Vänner, vi köpte hus för dryga året sedan och bytte ganska snabbt ut båda toaletterna till Gustavsbergs nautic. Efter ett tag började vi få problem med att det ofta, när man gjort nummer två, blev "stopp". Då fyller den upp och sjunker sakta, och gurglar när vattnet sjunker undan. Fram med hink och hälla samtidigt som man spolar och problemet försvinner någorlunda.
Vi har barn i 3års åldern och min spontana tanke var att han kanske råkat få ner någon liten leksak som sätter halvt stopp men efter att nu monterat av hela stolen och tittat med kamera utan att hitta något. Jag passade också på att lysa ner i avloppet och det är säkert en halvmeter/meter innan det viker av snett och röret var helt tomt. Jag hällde en balja vatten för att se om det tog tid att sjunka undan men det försvann direkt.
Nu är stolen på och jag testade att öka mängden vatten i cisternen men får i princip samma effekt. Man ser tydligt på klippen jag bifogar som är på båda våra toaletter att på en av dom (som nu också har mer vatten per spolning) så sjunker vattnet under nivån för vattenlåset och sedan fyller upp igen.
Är det luftning som är problemet då? Eller finns det något annat jag borde titta på? Mitt halvdåliga vattenpass säger att det är viss lutning bakåt på den stolen som spolar dåligt och viss lutning framåt på den stolen som spolar bra. Båda stolarna står på samma plan och jag har bara sett att vi har en luftning på taket (vad jag tror).
Vi har barn i 3års åldern och min spontana tanke var att han kanske råkat få ner någon liten leksak som sätter halvt stopp men efter att nu monterat av hela stolen och tittat med kamera utan att hitta något. Jag passade också på att lysa ner i avloppet och det är säkert en halvmeter/meter innan det viker av snett och röret var helt tomt. Jag hällde en balja vatten för att se om det tog tid att sjunka undan men det försvann direkt.
Nu är stolen på och jag testade att öka mängden vatten i cisternen men får i princip samma effekt. Man ser tydligt på klippen jag bifogar som är på båda våra toaletter att på en av dom (som nu också har mer vatten per spolning) så sjunker vattnet under nivån för vattenlåset och sedan fyller upp igen.
Är det luftning som är problemet då? Eller finns det något annat jag borde titta på? Mitt halvdåliga vattenpass säger att det är viss lutning bakåt på den stolen som spolar dåligt och viss lutning framåt på den stolen som spolar bra. Båda stolarna står på samma plan och jag har bara sett att vi har en luftning på taket (vad jag tror).
Då har du troligen ett kraftigt begynnande stopp på avloppet från WCn innan avloppet från tvättstället ansluter.
Kanske läge att ta dit en spolbil som filmar avloppet samt spolar det.
Vad är det för typ av avloppsrör i huset, gjutjärn, plast?
Vad är det för typ av avloppsrör utanför huset, betong, gjutjärn, plast?
Kanske läge att ta dit en spolbil som filmar avloppet samt spolar det.
Vad är det för typ av avloppsrör i huset, gjutjärn, plast?
Vad är det för typ av avloppsrör utanför huset, betong, gjutjärn, plast?
gjutjärn skulle jag tro? Utanför huset vet jag inte. Huset är byggt 68 om det ger någon hint.Demmpa skrev:
Då har du troligen ett kraftigt begynnande stopp på avloppet från WCn innan avloppet från tvättstället ansluter.
Kanske läge att ta dit en spolbil som filmar avloppet samt spolar det.
Vad är det för typ av avloppsrör i huset, gjutjärn, plast?
Vad är det för typ av avloppsrör utanför huset, betong, gjutjärn, plast?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, vi pratade om att göra det på sikt för att se hur avloppet ser ut men killen från spolbilen sa att det högst troligen inte är ett stopp och inte avluftning. Vet tyvärr inget om svacka/backfall, det har ju inte alltid varit problem med toaletten utan det här har ju uppstått, det är det som gör det så sjukt märkligt. Jag har dålig koll på det här, osäker på vad du menar med manschetten, bör inte den alltid vara tät? Kan det vara så att man inte fått på toaletten ordentligt menar du? Jag ska se om jag ens kan se in bakom där, vet att toaletten har en liten lucka. Vi har inte fått in någon dåligt lukt i badrummet vad jag märkt.Demmpa skrev:
När jag kikade ner med kamera så ser det ut som om röret från toaletten går ner en bit under marknivå (huset står på krypgrund) och sedan viker det mot mig.
Jag vet i vart fall att gästtoaletten som inte har samma problem är närmare vägen än vad badrummet är. Om man tittar på bilden nedan så är vägen till höger om huset. Avluftningen som går upp på taket kommer ner på vänstra sidan av huset, ungefär vid badrummet. Osäker på om det kommer före eller efter toaletten i badrummet. När spolbilen var här så användes bidéavloppet (som annars är stängt) som kommer precis innan toaletten i badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så märkligt om de gamla toaletterna var från när husets byggdes, typ senast 70 med tanke på gjutjärnsrören. Anledningen är att de gamla toaletterna spolade mycket mer vatten än dagens snålspolande samt att det var mer fart på vattnet.Filikun skrev:
Det är inte säkert att avloppsröret från bidén går ihop med avloppsröret från toan nära toan utan det kan vara längre bort.Filikun skrev:
Det kan vara så att avloppsröret från WCn i badrummet går till WCn på gästtoaletten och vidare ut, samt att avloppet från golvbrunnen, tvättstället & bidén går via köket & tvättstugan å vidare ut.
Att du skulle testa att spola när manschetten inte sitter fast ordentligt är för att se om det mildrar symtomen på stopp i avloppet.Filikun skrev:
För om det mildrar symtomen så är det ännu mer troligt att du har två olika avloppsstammar, en för själva toaletterna och en för golvbrunnar, tvättställ e.t.c.
Väldigt tacksam för era svar. Jag ska så fort jag får möjlighet testa att lossa lisa på manschetten och se om det gör någon skillnad. Jag jagar också runt på kommunen för att se om det finns avloppskarta över huset så att man kan se hur rören faktiskt ligger.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Just därför vägrar jag byta ut min toastol (IFÖ Carezza) från 1962. Spolar rejält med vatten och håller rören rena.Demmpa skrev:
Det är inte så märkligt om de gamla toaletterna var från när husets byggdes, typ senast 70 med tanke på gjutjärnsrören. Anledningen är att de gamla toaletterna spolade mycket mer vatten än dagens snålspolande samt att det var mer fart på vattnet.
Det är inte säkert att avloppsröret från bidén går ihop med avloppsröret från toan nära toan utan det kan vara längre bort.
Det kan vara så att avloppsröret från WCn i badrummet går till WCn på gästtoaletten och vidare ut, samt att avloppet från golvbrunnen, tvättstället & bidén går via köket & tvättstugan å vidare ut.
Jag ändrade på toaletten så att den fyller upp mer vatten mer omgång men det verkar tyvärr inte göra någon större skillnad för där vi har hamnat just nu.N Nalleman64 skrev:
Hoppas jag får svar från kommunala vattenbolaget snart, dom ska tydligen sitta på kartor över majoriteten av Helsingborgs fastigheter.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Om huset står på krypgrund är det ju kanske enklast att ge sig ut på äventyr med arbetsbyxor och pannlampa och utforska husets undre domäner. Det kanske är ett rör som inte längre sitter fast där det borde och bildar en sänka?