P
Har en gammal hydrofor som säkert platsar på museum...
(Stockholms Galvaniseringsfabrik från 1954, se bild). Den har funkat bra under de 5 åren vi haft stugan.
Nu börjar pumpen att slå till allt oftare, den slår till när värdet på mätaren visar 2,4 kg och slår av vid värde 4,0. Om jag då öppnar en kran i huset tar det ca 20 sek innan pumpen slår till igen, och då har jag fått ca 3 l vatten. Det är väl inte som det ska? (Kan inget om detta, en kollega säger att det kanske fattas luft i den?)
Följande står på en skylt på hydroforen:
- Volym 300 l
- Arbetstryck 6 kg/cm2

Mycket tacksam för tips/svar :)

Mvh
Erik

• WP_20150815_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20150815_003.jpg
    Skapa konto
  • WP_20150815_004.jpg
    Skapa konto
Hej, du behöver fylla på luft i hydroforen. Eftersom du saknar nivåröret så tror jag det enklaste sättet att göra detta på är att stänga av strömmen till pumpen och tappa ur allt vatten i hydroforen. När den är tom så stänger du ventilen och startar pumpen igen och låter hydroforen fyllas med vatten.
I regel får du nu en lagom stor luftmängd i hydroforen.
Det andra alternativet är att fylla på luft med en kompressor, men då är det bra att veta på vilken nivå vattnet ligger vid pumpens stopptryck. I regel vill man ha 1/3 luft och 2/3 vatten i hydroforen vid stopptryck.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
Brukar vara täppt inloppshål i tryckströmbrytaren, då kan tiderna för av/påslag bli hur som helst.
Plocka isär och rengör.

2.4 kg vid tillslag är för lite för och få bra komfort.

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.