Byggahus.se

dolda kopplingar/fogar

1. S
    Medlem · halland · 7 inlägg

sheta

Medlem
    Hej,

jag har precis fått ett badrum renoverat och fått veta att man har gjort en förlängning av tappvattenrören till badkarsblandaren. Förlängningen har man gjort genom att löda (vet i det här läget inte vilken typ av lödningen det är) och sitter nu dolt i väggen bakom blandaren.
    Jag har läst lite och sett att det inte är tillåtet att göra så men har från olika rörisar hört att det ändå förekommer ute i verkligheten och att det inte är så farligt om det är rätt gjort.

jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av lödningar och vet hur hållbara de är. Jag försöker liksom få en uppfattning av hur stor risk man tar om man låter det vara. Ska man kräva att det görs om och gå igenom en hel renovering igen och kanske tom en rättsprocess... eller är risken med ett läckage där så pass liten att det inte är värt besväret?

tacksam för era svar och funderingar!

2. N
    Medlem · Örebro · 1 511 inlägg

Nils82

Medlem
    Klart en lödning kan hålla väldigt länge. Risken finns ju dock för läckage. Du får problem med ditt FB om du får läck på röret eftersom det är en felaktigt installation.
    Har du pratat med firman om det? Varför gör de inte om och rätt?

3. S

sheta

Medlem
    har inte pratat med firman i fråga om det, ville först kolla upp själv innan. Jag misstänker att de kommer säga att det inte är några problem och lämna diverse olika garantier. Jag har svårt att tänka mig att de skulle göra om allt utan att motsätta sig.

Jag har genomgått en rättsprocess med en byggfirma för ett par år sedan och vill helst undvika det om det går..

Jag har oxå lite svårt att bilda mig en uppfattning om vad ett läckage kan innebära. Om man får läck, är det oftast små droppar eller kan det börja spruta vatten?

Jag tror att jag har möjlighet att göra en servicelucka från köket så att man iaf kan se status på koppling med jämna mellanrum. Badrummet och köket är nämligen vägg i vägg och genom att ta hål i gipsväggen från köket kan man se rörkopplingen.

4. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 726 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    Det låter som en bra lösning, förutsatt att det inte blir estetiskt problematiskt.

5. N

Nils82

Medlem
    Genom att använda inspektionslucka så får du även installationen godkänd. Det räcker helt enkelt med att din lödning kan inspekteras. Absolut den bästa lösningen i detta fall.

Men visst kan jag tycka att mupparna du anlitat kan få sig en näsbränna, ligg på dom lite och var lite besvärlig. Framförallt vill du ju ha en förklaring till varför de skarvat istället för att dra nytt.
    För visst ville väl du att det skulle dras nytt tappvatten??

6. S

sheta

Medlem
    @ jonmo, som tur är hamnar rören strax under bänkskivan så man borde kunna göra ett hål där under utan att det syns.

@Nils82, räcker det bara om man kan inspektera lödningen eller måste man även kunna byta något därifrån oxå?

anledningen till att man har skarvat är att badrummet i sig består av en plåtkassett som man tryckt in i byggnaden när det byggdes. rören går i taket och de är av plåt så förutsättningarna för nydragning var inte de bästa. Däremot sa jag åt dem att de skulle såga upp plåten runt rören och böja upp de befintliga rören så att man fick rätt längd men de hade löst det så här istället.

är det vanligast med en droppande läcka vid lödning eller kan det spruta ut vatten?

Redigerat 23 aug 2015 09:36
  7. N

Nils82

Medlem
    Nja, du behöver kunna hålla lödningen under uppsikt så inspektion är det som är kravet. Större öppning tar du till den dagen då man handgripligen måste göra något åt lödningen.

Hur en vattenläcka beter sig är omöjligt att svara på!

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 309 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Om du ska göra helt enligt regelboken skall det vara tätskikt minst 5cm upp från botten i utrymmet innanför den lucka du tänker ta upp från köket. Sen ska det finnnas ett s.k skvallerrör som mynnar ut tex under köksbänken eller i badrummet så du kan se om/när röret läcker.

9. S

sheta

Medlem
    Hm.. det blir svårt att göra en lucka enligt regelboken utan att riva ut köket. Kanske ändå säkrast att ta fighten och få det omgjort. Blir det en större läcka kommer även köket att ta stryk.

10. M
    Medlem · Stockholms län · 2 231 inlägg

myrstack

Medlem
    Att få ett badrum omgjort pga att en skarv som år åtkomlig/inspekterbar genom håltagning från ett annat rum låter som en rätt orealistisk utkomst. Om detta nu är det enda klagomålet på badrummet brukar det inte vara omöjligt att med tillräcklig dos MacGyver lösa en vattensäker botten med läckageindikering kring en skarv

11. S

sheta

Medlem
    Jo nu när du säger det så är det ytterligare några fel. Fallet mot brunnen är för dåligt. Det rinner av väldigt dåligt och man får en ca 1 cm hög pöl runt brunnen so sträcker sig ca 1 m ut när man duschar. Sen har jag oxå fåt veta att brunnen och tätskicktet inte var i samma nivå, brunnen är lite lägre och man har satt täckte brunnsmanschetten med fogmassa. Utöver det är avlopsröret för tvättmaskinen inte tillräckligt långt ifrån väggen. Hade tänkt ha badkar så jag tänkte att man kunde leva med fellutet och nivån...

12. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 228 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jag skulle vara mer orolig över ditt felaktiga fall och en speciallösning när det gäller brunsmanschetten än över en lödskarv i väggen.

13. H
    Moderator · Stockholm · 43 059 inlägg

hempularen

Moderator
    Det var en firma som alltså lyckats pricka in i princip alla fel som brukar kunna göras på ett badrum. Inte illa.

14. M
    Medlem · Stockholms län · 2 231 inlägg

myrstack

Medlem
    Byggahus badrumsbingo

Felfall: Jepp!
    Rör upp genom golv: Självklart!
    Felsatt tätskikt: Lite oklart i detta fallet
    Dolda skarvar: Jupp!

Skarven som redan sagt nog det mindre av de problemen nu när mer info kommer fram. Skarven vid renovering av ett äldre hus är i många fall svåra att komma bort från och avsteg från nybyggnadsregler kanske måste göras. Felfall är dock oacceptabelt oavsett om det är renovering eller nyproduktion.

Med ett uppenbart felfall skulle jag påstå att badrummet blir värdelöst vid en eventuell försäljning

15. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 726 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    Jag håller med om att det är oacceptabelt med felfall, men det verkar som att den generella köparens kompetens eller intresse för saker av denna typ är nära noll. Så helt kört är det inte. Men ts borde inte godkänna badrummet, givetvis inte.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.