Haloj!
Håller på att bygga om köket och har ett problem som går mig på nerverna och jag behöver hjälp av expertisen med att hitta bästa lösningen.
Vattenledningarna till blandaren kommer upp under diskmaskinen. Det finns ca 6-7cm tillgodo under diskmaskinen och det är bara 4-5cm mellan diskmaskin och väggen bakom samtidigt som rören är ca 6 cm ut från väggen. Dvs att dom är vinklade direkt efter att dom kommer upp ur golvet. Nederkanten på 90-graders skarven är endast ca 1-1,5cm från golvnivå (laminatets nivå). Där går det vidare ca 30-40cm åt vänster för att sedan gå upp i skåpet för diskho och till blandaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inget läckage i dagsläget men jag tycker att lösningen känns så lustig och aningen orolig.
Vet inte om jag ska våga lita på att tätningen där man har kapat runt rören verkligen är tillräckligt? Det är någon typ av tjockare tejp, känns lite halvdant.
Det jag vill åstadkomma är en lösning/skydd som är godkänd OM det skulle hända något framöver.
Tänker i vilket fall installera ett vattenlarm, DroppStop 600 tänkte jag.
Men bör jag göra något annat?
Har googlat en del och de alternativen jag har hittat och kan tänka mig förutom ett vattenlarm skulle vara att antingen ta dit någon som kan mjuk/hårdlöda hela vägen fram till inuti skåpet eller byta till presskopplingar, är det något som är att föredra före de andra? Alternativt eller i kombination även ta dit någon som kan montera plastmatta under både skåp och diskmaskin och garantera täthet runt rören?
Alla idéer mottages gärna