F fixarpelle skrev:
Var på biltema idag och de hade precis lagt upp en ny ställbar avloppsböj Jotiflex (50, 75, 110mm).
Är det något som är bra eller bör man undvika dom?
Tycker den verkar praktiskt då den motsvara 2st böjar.
Räknas den som lång 90°?
[länk]
Ser bra ut tycker jag. Liknar mest 2 45 graders. Kan lösa många problem med knepiga vinklar.

janwide
Tackar för tipset. Den kan komma till användning i mitt nya krångliga avlopp.

Jag beställde en 110mm och em 75mm från nätet (men de kunde inte leverera den...)

Det känns som en "lång böj" men det kanske är en "lååång böj"?
Vid tillfälle ska jag åka förbi och titta på den.
Vid nybyggnation tror jag inte att den behövs så ofta - men vid renovering och förändring tror jag den kan komma väl till pass.
Frågorna är fler än svar just nu
- Kommer den att hålla tätt i längden?
- Är insidan av röret helt slätt? (så det inte fastnar "skit" i något veck - och att rensbandet lätt kan ta kroken)
- Undra hur lätt det är att ställa om vinkeln?
- Det kanske går att få nivåförändring samtidigt som en krök?
Behövs en 30gradig böj blir den nog betydligt smidigare (och billigare) med fasta böjar.
Den kan säker hjälpa att styra upp ett avlopp så de flesta böjar blir

Nu köpte jag hem några Jotiflex böjar (med lite olika dimensioner).
Eftersom jag håller på och ändrar avloppet, kan det komma väl till pass att fritt kunna välja vinkel.

En av funderingarna var om Jotiflex motsvarar en "långböj"
Två röda Jotiflex avloppsböjar med justerbara vinklar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och svaret på den frågan är nja - Den är längre än en 90gradig kortböj (det blev ingen bild på en kortböj...)
Men inte lika mjuk och stor som en långböj... (90°)
Slätheten invändigt har jag inget att säga om. Det kommer nog att fungera.

Dock kan den vara lite "knepig" att använda. Jag hade önskat fler vinkelmarkeringar.
Om det inte ska bli nivåskillnad mellan inlopp och utlopp måste båda sidor anta samma vinkel över 45°.
Under 45° nollställer man ena sidan och vrider önskad vinkel på andra sidan.
Men vinkeln blir inte centrerad.
Jotiflex avloppsböj med justerbar vinkel liggande på ett golv.
Skapa konto

Alternativet är att vrida båda sidorna 22,5° - Då blir böjen centrerad, och totalt 45°.
Vid vinklar över 45° måste båda sidorna vridas lika mycket (ex. 80° medför att båda sidor måste vridas 40° var)

I teorin är detta enkelt, men i praktiken tycker jag det är svårt. Graderingen på 110mm röret är som sagt väldigt sparsam. Bättre på en del mindre rör.
Det finns gjutskarvar och en pil att följa, men ingen ytterligare gradering.
Detta i sin tur kan medföra att det blir en liten "svacka" eller "upphöjning" mitt i kroken. (vilket inte är bra.)

Jag kan ha missat något, men funderar att göra en ritning/mall med streck eller något för att dela upp avståndet mellan gjutskarvar så vinkelfelet blir mindre / kanske elimineras.

Enkelt i teorin, men känns lite knepigare att använda i praktiken.
(Tycker att det är svårt som det är att hålla nivåerna på avlopp och dränering....)

Min känsla så här långt, är att denna lösning endast kommer att användas i "nödfall".
Kanske för att styra in gradtalet hos en ledning så övriga vinklar fortsätter vara 15°/30°/45° osv. (annars kanske det krävs en jotiflex i varje böj...).

• Flexibel Jotiflex avloppsböj med justerbara vinklar på trägolv.
    Skapa konto
  • Gilla
p_m
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Var på biltema idag och de hade precis lagt upp en ny ställbar avloppsböj Jotiflex (50, 75, 110mm).
Är det något som är bra eller bör man undvika dom?
Tycker den verkar praktiskt då den motsvara 2st böjar.
Räknas den som lång 90°?
[länk]
Kanske är jätte bra när vi skall dra om avloppet under nya Ikea köket. Där är ju bara 80mm. Skulle vilja ha 75 mm avlopps rör till köket

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.