Hej!
Är inte riktigt med på hur man ska justera stiftpinnarna. Någon som har en bild eller kan utveckla lite?
Tack på förhand!

Jag fick ett word-dokument med lite bilder när jag mailade förut, har nu bemödat mig med att exportera de små bilderna, hoppas att de kan hjälpa något. Stiftpinnarna är alltså de som visas ska dras ut (upp) i bild 23. De hårda tryckningarna på spolknappen i slutet gör så att stiftpinnarna trycks ned och kommer i en lagom position i förhållande till spolknappen. Här kommer text (igen) fast nu med bilder:

Justering av stiftpinnarna.

Plocka bort spolknappen igenom att:
ta av vippknappen, skruva av den vita lockmuttern under vippknappen och ta sedan bort ramen (plasthöljet).
(Kolla länk längst ner i dokumentet annars för tips.)

Namnlöst1.png
Namnlöst2.png
Plocka sedan av porslinslocket så att ni kommer åt spolmekaniken.

Justera sedan stiftpinnar genom att dra upp dem, placera sedan i dem igen i hålen där dem suttit så att de sitter lite löst vid återmontering av spolknappen.

(OBS!! Stiften kan sitta väldigt hårt, det kan behövas en tång för att kunna dra upp dem.)

Namnlöst3.png
Lyft på porslinslocket igen.

Återmontera spolknappen och spänn åt lockmuttern och sätt på vippknappen.
Tryck sedan MYCKET hårt en gång på den lilla spolning samt en gång MYCKET hårt på den stora spolningen så det ”klickar” till då har stiftpinnarna hamnat i sitt normalläge igen.

Youtube länk – Repration på Ifö Cera.
https://www.youtube.com/watch?v=d5a7KSDvgis

Redigerat:
  • Gilla
JoeMullen och 9 till
  • Laddar…
Tack Ekanli för lösningen!! Har haft toan sönderskruvad utan att förstå att pinnarna gick att justera. Nu spolar den finfint igen :)

Stiftpinnarna testade jag justera, utan framgång med spolfuktion. Grannen slängde nu sin toalett inför renovering, samma toalett jag har, jag fick ta insatsen :) Bytte den, stiftpinnarna till skillnad från min toa satt stenhårt, vilket dem skall, så bra. Både spolknapparna funkade nu perfekt, i 10 dagar(!) Nu är det som förut, bara halvspolning funkar. Så uselt.

Gammal tråd men hade samma problem.
Det som löste det för mig var att Skruva åt den vita mutter i mitten så att ”spolenheten” åkte upp.

• Inre mekanismen av en toalettstol med vit mutter i mitten och spolmekanismdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pierre khoukaz och 2 till
  • Laddar…
Ville bara tacka samtliga för informationen i tråden och bidra med följande:

Vi har två Ido Trevi E som man fick hålla ner spolknappen på (både "stora" och "lilla"). Nu har vi fått det att funka som det ska, men det är flera saker vi har gjort på vägen, och det är lite oklart vad som faktiskt hjälpte spolningen:

• Bytt ventilring och kolv för att stoppa rinnande toaletter (vilket gör att cisternen nu är ordentligt full när det är dags att spola nästa gång)
  • Spolat rent i cistern och hela flottörmekanismen (inte supernoga men skapligt)
  • Skruvat åt insatsen till spolknappen ordentligt.

Vi har också bytt ventilsäten (medelst rörmokare) för dessa var trasiga / gick sönder när jag skulle byta ventilringarna. Om de var trasiga redan innan jag började meka så kan det förstås också ha varit en bidragande orsak till att spolningen inte fungerade som den skulle.

Redigerat:
  • Gilla
Pierre khoukaz
  • Laddar…
Tusen tack Ekanli och ni andra. Guld värt!!!
Min IFÖ Cera är nu lagad. :D

Den var liksom ”slapp” i spolknappen för stor spolning och man var tvungen att hålla nere knappen för att den skulle orka spola.
De blå stiftpinnarna satt verkligen hårt.
Jag passade på att samtidigt torka rent inloppsventilen (under mitt vänstra pekfinger) och utloppsventilen (lossa svarta hållaren från vita ihåliga röret och lyft upp med frigolitflottörer och allt) och justerade lilla spolningen till en större mängd (tryckte ner plast delen ett par snäpp på den ”jackade” plaststaven så att frigolitflottören fick en lägre höjd). Spolbilens personal säger att våra rör inte ska ha den lilla spolningen för att de kleggar igen.
Youtube filmer (på danska) finns som visar hur man rensar inloppsventilen samt en ganska kass från IFÖ som visar hur man lossar spolmekanismhållaren från ”ihåliga vita röret)

• En hand justerar inuti en toalettstolens vattentank; rörmekanik synlig, underhåll eller reparation antyds.
    Skapa konto
E Ekanli skrev:
Jag har haft samma fel (knappen för hel spolning "fastnar" inte i nedtryckt läge) och hittade denna tråd i jakten på en lösning. Gav till slut upp och mailade IFÖ som svarade med vändande e-post. Inser att tråden är gammal men jag postar lösningen ändå om fler med liknande problem hamnar här:

Hoppas detta är till hjälp för några fler än mig.
Jag läste hela tråden, och dina inlägg med bilder också. den levererade igen nu, åtta år efter att den först startades. Tusen tack!!!
Min wc spolning fungerar igen 🤩

• Gilla
Pklev
  • Laddar…
Jag är inte säker på att detta svar platsar i tråden men eftersom många toaletter har liknande lösningar tänker jag att jag ger ett "bidrag". Jag har inte samma modell som tråden gäller men Google sökningar (och motsvarande) tog mig till denna tråd som ger bäst svar för samma typ av spol-lösning.

Svaren tidigare gäller så klart beroende på vilket problem man är drabbad av men den lösning jag nöjde mig med var att böja till fjädern (egentligen en stål-vajer som är formad som ett M i fallet med IDO Venti) så pass att spol-knappen kändes stum nog (prova och tryck på stiftet innan du sätter tillbaka knapparna) så att jag fick bra spolfunktion för resp. Knapp. Jag tog en liten tång för att göra det lite försiktigt men den klarade ganska hårda tag. Den oförsiktiga behandlingen gjorde att den hoppade ur sitt läge men det var bara att koppla tillbaka den.

Jag tar med en bild på fjädern/vajern jag syftar på för dem som inte är säker på vad jag menar (den kan ju ha en helt annan benämning egentligen vad jag vet).

• Närbild på en fjäder/vajer markerad med röd cirkel inuti en toalettcistern. Blandning av plastdelar i olika färger.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.