thomas33
thomas33: [citat] Jag har hört tvärtom. http://www.expressen.se/leva-och-bo/kaffesump--12-saker-du-kan-gora-med-den/ 10. Rensa avloppet Med kaffesump, rinnande vatten och lite diskmedel kan du både lösa upp och rengöra avloppet i såväl kök som badrum. Häll först i sumpen, sedan tre droppar diskmedel och en kanna kokande vatten. I toaletten kan du bara spola ned sumpen som kommer att skrubba
32 svar · 53,3k läst
A
andersjm: Tack för beskrivningen. Jag har bara läst några tiotal meter i de där trådarna nu, men man börjar ju ända förstå hur det funkar.
15 svar · 4,7k läst
H
hempularen: En släkting har ett badrum där en koppling började läcka rätt ordentligt plötsligt efter 3 år. Jag var där och upptäckte att kopplingen var nästan inte dragen alls. Den gick visserligen inte att lossa utan verktyg, men med skiftnyckel så lossnade muttern nästan bara av verktygets tyngd. Det var bara att dra åt så blev det tätt. Övriga kopplingar provdrog jag då givetvis, men det
20 svar · 10,4k läst
·
T
TheSLASH: Har sökt efter information om hur hur man ska göra detta på ett rätt och då även snyggt sätt, det står överallt som i IFÖ's monteringsavisning, där dom även tycker att man ska ha en dräneringsspalt, vilket inte låter speciellt vackert och som även borde kunna orsaka att ställningen börjar rosta om man spolar in vatten i denna spalt. IFÖ beskriver inte heller med bilder hur detta
0 svar · 1,2k läst
Krilleman
Krilleman: Här hittar du en monteringsanvisning: http://www.imi-hydronic.com/sv/produkter-och-losningar/expert-system-components/kopplingar/klamringskopplingar-och-kopplingar-for-plastror/prk/ Tryck på dokumentation till höger, "PRK-instruction.pdf"
2 svar · 3,0k läst
·
G
Gabbe1: Japp
3 svar · 1,5k läst
T
torparn_i_norrland: [bild] Hej, Undrar om någon som har bättre koll än jag har möjlighet att hjälpa mig verifiera (eller förkasta) min planerade inköpslista. Är dessa delar kompatibla och är det något jag glömt? Listan är från RinkabyRör. Tacksam på förhand!
0 svar · 941 läst
·
J
jimmydsi: Hej! Vi har övertagit ett landställe med en Alko-HW802. Jag har manuellt fyllt den med vatten i toppen på den enligt manual. Men när jag kör igång den så går mätaren upp till ca 0,5-1 bar i någon sekunder för att sen gå ner till noll. Jag ser att den trycker ut lite vatten i rören (vi har transparenta) men det är inget tryck så vi får ut något i våra kranar. Vattnet åker bara
0 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Vill man verkligen bevara en hemlighet... Skriv den på byggahus ... :p edit: Jag har vare sig vacuumventil eller avluftning. Det är ingen hemlighet, men säkert en nyhet för många. När jag tänker efter var det alldeles nyss troligen bara jag i hela världen som visste det. Om bara några minuter eller kanske någon timme vet väl säkert t.o.m NSA om det ... :D (Ja om de nu inte redan
17 svar · 51,4k läst
·
C
Cicaro: Hej! Nu är det svårt att ge några som helst svar utan att ta fram bakgrundsmaterial och veta mer om din fastighet, var den ligger och hur olika planer, tillstånd etc ser ut. Men med den reservationen att det inte går att svara så jättebra på en komplicerad fråga ska jag göra ett försök: Vad som står i översiktsplanen spelar egentligen ingen roll eftersom den inte är juridiskt
1 svar · 3,5k läst
H
hama65: [citat] aj fan, hmmm 16mm stödhylsa en lördag, blir en utmaning :)
5 svar · 3,2k läst
Krilleman
Krilleman: Standard för dessa ventiler är tillbehören på min länkade sida. Observera att det är en stor yta som tätar mot packningen!
3 svar · 1,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ring Mittsverige Vatten och kolla hur dom vill ha det vid vattenmätarplatsen, det är dom som bestämmer. Idag kräver också nästan alla VA-bolag att det även monteras en backventil på inkommande vattenledning. http://www.mittsverigevatten.se/default.aspx?id=2032&ptid= Så här ser det ut numera hos oss, bytte inkommande vattenledning plus att vi flyttade vattenmätaren till ett rum med
9 svar · 4,5k läst
·
P
Pellefa: [citat] OK fint, tack. Då köper jag nya packningar och testar helt enkelt...
5 svar · 10,1k läst
·
P
Pherra: Åh fan såg inte de var r15 på blandaren.
6 svar · 5,3k läst
·
J
jaad: Okej, uppdatering: Lyfter jag bort locket från duschgolvet, så hör man droppandet mycket tydligare. Det hörs inget droppande om jag spolar med duschen. Droppandet kommer från handfatet, och det droppar efter 5-10 sekunder, väntar ett par sekunder, droppar lite till, sen slutar det efter 2-3 droppomgångar. Vad gör jag nu?
12 svar · 12,1k läst
Macki
Macki: Nu var det visserligen en mild vinter men den har fungerat från november förra året till idag utan att frysa. Tiden får utvisa om det fungerar långsiktigt. Min skoltyska är inte inte den bästa men vad jag förstår så är den frostskyddad.
10 svar · 20,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Men nästan alla diskmaskiner har ju avloppsslangen monternad nertill i maskinen. Och med tanke på att man ska fästa slangen i underkant bänkskiva så har man redan ett "vattenlås"! Men i detta fallet är det faktiskt lite udda. Jag har aldrig sett dubbla uppgångar med avlopp i köksskåpet! Men jag skulle nog ha kapat bort vattenlåset och dragit upp 40mm rör med en utloppstratt och
5 svar · 7,1k läst
·
B
BaNaN85: Nej, röret var rätt tjockt
9 svar · 5,0k läst
·
K
kaage: men om det luktar avlopp i huset ,så kan det vara ngn anslutning till avloppet som inte är riktigt tät .
3 svar · 2,5k läst
F
Frida Boberg: Hej, Har en rinnande IDO 27780 tror jag det är(stod så under locket). När jag stänger av vattnet upphör rinnandet. Och när jag vrider på rinner det konstant ner i toaletten. Vad är det som läcker? Vilka reservdelar ska jag köpa? Jag har fått av locket, men är nu ganska rådvill.... Frida
0 svar · 4,3k läst
E
Erik_X: Råvattnet är en marginell kostnad. Hur är det med filter och rening fins det någon sådan? är vattnet provat eller med i något regelbundn kvalitets uppföljning? Det kostar betydligt mer än rå vattnet. Hur är det med avloppet det kan kosta stora summor att rena vattnet i gen? det är inte så att ert avlopp ligger mindre än 100 meter från grannens hus och ni kan få problem med ert
28 svar · 9,6k läst
D
Dublin: [citat] Jepp, hittade det jag behövde på Hornbach. Tack!
4 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Mät väggen så får du ju svar! Alla "vanliga" utkastare har standardmåttet 400mm som max väggtjocklek. Det finns längre, men ack så dyra! I 600mm eller 1000mm utförande finns även ovan nämnda utkastare i. 600mm RSK 4316698 1000mm RSK 4316700
3 svar · 1,3k läst
·
L
Lewdis: Jag har en dagvattenbrunn som är mitt på gräsmattan. Det gamla locket trillade ner i när vi dränerade. Då köptes en ny betäckning (se bild nedan). Brunnens diameter är 400mm och min nya betäckning är också 400mm. Killen som gjorde jobbet hittade ingen betäckning som passade och byggde istället en ram i någon plywood (vet ej exakt vilken) som skall tåla utomhus miljö. Nu är min
0 svar · 865 läst
·
M
Musto: Kan ju som kuriosa berätta om HUR dom borrade, grannen som är till åren kommen berättade att när hans föräldrar levde så borrade dåvarande ägaren (huset vi har idag) för vattnet och just som grannens mamma satt på toa valde man att släppa ner en nätt smällare som hette duga. BOOOM! :wow: sa det och grannkäringen flög ut som att kriget kommit... Grannen skrattar gott åt sin mamma
5 svar · 2,8k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] ....drivet av att alla som inte gör som jag gör fel. Tittar jag ut genom fönstret här kan jag faktiskt hitta någon som har rören bredvid men.....näe. ;)
19 svar · 7,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.