Hej, är det någon som har koll på hur en reducering för klämringskoppling, i mitt fall 12-8mm ska se ut vid demontering efter åtdragning?
Jag har dragit ganska hårt men delen längst ut på röret (av reduceringen) är fortfarande lös vid demontering, ska det vara så och att det ändå tätar iom att det ser ut att vara dubbla konor?
Tacksam för snabb återkoppling, gärna bild/film? Då jag ej hittade något sådant. Mvh

Krilleman
Det är helt korrekt att en förminsnkning ska dela sig i två delar vid åtdragning.

Översta delen skär in i röret och den undre delen bottnar i kopplingen.

Krilleman
Kilade ner i källaren och tog lite bilder på spektaklet. Mitt exempel är 15x12 förminskning, det var den jag hade mest av. Men det är samma princip för alla.

1. Kasta klämringen på den sidan där förminskningen ska i kopplingen.
  2. Lägg i förminskningen i kopplingen
  3. Dra kopplingen med förminskningen
  4. Nu ska det se ut som min demontering
  5. Observera inskärningen på den översta delen på förminskningen på sista bilden
Litet suddiga bilder med sliten mobil:
Rörkopplingsmaterial med förminskning och klämring bredvid skiftnyckel och rör, suddig bild från sliten mobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suddig bild på rörkopplingsdelar, inklusive förminskning, klämring och tång på ett bord.
Skapa konto

Rördelar och en skiftnyckel på en träyta, innehåller en metalldel och en klämring. Bilden är suddig.
Skapa konto

Suddig bild på komponenter för rörförminskning, inklusive klämring och koppling, på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Hade nog inte dragit för hårt vad det verkar. Men återstår att testa släppa på vattentryck, det får bli imorgon.

Krilleman
Vad är det för tillverkare på dina kopplingar?

Det vet jag inte, fick det av en rörmokare. Ska sitta till diskmaskin så blir med avstängning, ska nog funka hoppas jag :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.