Hej. Tänkte kolla om detta är en godkänd installation(gvk och/eller säkervatten)?

Anslutningen sitter ovan värmepump som står i tvättstuga. rör för varm,kallvatten och golvvärme.

Anslutningen sitter i kattvinden. Kattvinden är isolerad och ångspärrad utåt(dvs varm). Ingen isolering i innervägg. Isolering i mellanbjälklaget.

Kommer sättas en oisolerad 500x500 inspektionslucka/vindslucka i plåthålet på bilden.

Dvs. Får jag problem med försäkringsbolaget om jag får en vattenläcka i framtiden?

DSC_0096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Skulle nog säga att du kan få problem.

Gör golvet i utrymmet tätt med en dränering som kommer fram där du ser den.

Tack. Har du någon regel eller dokument att hänvisa till?

Jag tror förresten att jag har fel, det är bara rör till golvvärme det där, vattenrören går bakom och är som ni ser längst ner i högra hörnet ej skarvade.. Förändrar det något? Golvvärmen är ju ett slutet system med manuell påfyllning(1-2 bar)

Givet att detta inte är trycksatt ännu, finns det något godkänt skåp med inbyggd man skulle kunna sätta det i och sedan dra dräneringsrör ner till golvbrunnen i tvättstugan där tätskikt finns?

Skulle det vara en godkänd lösning?

Uppföljning:

Det är en godkänd lösning enligt säkervatten, ingen rörmockare vill dock jobba vidare på en sådan koppling.
Det går inte att våtrumsskydda kattvinden pga att det skulle bli dubbla tätskickt.
Eftersom värmepannan sitter rakt under kan man sätta ett 350 kopplingsskåp i innerväggen(till höger) och flyttak kopplingen dit, för att sedan dra fram nytt rör från pannan (rakt under) samt dra ett skvallerrör ner till tvättstugan(under) där det finns golvbrunn.

Eller så kan man fräsa upp golvet i rummet och drar rören rätt och utan högpunkt(vilket vi fick göra av andra anledningar som man kan läsa om här: https://www.byggahus.se/forum/juridik/261113-rormokaren-har-gjort-fel-hur-agera.html#post2289616).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.