Vatten & Avlopp
Staffans2000: [citat] Din kollega snackar blaja! Minimifall en centimeter per meter! Svårare än så är det inte.
Martin_355: Det är ett hål vi har gjort på plattan. Där ska det finnas en gjutjärnsbrunn. Du har rätt . Det finns en dörr där. Tror det är 15 mm från betongplattan till dörr. Med andra ord är det svårt o fixa det. Vet någon vad flytspacklet heter? Samtidigt är det inte stor yta. Knappt 1 kvm som behöver fixas.
erix0n: Dessvärre hade inte hornbach någon av ovanstående men köpte en 40 muff och sen en övergång från 40 till 32, good enough? Känns lite B o en skarv för mycket...
mogge_73: Finns syreaktivator i plast, ser ut som två grovfilter. fungerar hur bra som helst och fördelen är att dom är lätta att plocka isär och göra rent. det finns alltid lite syreförbrukande ämnen i ett vatten som också reagerar på syret, så underhåll krävs ofta. Svavelväte (vätesulfid) behöver inte luftas bort, den neutraliseras i kontakt med syre. kväve+syre= ingen lukt.
Zed: [citat] Ja det hade såklart varit opti, men sådana finesser hade dom inte på k-rauta. Lätt att byta till om jag snubblar över en sån nån gång!
ankaon: Det är svetsad plast..... Du får gärna göra en skiss på hur du menar, hänger inte riktigt med bland alla böjar ;-)
Krilleman: Den enda som tillverkar övergångar till gamla Securex är vatette. Sidan 22: http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/2016_VatetteKatalog.pdf Observera dom olika gängorna! Således bör RSK: 1946476 alt. 1946482 passa för dig direkt på T-röret.
Karim Mohammadi: [citat] Ok, stort tack för informationen. Karim
Johan Gunverth: Det är ju bara tryck under den tid de skall bevattna. Övrig tid tar magnetventilen närmast källan hand om trycket och fördelningsrören är trycklösa. Finns t.o.m. backventiler att sätta under mark som släpper ut resterande vatten när rörern blir trycklösa. Vattenutkastarna bör ju inte kopplas på samma matning och det kan ju vara rimligt att de börjar krångla om de INTE har
Krilleman: Kranmutternyckeln kommer man långt med. BIltemas variant är riktigt prisvärd! (y) Och Biltema verkar ha höjt priset sen sist jag nämnde denna. Från 89,90:- till 109:- Det finns även en blandarnyckel med bland annat fast hylsa för både övre och undre kranmutter. Bra om det sitter riktigt hårt. Men då måste oftast blandr-rören kapas. Lagerhålls av Dahl.
Staffans2000: För att du skulle tycka att du gjort en bra affär. Hade du sett den ev. Materialvinsten på, låt oss säga, sjuttio procent, hade det nog blivit annat ljud i källan. Men det man inte vet, har man inte ont av.
PerKluring: VSH är en skitkoppling som inte tål kyla o korrosiva miljöer. Jag har nyligen ersatt 24 muttrar varav hälften brustit på kalla sidan i en VP installation efter 9 år. Idag så får de inte installeras enligt tillverkaren på kalla sidan dvs för brine. Jag installerade samtidigt kopplingar från andra tillverkare o inga problem. Det är skitsnack från tillverkaren att man inte ska smörja
richardtenggren: Men det står ju IVA? :) Jag har pluggat den nu i alla fall, var det dumt av mig? Tänkte för du är ju forumets VVS-guru?
corre: Ligger det en servisventil utan garnityr i marken? Annars är det ju bara att leta efter teleskopskaftet.
Trollskidan: Smörj upp den med 5-56 el W40 Kontakt spray Motionera upp den
meckis: värm med hårfön eller värmepistol där packningarna sitter i muffarna. brukar bli mjukare o lättare o röra det då. men försiktighet med värmepistolen så det inte blir för varmt
Lewdis: Tusen tack allihopa. Väntar fortfarande 18v transformatorn innan jag kan koppla allt. Väntar tills jag öppnar allt innan jag bestämmer mig för tätning.
Fruktsallad: Om man låter hantverkare göra ett sånt jobb på ett 1,5 plans hus på ca 180 kvm, vad kan det gå på då? Pratar vi om flera hundra tusen? Det är något jag måste ha med i beräkningen då om man ska börja buda.
Liteavvarje: Finns s.k. karosseritätningar , en gummiplugg som normalt sitter i bilarnas plåt så inte de skadas går i princip vad som helst , kolla vad som finns på jula biltema , annars reserdelsfirma bilar , ta bara inte en för liten , någonstans 20 - 25 mm , svårt med att få en rens annars
daniel_se: [citat] Så är det nog. Jag tänkte bygga tvättstuga och dusch/wc/bastu i källaren. Kanske tidigare ägare också tänkte men aldrig kom till.
Liteavvarje: OK då är det en injektorpump , ca 80 cm hög , det går att använda den tryckisen
Krilleman: Det är väl just därför man inte handlar "no name". Handlar du delar från en större tillverkare så finns det monteringsanvisningar. Jag rekommenderar alltid Vatette från Gustavsberg! http://www.vatette.se/ Väl investerade pengar!
Lars48: Jag fick såga av konan eftersom röret satt fast på blandaren. Ny kona och den här gången blev peefekt. Tack för alla tips.
Liteavvarje: Håller med dig Kan det vara klenare eller tjockare rör som gör det , T-kopplingar eller annat
Liteavvarje: Finns bara ett sätt , att sätta in en radonavskiljare , en granne hade 3000 satte en radonett vet inte resultatet , men vart nog bra , finns flera fabrikat
linda85: Haha ja du jag vet faktiskt inte vem som gjort de förut förra ägaren kanske :) Japp, därav att jag vill byta ut å få till de snyggt :)
Krilleman: Du ska också ha fått en serviceventil (till vattnet - underst i bild märkt V) och en rensbrunn till avloppet (överst i bild med orange avloppsrör undertill) till din fastighet. Ingen ägare av VA-nät undviker att sätta dessa vid varje tomtgräns. För det är här deras ansvar slutar och ditt ansvar tar vid. Du är ägare till ledningarna på din egen tomt upp till ditt hus. Kika igen!