Jag hade (rent instinktivt, utan att vara professionell rörkrökare) föredragit den röda eftersom den ligger nära och "uppströms" från toaletten på övervåningen, vilket betyder att den lätt suger in ny luft när "avloppsklumpen" spolas iväg, utan att vilja dra något från golvbrunnar etc.
(Har förresten ofta funderat på varför det heter "avluftning", när det egentligen handlar om att tillföra luft!)
(Har förresten ofta funderat på varför det heter "avluftning", när det egentligen handlar om att tillföra luft!)
Hur menar du uppströms?
Den röda är ju egentligen en förlängning av stammen mellan våningarna vilket innebär att "avloppsklumpen" passerar luftintaget på väg ner när man spolar på övervåningen. Är det bra?
Den gröna dragningen ligger ju sist på hela systemet... Men jag vet inte om det är bättre...
(Ja rent logiskt borde det ju heta tilluft
)
Den röda är ju egentligen en förlängning av stammen mellan våningarna vilket innebär att "avloppsklumpen" passerar luftintaget på väg ner när man spolar på övervåningen. Är det bra?
Den gröna dragningen ligger ju sist på hela systemet... Men jag vet inte om det är bättre...
(Ja rent logiskt borde det ju heta tilluft
Är det bara tilluft? för kommer det en större mängd regnvatten genom avloppsledningen i gatan, då blir det övertryck framför vattnet, som trycks in i alla servisledningar, och har man då ingen avluft, då trycks avloppsluften genom vattenlåset och då stinker det. 
Klicka här för att svara
