Purre
Purre: [citat] Kanske är enklare att inte godkänna den också då den ser likadan ut som de farliga. Lätt att blanka ihop dom och då får någon med 581 för sig att den är säker.
8 svar · 925 läst
·
X
xxargs: Saltgenererad vattenavhärdare byter bara kalcium och magnesium mot natrium (med natrium från saltet som den regenereras med), så mängden torrsubstans minskas inte med en vattenavhärdare utan tvärt om blir något större mängd och beror på att för varje kalciumatom eller magnesiumatom som byts ut så går det åt 2 natriumatomer för ersättning då kalcium och magnesium-atomer är
3 svar · 552 läst
RoTe
RoTe: [citat] Undrar hur det blir när du behöver support då...
5 svar · 905 läst
R
rolfino: [citat] Ok. Tack, då har jag lärt mig nåt nytt.
6 svar · 643 läst
·
H
Henrikd75: Vid hydropressen TROR jag att jag kan gå på en grövre dimension och skarva. Men inte kollat ordentligt.
2 svar · 393 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Den här blir ännu bättre. Bara dra dit med packningen invändigt. ✅👍 https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/gangkopplingar/gangade-dimensionsovergangar/overgangsnippel-34r20-x-12r15-2000053963
3 svar · 855 läst
·
lutorm
lutorm: [citat] Tack. Brukar kolla Amazon för det mesta men inte det här...
2 svar · 501 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nej, ingen grogg. Jag jobbar alldeles för mycket för denna tingest. Men du förstod precis vad jag menade. 👍
16 svar · 1,2k läst
·
J
joasag: [citat] Blev att jag köpte anslutningsslangen du länkade, tillsammans med denna typ av PRK-koppling: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-402-20x15r-inv/ Kan dock inte få det tätt med packningen som följde med, inte heller med gummipackning. Tror det är för djupt i PRK-kopplingen för att anslutningsslangen ska bottna. Kan jag köra lin och pasta istället?
17 svar · 14,2k läst
·
D
Dsl: Skall ha ytterligare en fjärrstyrd ventil i sommar och behöver då en ytterligare anslutning. Bilden visar nuvarande setup som jag pillade ihop för 10år sedan. Vattnet kommer in i höger pem och vänster pem matar andra sidan av huset (kommer sitta en ventil emellan här sedan för styrning) Skall ha 2 datorer/ventiler och hon som bestämmer vill fortfarande ha en kran tillgänglig för
0 svar · 539 läst
·
Kenth Borglund
Kenth Borglund: [citat] Sent svar. Det går alldeles utmärkt. 1m ger ca 0.1 bar vilket räcker för att det rinner ur ett droppmunstycke eller droppknapp. Som karrock skriver blir den lite soggig så köp en svart överrock till den. Det finns sådana på t ex Amazon. Svarta plastöverdrag till IBC. Köp också ett filter som filtrerar vattnet till bevattningen. Se Amazon och sök IBC tank tillbehör. Jag har
8 svar · 4,7k läst
·
X
xxargs: [citat] Dessa pumpar verka ha inbyggd pressostat och stänger av sig när trycket är tillräckligt hög på utgången om jag fattade rätt Det är väl inget som hindrar att koppla in hydropress med T-koppling på utgående ledning liknande använd till billiga jetpumpar - det är ju bara att balansera trycket i luftsidan så att pumpen startar när den nästa är tom på vatten. finns ofta att
12 svar · 9,1k läst
·
K
karlmb: [citat] Kan man inte trycka ner frånluft under ett sådant hus och blockera radoninträngning?
91 svar · 57,4k läst
·
J
jonaserik: Går nog bra, se bara till att det går att tömma den underifrån med ventiler för avtappning om det skulle behövas.En på kallvatten och en på varmvatten.
1 svar · 633 läst
R
Raginmar: [citat] Bumpar här! Av annan orsak från mitt håll så har vi klurat fram samma typ av lösning, men med ER1000 istället. Jag är nyfiken om det blev som du tänkt, och om synpunkter på resultat?
2 svar · 2,5k läst
·
R
Raginmar: [citat] Hallå! Vi kikar på snarlik lösning nu när vår infiltrationsbädd börjat säcka ihop. Inte börjat räkna på siffror än eller hört av mig till miljöverket i kommunen. Funderar över vilken lösning vi ska ha. Vi har idag 3,1m³ 3kammarbrunn, med rör till pumpbrunn ca 15m bort. Där ifrån går vattnet till infiltrationen. Istället för att bekosta deponi av gammal makadam och
19 svar · 23,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Enligt vad jag hört av flera källor så är Oso absoluta toppengrejer i minst lika om inte bättre kvalité än nibe. Att vissa modeller är lite mer svårplacerade och att dom bara gör rostfria är väl nackdelarna men rostfritt funkar för dom allra flesta. Varmvattenberedare ska stå i rum med vattentätt golv och golvbrunn så dom är inte lättast att gömma undan dom och extra svårt med
1 svar · 842 läst
N
nilsplarsson: [citat] Gurglandet på de andra ställena bero på att vattnet, och den luft vattnet vill tränga undan på väg ut i avloppet, inte får plats i ledningen,eller dess ända, på grund av skit i ledningen eller att nivån dit vattnet skall hamna är för högt och därför täpper till utloppet i brunnen. Anledning till för hög nivå beror på att avloppslösningen inte fungerar. Behöver
21 svar · 25,6k läst
·
V
Very stable genius: @Adkit Lite nyfiken hur gick det, valde du relining. Är lite insatt i relining, mina grundregler utifrån det: * Använd relining, när det ska gå fort, på rör som är större än DN50. DN50 är för smått för att få det det bra. Om det är okej med avstängt avlopp och byggdamm under en tid, välj traditionellt byte. * Kostnaden för traditionellt byte beror mycket på vad du gör själv,
31 svar · 22,1k läst
kenth gustafsson
kenth gustafsson: köpt en digital som fungerar klockrent på jula så tråden kan tas bort
8 svar · 1,3k läst
·
J
joasag: [citat] Hade den öppnad, men kanske inte hela vägen ut. Gör det något?
4 svar · 486 läst
·
E
erik.larsson1997: [citat] Har aldrig provat på att löda förut så vågar nog inte den här gången heller 😅
5 svar · 702 läst
·
T
Timmertorsten: [citat] Jag resonerar som så att så länge den är i rätt horisontalläge så får den stå ut med att sitta under en bänk fast den benämns som ovan bänk. Beredare inköpt på Djungelsidan så får vi se vad den duger till. Köper hellre en EU producerad där en Asiendito hos Biltema, priset var detsamma.
2 svar · 446 läst
Anna_H
Anna_H: Man gräver tills man får tillräckligt stort flöde helt enkelt. Hade grävd brunn på samma sätt vid pappas gamla sommarstuga, jättegott vatten! Karlstad får sitt kranvatten på samma sätt, man pumpar upp vatten från Vänern som silas genom de naturliga sandåsarna på Sörmon som då bildar "konstgjort grundvatten" som hamnar i vattenverket och ger kranvatten till Karlstad, Hammarö och
2 svar · 598 läst
·
F
Feffe11: [citat] Japp, tom bättre. Tack för detta!
6 svar · 499 läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Ser mer ut som för livsmedelsindustri. Körbarhet är väl tveksamt med klass 3. I ditt fall funkar det ju om du undviker att köra på brunnen. En rostig gjutjärnsbrunn är bara ytrostig och trots allt det bästa alternativet ur mekanisk synpunkt. Det är ju sådana som används precis överallt vid utsatta områden
2 svar · 545 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det "elakaste" är väl läckor över lång tid som man inte upptäcker. Även om betongen är oorganisk så ligger det kanske organiskt material emot som kan börja mögla ? Och en dålig inomhusmiljö är inte alltid man upptäcker förräns man kanske får hälsosymptom osv. Även lim för tex mattan skulle kunna ge obehagliga lukter tex. En plötslig översvämmning skulle man
1 svar · 440 läst
H
hast963: Jag säljer enligt nedan till filterbrunn: Blå rör utan muff från Erdbohrer. 115 mm Plunscher 110mm Jordborr 6 m 120mm och 75 mm borrhuvud Spett att fästa på borren för att krossa stenar Riverside lerborr 110 mm Skicka SMS till Hans: 0761-72 92 01
18 svar · 67,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.