Vatten & Avlopp
huggan: Ja det funkar bra. Och som sagt byt ut sten till sand.
Deaz: tänkte göra om min gamla gårdspump så jag kan koppla in vattenledningen till den. finns det någon sorts brytare man kan använda sig av så att vattnet öppnas när pumpstången trycks ner, alltså när jag lyfter hävstången?
hempularen: Till att börja med så får du be styrelsen visa på någon skriftlig regel som visar att detta är ett fel. Jag har lite svårt att se att detta skulle var något fel överhuvudtaget. I ett våtrum (kök är INTE våtrum) så skall röret gå upp några cm över golvet så att man kan ansluta tätskikt på ett korrekt sätt mot röret. Det finns även i våtrum inget som hindrar att det ligger
Krilleman: Precis, och efter lite letande hittade jag den! https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/238961-den-mest-tata-pem-kopplingen.html
corre: Man brukar säga att bädden är mättad när den inte tar emot vatten längre. Det kan den göra dels för att rören är igensatta, eller för att bädden är mättat med organiskt mtrl. Om rören är igensatta så kan man prova att spola rent med en slamgsugare. Oftast blir dom det för att trekammarbrunnen är trasig eller felkonstruerad, då följer delar av slamkakan med ut i infiltrationen
Krilleman: Du behöver ett ventilfäste, eller som biltema kallar det, väggfäste. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Vaggfaste-2000017909/
Miljarden: Hej! Har bott i mitt nya hus i mindre än ett år och har tyvärr ingen större kunskapa alls, utan har snarare tummen mitt i hand. Har någon manick som heter Hague WaterMax som jag antar är till för att rena vattnet. I natt vid 3-tiden reagerade jag på att vattnet var äckligt. Brukar annars ha väldigt gott vatten. Det var dessutom extremt salt och luktade. Gick till min WaterMax och såg
Patrick E: Det är med största sannolikhet en 300 liters hydrofor du har. Om du bara öppnar avtappningsventilen i botten tar det lång tid att tömma den eftersom luften måste in samma väg som vattnet ska ut. Jämför med en flaska som du håller rakt upp och ner när du tömmer den. Om brunnen ligger högre än avtappningsventilen på hydroforen finns ju en risk att du aldrig får hydroforen tom
Micke_xyz: Bjälklaget. Väggen är nog ingen större fara med, det är golven som ligger pyrt till. Vi lär väl se hur stor skadan är när golvet i tvättstugan bryts upp.
Pen: Kanon! Precis vad jag ville ha. Tackar. Det är 36m och bortemot 20 krökar kan det bli tyvärr. Frikyla.
Patrick E: Du ser om filterna är igensatta. Är filterhuset genomskinligt så ser du om filterna är svarta. Kan du inte se så stäng av strömmen till pumpen. Stäng ev kran mellan pump och hydrofor eller hydrofor och filter och öppna filtret. Är filterna igensatta så blir flödet dåligt. Det är normalt att trycket i hydroforen varierar. Det är på max precis när pumpen stannat och på min precis
holmberg87: Konstigt nog fungerar det bra i duschen idag. Öppnade gamla vattenlåset och fixade allt till rätta i väntan på helgen och K-rauta. Däremot bubblar eller gruglar det i en annan golvbrunn som finns i pannrummet är jag duschar. Och jag har fortsatt leta avluftning men hittar ingen så jag antar att det beror på det? Ingen avluftning = gurglande bubblande brunnar?
Per_2014: Slangarna till kyl/frys har blivit avsevärt mycket bättre gentemot de första som kom, lövtunna!
Bowman: [citat] Japp jag har gjort det nu och har kontaktat tillverkaren och har en dialog med dessa nu. Kanske löser det sig!
Krilleman: Nej det är inte röranslutning bakåt i plattan. Det är bara en enkel monteringslpatta för blandaren (alltså dåtidens blandarfäste) Lossar man på spårskruven så lossar blandaren från väggen. Jag skulle rösta för ett byte. 160cc blandarfäste och en passande blandare. Då behöver du bara två raka kopplingar och två bockade rörsnuttar ner till blandarfästet. Har du 16mm rör?
Krilleman: Men en vanlig 15mm klämringskoppling skär in i röret på samma sätt. Vilket då gör att den den lika "outbytbar".
Sister ray: Tack för alla svar. Nu när han var ute och kikade på det ändrade han åsikt :) Det blir istället att gå med en ledning från ett av gårdshusen och in i pumprummet via innertaket. Att ge sig på att koppla om ett gammalt galvat rör var inget han ville stå för :)
hnurre: Forumet har talat! Jag byter stol! Tack! :thumbup:
Pontstone: Hej alla! tack för svar! så här ser det ut nu. Dräneringsrören går ihop i ett innan backventilen som sedan ansluter till dagvattenröret. Det vertikala 160mm röret skall ta emot vattnet från de 4 stuprören. [bild]
Bästvit: Varmvatten beredaren e inte så bra på det viset att den är svår att ställa det går att ställa på 65-45-25-frost skydd därför står den på 65
Micro: Kolla i utloppet på diskmaskinen så inget sitter där som transportskydd. Alltså där avloppslangen är fäst i diskmaskinen.;)
Mats Wiklander: [citat] Hej. Tänkte på det men vi ska göra en dusch men den hamnar på andra sidan huset så då blir det bättre att sätta den i lilla pumphuset plus att den hjälper till att värma pumphuset på senhösten
akair: Tusen tack för all hjälp! Jag är på landet nu och fick igång pumpen. Visade sig att den bara behövde lite mer vatten vid uppstart... :D Fyllde sugslang, pumpen och vattenfiltret med vatten och den gick igång på en gång. Dock så läcker det i rören nu istället så det blir att lägga om dom. Återigen tack för all hjälp, nu har jag lite mera koll också på vanliga problem ifall den
Kapten_Haddock: På bilden ser ni att det är typ puts som försvunnit mellan övre ringen och själva avloppet. där har det tidigare varit silikon runt hela som nu verkar ha släppt. Jag tänker man skulle ha nån form av kit etc som inte stelnar o torkar som silikon.. Tips?
LimpTheGimp: Tack, det var väl ungefär exakt det svar jag hoppades på. :)
Alenox: Tackar tackar grabbar. Ja sprang ner under periodpausen på hockeyn o testade. De funkade precis som ni sa. 😃