Vatten & Avlopp
Stegalos: en fråga på det, hur kan det pysa luft bakvägen menar du? är det inte just det vattenlåset skyddar emot? tog nå bilder under maskinen,svårt att komma åt tyvärr =( svårt att se var det droppar ifrån. Vet inte om någon blir klokare av det, men chansar och lägger upp några av bilderna underifrån. [bild] [bild] [bild]
Claes Sörmland: Normalt sett ska avloppsanläggningen dimensioners för 5 personer permanentboende trots att det är ett fritidshus. Det är således ingen skillnad mellan anläggningen för ett permanenboende och ett fritidboende. Kommuner kan göra undantag för denna huvudregel men det är nog inte så vanligt.
matsss1: [citat] Ja, jag känner mig också tveksam, men dom verkar vara godkända av alla relevanta organ. Tycker det verkar enkelt att kunna gå in i en fysisk butik och inhandla grejerna. Det verkar som att alla rör på biltema är godkända till 95 grader, så det borde ju vara OK oavsett. Sen ska jag inte ha några värmesystem heller, så det förenklar ju saken. Eller jag ska ju ha varmvatten till
Roland112: Gör istället som så att du mäter diametern på vattenröret och diametern på mutterdelen, åk sen till rörshoppen och förklara vad du vill göra. Tänk på att du ska koppla tvättmaskin på röret som levererar kallvatten. Därefter stänger du av vattnet och börjar. Ska man vara petnoga ska du ha en kulventil/balofix som man kan stänga av vattnet när man reser bort tex. Normalt sett
bonnier: Tack för svaret skulle jag förstås säga, och när jag själv tänkte efter lite mer kom jag till samma slutsats som dig. Jag chansar nog och införskaffar ett exemplar så får vi hoppas att det duger för mina ändamål!
corre: Problemet är att packningen i dessa lock riskerar att skäras sönder av röränden. Dom är gjorda för slipade plana ändrar. Det går att komplettera med lin, men det är förknippat med stor risk att locket spricker för att det är inte gjort för den belastningen. Med rätt lock av kraftigare modell så kan du lina och täta ordentligt utan risk.
karlmb: OK, great! Perhaps only a bit too little sun in winters? He could complent with a small gasoline generator perhaps in such situations. If we can get out some 1200W from his battery bank, there are many standard 230V AC pumps that will fit. Given the lack of mains connection, I would advice a green sand filter, where only electricity needed is for some chemical dosage (kaliumpermanganat)
Demmpa: Med vad skrapade/slipade du bort färgen med? Det är extra viktigt att inte göra några märken i kopparn just där klämringen ska sitta, man bör bara putsa med fint smärgelduk som man putsar runt röret aldrig längs med.
Patrick E: På min förra panna lät jag en firma spola genomströmningsberedaren, men ganska snart var problemet tillbaka så de tipsade mig om att sätta in en extra VVB.
jerwes: Tänk bara på att dom täcker in skarven med isolering eller liknande för den mässingsskarven tål inte betong och äts upp om den ligger helt öppen.
gusvo085: Luft i elementen! Lufta dem så ska du se att det blir tyst
Dsl: Jag gjorde en likadan skarvning för 3 år sedan. Min stam är 6" så jag skarvade med 160mm och gummimuff. Inga problem än iaf.
Surly: Byt ut betäckningen mot en flytande betäckning. Alltså en med en hals som går ner i brunnen och därmed blir justerbar i höjdled. (Bildgoogla flytande betäckning) Att lägga sten över känns jobbigt om man vill inspektera brunnen.
Dublin: Jo, kanske det. Glömde dock att mäta upp dimensionen på kopparn, vad tror du - 28mm? Det galvade röret är 33mm.
Krilleman: Spola rören från -70 kan vara på sin plats. Men byta allt är betydligt större summor!
Krilleman: It is a "BP golvbrunn" with a closing walve in the middle. RSK - 7148034 - Is "Innanmäte" RSK - 7148406 - Is "Nyckelhållare" http://www.purus.se/produkter/specialprodukter/
Patrick E: Jo, det är riktigt att det finns sådana garantier. En viss kostnad (åtskilliga tusen kronor) får man ändå och problemet med dåligt flöde i brunnen kvarstår.
Claes Sörmland: Konstruktionen kan nog fungera som en trekammarbrunn där man delar av ett stort rör med hjälp av innerväggar. För att din anläggning ska fungera så ska den första kammaren vara störst (verkar ju stämma). I den så ligger inloppet högt och du får en flytslamkaka samt sjunkande slam. För att detta slam inte ska ta sig till nästa kammare så måste utloppet ligga i mitten av första
hempularen: Jag kan ha fel, men jag har fått känslan av att om man anlitar "rätt" entreprenör så sänks kravnivån avsevärt. Alltså kommunen accepterar att en erfaren entreprenör godkänner markens kvalitet för infiltration utan diverse provgropar som exempel. men även om du anlitar en entreprenör så borde du kunna få ner kostnaden om du själv håller med grävning, och kanske även kan
HasseTeknik: Har fungerat bra de senaste 2 vintrarna i alla fall. Pumpautomat (pump ovanpå hydropress) tappas ur vid intaget på hydropressen och fylls på direkt i pumphuset genom att skruva ur en plastplugg. Separat pump med hydropress högre belägen, tappas i botten av pumpen. T-koppling med stor (32 mm) kulventil på pumpintaget är stället för att fylla slangen på våren. Jag tar dock bort
anders07: Det går att avbeställa från Amazon så länge de inte skickat det (eller det är via partner)...
Patrick E: Ja, då är det bara att köra på. Tänk bara på att placera dörren till förrådsdelen så att du kan dra upp pump och slang i framtiden. Ev planera så att du kan sätta en krok i taket för en lyftanordning.
skostu: Håller på att bygga en verkstad i en container och vill sätta in ett slutet V/A-system anslutet till vask. Tittade lite på biltemas vattentank med hjul och ställde lite frågor till deras kundtjänst som de inte riktigt kunde svara på. Jag vill koppla på en tank för rent vatten (ej dricks) och en för spillvatten på en vask med kran från typ ikea. Nån som har några tips hur man bäst
Krilleman: Ev kan det ju gå att demontera inloppsventilen och rengöra. Lägg upp en bild på porslinsguden så kan nog någon klura ut vad det är för modell!
Chrille7: Hej Jag skaffade för några år sedan avjärningsfilter (detta: http://www.europevattenrening.se/Catalog/Products/samtliga-produkter-6582/avjarning-for-hydropress-2015-104933.pdf?time=1428915582) men jag har mycket kalk i vattnet och överväger att skaffa en avhärdare också. Är osäker på var och hur det ska kopplas in med tanke på automatik etc. Vill kolla här innan köp så jag inte
corre: 1" blir nog bra. Om avtappningsslangen är 32mm, så kan du egentligen gå upp till 1,1/2", men då har inte biltema PEM-kopplingar som passar längre. så en lagom kompromiss, en slangklämma så är du hemma. Brukar du dela detta på vintern? Då är kanske en delbar vettigare. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Slangnippel-delbar-1-2000024252/
Krilleman: Muttern är ju en Conex-mutter. 22mm borde ju vara en god gissning!
flying_c: Nu har jag fått ändan ur och bytt termostat. Det verkar fungera utmärkt vid ett första test. Det känns som att jag både får ut varmare vatten vid maxvärme än tidigare och att temperaturen är jämnare vid justering. Än har jag inte spolat upp ett helt bad men känslan är att det blev fixat nu. Så stort tack för hjälp och tips.