Patrick E
Patrick E: Vattnet expanderar när det värms upp. Detta kan göra att säkerhetsventilen öppnar.
5 svar · 18,3k läst
·
C
corre: Alla vettiga märken som är godkända för "säkert vatten" har förhöjningsringar. Ovandelen kallas slurkrist och är inte en del av brunnen i sig, utan gjuts fast i fogmassan i klinkern. Purus brukar vara ett bra val. Dom har fina monteringsanvisningar som beskriver systemet. http://www.purus.se/produkter/produkt/saga-75-sida-oe150-mm/ http://www.purus.se/produkter/forhojningsringar/
6 svar · 11,4k läst
·
M
Meatgrinder: I morse kom det inget vatten när jag satte på kranen, så jag gick ned för att kolla om jag glömt sätta på strömbrytaren, vilket jag hade glömt. Passade även på att kolla filtret då det var ca 4 månader sedan det byttes. Mycket rost, skruvade dit hållaren utan filter och nu är trycket hur bra som helst! Blir att beställa ett dussin filter och byta varje månad framöver. Att jag
2 svar · 3,5k läst
Krilleman
Krilleman: Tänkvärt är ju att med en ny beredare så medföljer oftast en ny säkerhetsventil. Den kräver ett funktionsdugligt avlopp då den ska droppa vatten vid hög förbrukning!
8 svar · 1,4k läst
·
D
Dr.L: Spolbrunn för dagvatten samt för spillvatten. Sen ett lock till servisventilen för tappvatten.
3 svar · 9,7k läst
·
kulle
kulle: Ja du får ha ett blandarfäste för utanpåliggande rördragning. Men välj blandare först så du får rätt mått på fästet. Vet inte varför vi i sverige ska ha 160 cc som standard.
1 svar · 1,2k läst
M
MisanK: Du har helt rätt!! Så jävla trist...
8 svar · 11,0k läst
·
nikasp
nikasp: Äh, gick till dyra butiken som är ruskigt välsorterad. 229 kr/st för nya raka PRK-kopplingar direkt till PEM och endast 129 för liten fp med lin och pasta... Då slipper man svära över nåt plastelände längre fram.
6 svar · 3,3k läst
·
C
corre: Väggfästet är den delen där blandare kopplas på, och som tätskiktet i badrummet ansluter till. Priserna kan du se på min länk, det är dessa som VVSarna ofta lägger på 100-200% på. Idag brukar man samma rör till tappvatten som värmesystem, men inkopplingspunkterna skiljer sig lite beroende på var och hur man kopplar in sig.
4 svar · 1,3k läst
C
corre: Både Gardena och Kärcher skulle jag inte våga ha i en pumpgrop. För samma pengar får man ju en "riktig" från känt märke. http://www.vvs-boden.se/pumpar/drankbara-pumpar/beulco-draneringspumpar/beulco-tallas-draneringspumpar/beulco-ba-33125-tallas-125-lanspump http://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-kp-150-av/ http://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/145/product/740
36 svar · 6,1k läst
·
putrik
putrik: Såå - jag var på Malmö Återbyggdepå idag för leta efter badrumhandfatavloppsrör (emaljerat ljustgult gjutjärn) att ersätta min mammas igensatta Gustavsberg-ditto från 1961 med ... . Det visade sig de hade ett stort sortiment av handfat av detta slag men nästan inga dylika vintage avloppsrör ... . (Folk har väl kastat dem och ersatt med bättre funktion plast för länge sedan ... .)
5 svar · 3,2k läst
·
J
Johan Nyqvist: Har ställt en ny fråga angående det. Tack för tipset. Det kan ju vara inställningarna på avhärdaren.
7 svar · 5,2k läst
J
Johan Nyqvist: Söker febrilt efter en vettig manual till vår avhärdare, Enwa alfa 18 h. Just nu går det ca 50 kg salt i månaden och jag har ledsnat på att kånka hem säckarna. Vi har en gammal stensatt grävd brunn på gården, bor strax utanför Östersund, där vattnet normalt är mycket hårt. Vi är två vuxna och två små barn, och har vattensnåla vitvaror och är allmänt ekonomiska med vattnet.
0 svar · 3,2k läst
T
tob_ekl: Hej! Har kollat på forumet men inte hittat riktigt svar. Vi har ett fritidshus med någon form av sluten tank för wcn. Nu har vi bytt wcn till vanlig wc, den tidigare var en gammal fritidshustoalett som man skopade i vatten för hand. När man spolar nu dock med den vanliga wc blir vattnet stående i wcn, dvs avskrädet osv spolas ej ner/långsamt ner. Vi har lyft bort wcn och hällt hinkar med
0 svar · 4,7k läst
Pear4Life
Pear4Life: [citat] Ville bara tacka så mkt för hjälpen! Gjorde som du sa i helgen och nu funkar allt prima igen :)
11 svar · 8,6k läst
D
danne_08: Mitt låglutande villatak på 160m2 har två invändiga 110 mm stuprör, rören har inga problem att svälja vattnet.
2 svar · 6,1k läst
C
corre: Sålänge du inte kör köldbärare i rören så fungerar det utmärkt. Tänk på att det är bra med inspekterbara skarvar även om det inte alltid är ett krav.
1 svar · 1,7k läst
Fotografen
Fotografen: Det går inte att göra på något annat sätt eftersom flexslangarna från blandaren inte kan kapas, då tappar man slätänden.
8 svar · 4,8k läst
P
PsychoCheF: Fick en oväntad "lösning" på problemet :rolleyes: När jag tog loss badkarspipen så passade duschslangen direkt på pipens fäste! Så nu är det enbart en duschblandare, räcker bra just nu. Dock upptäckte jag att den droppar en aning från flödesvredet, så det blir väl ett byte senare ändå. Vet ju fortfarande inte vad det är för blandare. :( Fick kontakt med Vårgårda via en röris
5 svar · 5,6k läst
·
Pen
Pen: Ok, jag tror jag förstår. T-rör 22xR15x22 och så "förkrympare" R15-R10-R08. Ventilen - är den för att man ska kunna byta manometern? Om man behöver kunna byta den så skulle jag även kunna sätta den på frikylarören - då kan jag använda ventilerna för kopplet mellan frikyla-kollektor om det skulle behövas - får visserligen tömma och fylla på frikylekretsen vid utbyte men det är
3 svar · 2,4k läst
anders07
anders07: Ja, fast för VVS så ska de ha Säker Vatten.
4 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Om man skulle göra något så skulle jag nog satsat på att kondensisolera utkastaren med tex armaflextejp.
5 svar · 4,6k läst
E
Eld: Om det fortfarande är anslutet: Skaffa gasspis! Suveränt, bättre än induktion!
8 svar · 1,8k läst
·
S
Squall Leonhart: Jag vet inte om detta säger något: http://www.rinkabyror.se/artikel/overg-betong-pvc-4-x110/?select=true https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalog/spillvatten/slaeta-roer-ultra-classic/oevergaang.html Ringen är rätt så elastisk så det borde gå. Får prova idag när jag kommer till bygget. :)
11 svar · 5,6k läst
·
palbin
palbin: Det finns väl tryckreduceringsventiler?
14 svar · 3,4k läst
·
prototypen
prototypen: Med en tryckregulator, hittas nog hos välsorterad VVS butik. Protte
1 svar · 3,4k läst
E
eviljava: Ja, jag tycker också att en markränna är att föredra om man ändå ska bila/gräva upp. Snyggare om inte annat! :)
5 svar · 7,7k läst
·
P
paddyirishman: [citat] Hej Micke Th, det är smart att man förutse vissa problem, men eftersom jag bör i södra Sverige det är inte så krånglig med tjälen med vår mild väder. Som en åtgärd skulle man kunna isolera minireningsverk med nån slags material. Det störste problem som sagt är att man har svårt att få tag på en självständig servicetekniker. Kolla på Alnarp Clean Walter technology men
4 svar · 2,4k läst
S
SueCia: Rörrenoveringen bör inte gå på försäkringen, däremot bör alla följdskador göra det.
15 svar · 15,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.