror på att avluftning över nock har ingått i de gamla allmänna råden från Naturvårdsverket och därmed har varit svensk standard sedan länge. Dagens allmänna råd anger funktionskrav avseende
7 svar · 906 läst
·
D
Daniel 109: Ja, det fungerar.
1 svar · 290 läst
·
H
Håbbe01: [citat] Underhåll på så gamla anläggningar finns inte. Bara se till att det rinner igenom alla stegen utan stopp. Ändringar kräver anmälan och då gäller nuvarande standard på avlopp dvs +150 000 kr. Kommuner brukar göra 10års kontroller (inventeringar) Så den bistra dagen kommer nog i alla fall. Sista steget är väl någon form av stenkista.
2 svar · 545 läst
·
Störstmjölken
Störstmjölken: [bild] Jag gissar att det är antingen 12 eller 15mm rör du har för tillfället, la till båda så du lättare ska kunna hitta. Som sagt, en stödhylsa på existerande rör, och en i varje ända på nya röret. Rör kan du köpa på tex Biltema eller antagligen någon rörfirma lokalt. Sen behöver su bara 2 skiftnycklar, en rörkapare eller bågfil, kniv och borr för att göra hål, och två
2 svar · 615 läst
·
J
jonaserik: [citat] 110 röret ska då gå in ca 0,5 meter helst för att skiten ska hamna på rätt väg. Blir bra med att gjuta runt skarven, lägg så det blir ca 5 - 10 cm runtom på skarven.Lycka till.
9 svar · 1,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det ser ut som 15mm muttrar med förminskning till 12 enligt ögonmåttet på minikulventilen...
3 svar · 436 läst
·
J
JohanL_1: Problemet löst (tror jag): För något år sedan tappade jag bort den bakre stoppskruven som ger ändläget för kranens vridning och jag ersatte den med en egen skruv i vanligt stål, ej rostfri. När jag nu tittade närmare på de två insatserna som blivit tröga på kort tid så var de missfärgade av rost på baksidan som vetter mot stoppskruven. Min teori är nu att antingen så har
8 svar · 1,3k läst
T
topmount: Men om det droppar konstant även när duschen är avstängd så får ni ju byta insatsen i i blandaren.
9 svar · 3,4k läst
·
P
Pussellisa: Det är exakt samma problem som jag har och hunden blir tokig kvällstid när det plötsligt låter inifrån toa fast ingen är där.
11 svar · 6,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nej tråkigt nog verkar det inte finnas avstängning på denna varianten.
9 svar · 772 läst
·
D
dalldalldall: [citat] Förstår dig precis, blir bara värre med myndigheter hela tiden, ingen ska kunna bo billigt/eller miljövänligt om man vill det, alla ska straffas lika hårt o pengar ska krävas överallt där det är möjligt
45 svar · 21,8k läst
·
O
Odi et Amo: Filma avloppen så får du en överblick.
1 svar · 437 läst
BirgitS
BirgitS: Okej, det är nog mer vanligt att man har avloppsröret någorlunda nära golvet så att det blir lite mer osynligt, men med stammen så synlig spelar det ju inte så stor roll. Men på något sätt bör du nog ha ett vattenlås någonstans. Går det att flytta om bitarna i den lodräta stammen så att anslutningen för tvättmaskinen och torktumlaren hamnar längre ner?
8 svar · 1,6k läst
·
A
Andre Fontes: [citat] Den är en äldre brunn 50 år tillbaka. Inte tillräckligt stor. Jag skickar bild imorgon, 😀
6 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Ingen stööre vits att gräva djupare, om du inte gräver ned det lååångt, typ minst en meter. Det kommer att fungera även om marken är kall, för det mesta. När det sipprar ned smältvatten på vintern så kommer det att frysa och bli en beläggning i röret. När det kommer större mängder vatten vid snösmältning så kommer det vattnet att vara så "varmt" att det även tinar upp
2 svar · 846 läst
·
P
PelleP73: [citat] Tack @cpalm Då låter det som att det finns inte så mycket utrymme utan jag är ganska låst till hur rörmokaren böjt röret. Om jag gör en enkel beräkning baserat på den böjradie du skriver så bör avståndet från hörnet på väggen till rörets yttersida (kanten in mot rummet) vara ungefär 4,2 cm. Om nu rörmokaren använt 60 mm. Jag får ut till landet och försöka mäta.
2 svar · 380 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.