S
Srednq: plånboken i p1 (radioprogram) rapporterade för något år sen om en dam som satt in ett sånt skåp med is och vatten. det resulterade i en vattenskada i hela lägenheten, eller om det var hela huset. vad gör de sen? jo man konstaterar att det är inget fel på skåpet och sätter in det igen i den nyrenoverade lägenheten, för att några månader senare komma hem och hitta att allt står
14 svar · 3,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Kul att det löste sig efter högaffel och allt! Synd bara att allt drog ut på tiden ytterligare två dagar när du hade pumpen redan i Tisdags :confused: Men bättre sent än aldrig...
16 svar · 2,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är väldigt svårt att uppskatta kostnaden så ta in en offert på vad det kostar att fixa vattnet, om det nu innebär att brunnen måste tätas mot ytvatten, ny brunn borras eller om det måste installeras någon form av filter eller en kombination. Sen sänker ni ert bud med motsvarande summa. En ny brunn ligger någonstans runt 50 000 SEK med variationer för förutsättningarna så du
2 svar · 5,5k läst
palbin
palbin: Det avbildade kökshurtsavloppet är 3,5 tum gjutjärn (tror jag) inne i huset som går över till 6 tum betong (tror jag) under mark - jag spolade dessa och några andra delar av hustes orginalavlopp helt rena med avloppsfräs (eller vad det kallas) mm för fyra år sedan då jag pensionerade res- ten av husets orginalavloppsytem samt alla vattenlednin- gar (innanför och utanför huset) för
31 svar · 10,3k läst
·
S
stoffe88: Bra förslag med att byta ut mot en riktig betongring eller kanske 2, hade ändå tänkt göra något åt locket som är runt på en fyrkantig sockel inte helt lätt att få tätt för skit som lätt faller ner när det är i markhöjd. Nu gjorde jag så att jag murade fast stenar från insidan men det syntes att det fanns fler ställe där man kunde se matjord mellan stenarna. Jag vet inte hur
5 svar · 3,3k läst
·
H
hedde: Startade en ny tråd. Allt har kommit fram, men nu får jag inge loss själva pumpen på vänstersidan. Allt vill bara snurra med o den sitter nått så in i .......!
41 svar · 10,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Fördelare med avstängningsventiler är underbart, köp det! Vatette har ett komplett sortiment med både kopplingar och täckbrickor, men inga fördelare med avstängning. Så köp du LK:s fördelare och ev fördelarskåp. Sen är min rekommendation också att använda Vatette på resten! 16mm blir prima till varje tappställe.
7 svar · 6,0k läst
oobum
oobum: [citat] VÄldigt viktigt att kolla, för de tar rätt många hundra kronor per meter dragen slang som är utöver 10 meter. För mig, när jag bodde i Huddinge kommun, så var det billigare att köpa 15 meter egen slang och dra till tomtgräns. Eftersom många chaufförer kunde köra upp på skaftvägen bredvid huset, men ett par enstaka kunden inte det tydligen, och då resulterade det i många
3 svar · 3,1k läst
Immobil
Immobil: Torka torrt, ta en bit gummiduk och vira om muttern sedan lossar du det hela med en polygrip.
1 svar · 1,7k läst
·
D
dsub: Se till att du inte har några 90-krökar precis innan du sättet fallet. Vi har så ute i vägen och det är precis i den kröken det blir stopp.
5 svar · 1,6k läst
tommib
tommib: Skillnaden är att en torpargrund vanligen är byggd av sten och jord och liknande och att murstocken går ner hela vägen i grunden och värmer upp den. Krypgrund är en modern variant. En del av skillnaden uppkommer genom användningen i sig (uppvärmning via murstock och genom dåligt isolerade golv). Uteluftsventilerad krypgrund är för övrigt en riskkonstruktion vad gäller fukt. Om rören
3 svar · 5,0k läst
kulle
kulle: [citat] Har ingen erfarenhet av den uppsättningen du har, men om järnet fälls ut i hydrofortanken borde den nog rengöras med jämna mellanrum. Tryckströmbrytaren var sitter den ?
14 svar · 5,4k läst
·
Tony Klang
Tony Klang: Hej! Tittar nu på olika alternativ för att bygga avlopp vid min stuga som ligger sjönära och kräver en hög skyddsnivå p.g.a. vattensjukt område, ser dock att det är en djungel av olika fabrikat och möjliga lösningar. Tank är ingen lösning för mig då det blir dyrt i slutänden och jag vill inte låsa fast mig om jag skulle vilja bygga ut och flytta ut permanent i framtiden med massa
0 svar · 2,3k läst
S
snowjim: Förstår, vad är benämningen på en riktig avhärdare? Du säger att du kopplade in den själv? Innebär det inte att man måste bryta huvudröret som kommer in och bygga på med mer för för att dels gå in i avhärdaren men även återkoppla det på husets system?
2 svar · 6,7k läst
·
ludbig
ludbig: [citat] Drog det försiktigt med en skiftnyckel och det gick utan problem :) Nu ska jag bara sätta ett stopp / vred på slangen under diskbänken så jag kan byta den, sen är jag hemma! Tack för vettiga svar!
7 svar · 2,8k läst
·
A
Anselius: Hade varit smidigt men dessvärre så skulle jag behöva dra dom rakt över gången mellan skåp så det måste dras under tyvärr:-/ Tack för tipset dock!:)
5 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: 3648 är VSH. Kika på bilderna, samma. http://www.broen.se/Tappvatten/Installations/Kompressionsfittings/VSH-SUPER.aspx Rinkaby visar inte RSK på alla deras varor. Utan kör med egna nummer. Ibland visar dom RSK också, men inte på klämringskopplingarna.
3 svar · 2,1k läst
R
Räknenisse: Pröva skänkes mot borttransport på blocket innan du har sönder. Onödigt att förstöra om någon annan kan/vill använda det.
2 svar · 1,9k läst
D
David Wissing: Hålet är det till höger, ca 8 mm brett..
1 svar · 4,8k läst
·
W
wallejr: Hur gjorde du för att byta pump Magnus? Jag tänkte byta till en Flygts då våran gått sönder, men jag får inte pumpen ur brunnen då utloppsröret/slanget tar emot. Grävde ni upp där slangen går vidare?
5 svar · 6,3k läst
P
Pontstone: Jo klart fast jag har backventil på den nuvarande lösningen
5 svar · 6,5k läst
M
MickeTh: Vi har en borrad brun i vår nyinköpta stuga som ger lite för lite vatten. Brunnen ska vara 30 m. vi har en pump inne i stugan. Efter ett par minuter går pumpen torr d.v.s den har sugit ur borrhålet så långt bottenventilen är nerstucken. Hur djupt vet jag ej. En brunnsborrare jag varit i kontakt med tyckte att vi skulle prova med att skicka ner en pump i borrhålet. Vilket låter logiskt.
0 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Om det endast är vredet som är knas så är det ju inga problem. Då kan du ju som redan sagts stänga av med skiftnyckel.
14 svar · 6,7k läst
·
A
AndersS: Tackar för svaret, seriöst gäller med nya vattenkopplingar inga snabbfix utan en lösning som fungerar i mååånga år utan problem. Återkommer nog med fundering kring PEM-anslutningen. När det gäller utkastaren på fritidshuset så hamnar den endast en halvmeter från vvb när jag nu kollat placering och där kommer vatten in med 15 mm PEX som ansluts i en 90 grad vinkel. Är det enklast,
2 svar · 4,1k läst
C
carra: Försäkringsbolag? Hur då? Om du har ett bolag inblandat i skadan,så börja med att anmäla skadan till dem så att du kan få reda på om de är beredda betala skadan......Kan väl vara bra att veta m.h.t. kostnaderna
3 svar · 5,7k läst
M
Mrs Nautica: Hrm, ja den är lite kraftigare än brukligt kanske men så är det stort gräsområde och ett antal "tappar" som kommer brukas från en och samma borra med en matarslang så det går åt ;)
4 svar · 2,1k läst
·
C
corre: Då får du tryckhöja med en pump i källaren. Men är det verkligen så känsligt? Pumpexempel är http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/154/product/840
7 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Nu är jag inte jätteduktig på VVS. Men det är intt så att han menar avluftare, och menar att den du har behöver bytas ut? Om det är fel på den så att den inte släpper in luft i röret när det blir undertryck, så kan det göra att vattnet rinner långsammare i rören, och då kan fasta particklar fästa på rörsidorn, och det byggs upp ett stopp.
5 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.