Behöver akut hjälp!
Bor i ett område där sk rörspetsbrunnar fungerar perfekt. De flesta på orten använder sig av dessa och har obegränsat med vatten. På min tomt finns en gammal spets som fungerarde fram till för ca 7 år sedan då den efter 25 års användning troligtvis började bli igentäppt. Enligt tre rörfirmor på orten blev jag mer eller mindre garanterad vatten med en ny rörspets. Vid bergvärmeborrning på intillliggande tomter har man fått grundvatten på ca 4 meters djup.
Jag har idag borrat ner en ny rörpets ca 20 meter från den gammla då den ej gick att lyfta upp. Den är 7 meter lång. Mycket riktigt var sanden fuktig efter ca 4 meter.
Men något vattten går ej att få upp. Jag har försökt att fylla röret med vattenslangen, men det är helt bottenlöst. Allt vatten jag fyller i försvinner ner i marken. Jag måste ju får röret och pumpen helt vattenfyllt för att kunna börja suga vatten ur hålet.
Jag har kollat allt jag hittils kan komma på. Pumpen ok. Alla kopplingar och backventilen är ok samt helt sugtäta.

Vad är fel?

Redigerat:
Du har inte borrat under grundvattennivån. Om du fyller vatten i borrröret och det försvinner snabbt har du ju bra permabiliet i jorden och då är det ju inte tillrinningsproblem utan du måste borra djupare för att få vatten.
Du kan inte bara fylla borrröret och pumpen med vatten och sedan tro att du kan ta ut vatten därifrån.

Har du kollmätt i fall du har någon gvy i röret? Använd klucklod eller ett ljuslod och kontrollera hur djup brunnen är samt om det finns någon grundvattenyta i brunnen

Nu funkar det! Förlängde röret med tre meter.
Stötte på grundvatten på 7,3 meter och har nu spetsen tio meter ner i jorden. Har kört vattenspridare i snart 6 timmar och det verkar inte vara någon brist på vatten.
Dessvärre får jag in luft någonstans, men vet inte var. Det fräser och sprakar till och från i spridaren. Allt ovan jord är vad jag kan se helt sugtätt. Kan det verkligen suga luft under jord? Det finns två skarvar under jord. Samtliga tätade med lin och tillhörande pasta samt åtdraga av kung och fosterland.

Redigerat:
johansjostrand skrev:
Nu funkar det! Förlängde röret med tre meter.
Stötte på grundvatten på 7,3 meter och har nu spetsen tio meter ner i jorden. Har kört vattenspridare i snart 6 timmar och det verkar inte vara någon brist på vatten.
Dessvärre får jag in luft någonstans, men vet inte var. Det fräser och sprakar till och från i spridaren. Allt ovan jord är vad jag kan se helt sugtätt. Kan det verkligen suga luft under jord? Det finns två skarvar under jord. Samtliga tätade med lin och tillhörande pasta samt åtdraga av kund och fosterland.

Bra, då var jag inte uto och cyklade :)

Visst kan det vara någon av skarvarna som suger luft men det låter ju som du gjort det ordentligt.
Jag skulle tro att sugslangen sitter för nära gvy och då suger in luft mellanåt. När du pumpar så får du en avsänkning i brunnen så även om du monterat slangen 3m under gvy så kan du sänka gvy tex 2,8m och då finns risk att du suger luft.

Tjacko skrev:
Visst kan det vara någon av skarvarna som suger luft men det låter ju som du gjort det ordentligt.
Jag skulle tro att sugslangen sitter för nära gvy och då suger in luft mellanåt. När du pumpar så får du en avsänkning i brunnen så även om du monterat slangen 3m under gvy så kan du sänka gvy tex 2,8m och då finns risk att du suger luft.
Fast då borde den ju inte börja suga luft förrän nivån sjunkit tillräckligt. Det kommer in luft direkt från start även om den stått orörd i över ett dygn. Då borde nivån hunnit återställas.
Om det nu skulle vara en skarv på röret som läcker, kan man då lösa detta genom att föra ner en plastslang ända ner till spetsen och suga genom den istället för som nu direkt i röret? Skulle minskningen från nuvarande invändig 35mm till 26mm på en PEM slang avsevärt sänka pumpkapaciteten även om man blev av med luftproblemet?

Ett annat fenomen som jag heller ej fått klart för mig är att pumpen arbetar betydligt bättre stående med pumphuset neråt än i traditionellt horisontellt läge. Det är frågan om minst dubbla vattentrycket. Har detta något med luftproblemet att göra? Kan det vara skadligt för pumpen? Min pump är en vanlig blå jetpump typ modell 100 och sughöjden på max 9 meter är i princip helt utnyttjad.

• Gilla
LCT
  • Laddar…
Du har med all säkerhet ingen sug läcka, Har du kollat hur långt ner du har vattenpelaren? Din "brunn" ger nog inte så mycke vatten som pumpen klarar att dra upp och då får du in luft nerifrån. Även om du skulle ha vattenpelaren typ 5 meter ner i röret så kan den sjunka ända ner till botten när pumpen suger för fullt och då drar upp allt vatten den kan få + lite luft. Prova att bara öppna kranen till ca hälften och kolla efter en liten stund om det slutar att komma luft.

Problem igen...
Efter att i en vecka nu har vattnat hela min egen och delar av grannarnas gräsmatta är det nu tvärstopp.
Som exempel har jag kört sprinkler som sprider ca 500 liter / timma i 14 timmar i sträck utan några problem. Senast nu i lördags. Idag tisdag får jag inte en droppe ur brunnen. Kan vattennivån sjunka från helt obegränsat till noll på två dagar?

johansjostrand skrev:
Problem igen...
Efter att i en vecka nu har vattnat hela min egen och delar av grannarnas gräsmatta är det nu tvärstopp.
Som exempel har jag kört sprinkler som sprider ca 500 liter / timma i 14 timmar i sträck utan några problem. Senast nu i lördags. Idag tisdag får jag inte en droppe ur brunnen. Kan vattennivån sjunka från helt obegränsat till noll på två dagar?
Ja då du troligen har en stor volym som reservoar i sanden men tillrinningen inte är så stor så hinner du inte fylla magasinet i samma takt du tar ut vatten. Så det låter inte alls konstigt att det tagit slut efter så pass stort uttag under längre tid. Nu kan du tex mäta gvy i röret kontinuerligt tills gvy stiger och skriv ner klockslag så kan du få ett hum om tillrinningen

FIXAT!

Det var backventilen som hade hängt sig! Har kört tio timmar hittils idag! Härligt!

Redigerat:
johansjostrand skrev:
Problem igen...
Nej, vattnet försvinner inte över en natt. Men 500L/h verkar väldigt lite, du borde kunna få upp mer vatten än så. Jag har också en rörspetsbrunn och den ger 40L/minut.

johansjostrand skrev:
Problem igen...

Oj jag slarvläste en heldel ser jag:o
Läste att du tagit ut 500l/tim i 14 dygn och sedan fått en torr brunn:rolleyes: Får nog ta en kurs i läsförståelse:p

Att vattnet skulle ta slut då du inte gör ett uttag är helt orimligt på sådan kort tid
Bra att det löste sig

Hur märker man i sig om backventilen har hängt sig, vad är åtgärden om den hängt sig... byte eller går det laga ?

Sju meter spets känns inte så mycket!
Får du inge vatten så finns det nog inget vatten.

Lyft upp och kolla om den läcker.

Göran.W
Att det kommer lyft är inte konstigt för suger man vatten från 7 meter så är man på gränsen av vad pumpen klarar och då kaviterar den så det bildas luft.

500 liter i timmen är på tok för lite.
Antar att det är sand den står i och då ska man utan problem kunna få upp 3000 liter i timmen.

Jag misstänker att när man körde ner spetsen kom man ner i ett ler lager först så den inte gav något vatten från man gick djupare och under ler lagret är tillrinningen mycket lägre.

Lösningen kan faktiskt vara att dra upp spetsen och börja prova redan på 3 meter och arbeta sig neråt vid behov.

Får man vatten längre upp försvinner luften med.

Kontakta Sgu http://www.sgu.se/sgu/ och hör med dom om dom hur det ser ut.

Vågar nästan sätta en slant på att det är ett kompaktare lager innan sanden kommer igen för det är inte helt ovanligt när man borra att man dycker på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.