Hej!

Har börjat bilat bort den gamla gjutjärnsbrunnen. Hade tänkt att jag skulle försöka "slå" loss den från röret.

När jag har frilagt den, börjar jag undra om om jag skall frilägga lite mer och välja att kapa röret istället.
Tycker den verka sitta rätt hårt försöker jag slå lite på brunnen så följer röret med..

20150310_165442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150310_165449.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Krilleman
Bila mer, men försiktigt! Du har antagligen ett helt vanligt 75mm muff efter krympmuffen.

Såhär ser den ut innan den är värmd:

uponor_krympmuff.jpg
Skapa konto

Edit:

Här har du en annan tråd som kan vara lite vägledning. Dock är denna muffen limmad. Men du har en annan typ av plast så det borde sitta en helt vanlig gummimuff innanför!

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/212159-byta-golvbrunn-i-gjutjarn.html

• Gilla
Secharpun
  • Laddar…
Aha det förklarar att röret rörde sig när jag slog och vred lite på brunnen.

Tackar !!

Du har jag äntligen tagit mig tid att köpa en ny brunn blev en purus, hade tänkt mig att att ta 2st 45 böjar för att få brunnen i golvnivå. Dock så var jag i så fall tvungen att bila upp mer samt att brunnen då skulle komma närmare än 20 cm från väggen.

Tänkte beställa en förhöjningsring som är kapbar

http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-forhojningsring-kapbar-35-107mm/

Sedan undrar jag med vilken betong jag ska gjuta fast den med. Gärna något från Bauhaus eller Hornbach.

IMG_0872.jpg
Skapa konto

IMG_0874.jpg
Skapa konto

Krilleman
Vanlig hederlig grovbetong går utmärkt!

• Gilla
Secharpun
  • Laddar…
P
Ser ut som rejäl höjdskillnad mellan brunn och färdigt golv ☺

• Gilla
Secharpun
  • Laddar…
Krilleman
Då läste du inte ordentligt...

krilleman_215 skrev:
Vanlig hederlig grovbetong går utmärkt!
Hur lång tid tar det då innan man isåfall kan flytspackla golvet?

Pherra skrev:
Ser ut som rejäl höjdskillnad mellan brunn och färdigt golv ☺
:) Ja vet den gamla gjutjärnsbrunnen hade typ 3st förhöjningsringar. Tror att de fick backning av kommunen att den satt för lågt är de byggde huset.

Krilleman
Bottna med samma material som du har innan, ser ut som sand. Den lilla mängden betong som du får i ditt hål är ju nästan obefintlig. Och din befintlig betong kommer suga upp mycket av vätskan. Vänta ett par dagar, kanske en vecka för att vara på säkra sidan. Då har du både hängslen och svångrem.

• Gilla
Secharpun
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Bottna med samma material som du har innan, ser ut som sand. Den lilla mängden betong som du får i ditt hål är ju nästan obefintlig. Och din befintlig betong kommer suga upp mycket av vätskan. Vänta ett par dagar, kanske en vecka för att vara på säkra sidan. Då har du både hängslen och svångrem.
Tack för infon! Så brådis har jag inte att flytspackla golvet så då kan jag köra grovbetong. Uppskattar verkligen dina svar. Du verkar väldigt kunnig inom VVS. Du har inte någon tips angående min andra tråd om inkommande vattnet till badrummet? :)

Krilleman
Secharpun skrev:
Tack för infon! Så brådis har jag inte att flytspackla golvet så då kan jag köra grovbetong. Uppskattar verkligen dina svar. Du verkar väldigt kunnig inom VVS. Du har inte någon tips angående min andra tråd om inkommande vattnet till badrummet? :)
Svarat där också. :thumbup:

P
krilleman_215 skrev:
Då läste du inte ordentligt...
???

Pherra skrev:
???
Krilleman menade att jag skrev i inlägget att jag skulle köpa en kapbar förhöjningsring. Skrev även in länken till Rinkabyrör :)

P
Borde ju gå att få i rätt nivå utan förhöjningsring dessa ska undvikas om det går!

• Gilla
Secharpun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.