7 912 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Vattenprov vid husköp - var tar jag provet?
I normalfallet med godkänt vatten finns ingen filteranläggning. Det är bara vid problemvatten man utifrån prover projekterar en filteranläggning.
Troligen har du inte en sådan. Oavsett bör provet tas enligt instruktionerna från kökskranen. Då får du svart på vitt att hela kedjan från brunn till kran är ok eller ej. Om säljaren dessutom har en slant undanstoppad för att bekosta filter så gäller väl det vid kranen (om det nu finns filter någonstans i anläggningen och inte för råvattnet).
Troligen har du inte en sådan. Oavsett bör provet tas enligt instruktionerna från kökskranen. Då får du svart på vitt att hela kedjan från brunn till kran är ok eller ej. Om säljaren dessutom har en slant undanstoppad för att bekosta filter så gäller väl det vid kranen (om det nu finns filter någonstans i anläggningen och inte för råvattnet).
Redigerat:
Bra svar Ljus. Nyanserar det hela.
Var är normala platser att ha filtret på då? Kan varmvattenberedaren ha inbyggt filter? Det är en helskåps fullhöjds NIBE. Har inte fått tillträdet till huset och bara varit där vid två tillfällen så det är därför jag inte kan ge mer precisa svar än så länge.
Var är normala platser att ha filtret på då? Kan varmvattenberedaren ha inbyggt filter? Det är en helskåps fullhöjds NIBE. Har inte fått tillträdet till huset och bara varit där vid två tillfällen så det är därför jag inte kan ge mer precisa svar än så länge.
Filter är inte inbyggda eller dålda. Med mycket stor sannolikhet ät det en tank som påminner om den på bilden, och den står i allmänhet tillsammans med hydroforen. Ta provet i köket enligt instruktion.
Filter/rening sitter i 95% av fallen nära inkommande vatten från brunnen och efter pumpen. (Nya borrhål har ofta pump i borrhålet).
Som flera ovan nämner så är det ganska vanligt att filter/rening inte behövs. Då går vattnet direkt ut i huset med möjligen ett enklare parikelfilter för att blandarna inte ska sätta igen d.v.s. filtret har ingen direkt påverkan på dricksvttenkvalitén.
NIBE har inget filter skulle jag säga. VV klassas inte som dricksvatten och ska inte användas för provning.
Ps fråga säljaren om det finns något kapacitesprov på borrhålet. (Utgår från att det är borrhål då du nämner att det finns en Nibe vilket talar för bergvärme?)
Som flera ovan nämner så är det ganska vanligt att filter/rening inte behövs. Då går vattnet direkt ut i huset med möjligen ett enklare parikelfilter för att blandarna inte ska sätta igen d.v.s. filtret har ingen direkt påverkan på dricksvttenkvalitén.
NIBE har inget filter skulle jag säga. VV klassas inte som dricksvatten och ska inte användas för provning.
Ps fråga säljaren om det finns något kapacitesprov på borrhålet. (Utgår från att det är borrhål då du nämner att det finns en Nibe vilket talar för bergvärme?)
Det finns data på väldigt många brunnar på SGU.
Den data som finns om brunnarna på SGU är borrdjup och tillrinning och inget om kvalitén.D Daniel 109 skrev:
Länk till karta där man kan hitta sin egen brunn. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Så här ser min brunn ut där. Döljer identitet, kommun och fastighetsbeteckning.
Jag har flera filter för jag har järn, mangan, humus och nåt mer jag inte minns just nu i mitt vatten.
Filtren sattes in för 2,5 år sen och kostade drygt 30.000 kr. Nu är mitt vatten klart och fint och luktar gott. Innan var det grumligt och luktade och smakade väldigt mycket järn, helt odrickbart och det gick inte ens att tvätta kläder i det för då hade tvätten missfärgats.
Brunnsidentitet xxx
Kommun xxx
Fastighet xxx
Läge på fastigheten 2M V
Borrdatum 19920304
Vattenmängd (liter/timme) 120
Grundvattennivå (m under markyta) 5
Nivådatum 19
Totaldjup (m) 102
Jorddjup (m) 1
Bottendiameter (mm) 108
Rörborrning till (m) 3
Stålfoderrör till (m) 3
Plastfoderrör till (m)
Tätning
Gradborrning
Användning ENSKILD VATTENTÄKT; HUSHÅLL, FRITIDSHUS, MINDRE LANTBRUK
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning SPRICKA MED FUKT PÅ 91 M, MED VATTEN PÅ 95 M. VATTEN PÅ 102M
Grannarnas brunnar har en helsikes massa mer vatten men jag klarar mig mer än väl på 120 liter/timme då man behöver mellan 150 och 200 liter vatten per person/dygn.
Deras brunnar har en vattenmängd (liter/timme) mellan 2000-3500 liter/timme.
Från Livsmedelverket info om brunnar.
Vid normal vattenförbrukning behövs mellan 150 och 200 liter vatten per person och dygn. För ett hushåll med fem eller fler personer måste brunnen ha en tillströmning på cirka 30–40 liter i timmen och ett visst vattenmagasin i brunnen.
https://www.livsmedelsverket.se/glo...yr-att-anlagga-egen-brunn-20-sid-a4-final.pdf
I normalfallet sitter filteranläggningen i anslutning till och direkt efter hydrofor/press. Därefter delar sig kallvattnet till vvb och avtappningsställen. Från vvb går parallellt varmvatten bredvid kallvattnet ut till kran. För att filtret ska täcka hela anläggningen måste det sitta i början på kedjan.
Nu tror jag vi kan utesluta att det finns en filteranläggning i ert nya hus. Tycker ni borde sett det vid visning annars. En filteranläggning blir snabbt skrymmande. Beroende på vilka problem man har med sitt råvattnet behövs olika filterlösningar.
En inte helt ovanligt kombination är först ett järn/manganfilter ev med Ph-justering. Därefter ett hårdhetsfilter för att göra vattnet mjukare/hårdare. Har man bakteriella problem så tillkommer ett UV-filter eller liknande. Därtill kan behöva ett radonfilter om vattnet innehåller radon. Har man sedan förhöjda flourhalter sätter man ytterligare filter vid tappställen, särskilt om man har småttingar.
Ja du hör listan kan göras lång.
Det positiva är att man kan ha alldeles utmärkt råvattnet och inte behöva något av allt uppräknat ovan.
Låt vattnet rinna en halvtimme om det stått stilla i systemet en tid så du får rätt data på provet. Fyll sedan flaskorna enligt instruktion med kallvatten från kökskranen.
Då får du reella värden från den kran ni i huvudsak använder för matlagning och vattenkonsumering.
Att som nämndes tidigare i tråden, försöka dela på kopplingar vid hydroforen är bara dumt. Skulle det visa sig vara något kemiskt problem i anläggningen fram till kökskranen med t ex kopparutfällning i rören så vill ni veta om det.
Men ta det lugnt stressa inte upp er. Det värsta som kan hända är att ni köper några petflaskor vatten på affären i väntan på provsvaret. Dusch och hygien går bra även med sämre vatten.
Edit
Läste om tråden från start.
Om du mot förmodan har en filteranläggning gömd vilket jag finner osannolik vill du att det första provet visar vattenkvaliten vid tappställen. Tar du det på råvattnet vid hydroforen vet du t ex inte om ett ev PH höjande filter är fel inställt med för högt (basiskt) värde vilket är direkt farligt att förtära.
Själv tar jag prover regelbundet vart annat år både på råvattnet för att se om det finns kemiska förändringar över tid för att jag är nyfiken och intresserad och på tappvatten i kökskranen för att veta att filteranläggningen är rätt inställd och att vi även mätmässigt har bra vatten. Smak/lukt och synmässigt upplever jag att det är ok.
Nu tror jag vi kan utesluta att det finns en filteranläggning i ert nya hus. Tycker ni borde sett det vid visning annars. En filteranläggning blir snabbt skrymmande. Beroende på vilka problem man har med sitt råvattnet behövs olika filterlösningar.
En inte helt ovanligt kombination är först ett järn/manganfilter ev med Ph-justering. Därefter ett hårdhetsfilter för att göra vattnet mjukare/hårdare. Har man bakteriella problem så tillkommer ett UV-filter eller liknande. Därtill kan behöva ett radonfilter om vattnet innehåller radon. Har man sedan förhöjda flourhalter sätter man ytterligare filter vid tappställen, särskilt om man har småttingar.
Ja du hör listan kan göras lång.
Det positiva är att man kan ha alldeles utmärkt råvattnet och inte behöva något av allt uppräknat ovan.
Låt vattnet rinna en halvtimme om det stått stilla i systemet en tid så du får rätt data på provet. Fyll sedan flaskorna enligt instruktion med kallvatten från kökskranen.
Då får du reella värden från den kran ni i huvudsak använder för matlagning och vattenkonsumering.
Att som nämndes tidigare i tråden, försöka dela på kopplingar vid hydroforen är bara dumt. Skulle det visa sig vara något kemiskt problem i anläggningen fram till kökskranen med t ex kopparutfällning i rören så vill ni veta om det.
Men ta det lugnt stressa inte upp er. Det värsta som kan hända är att ni köper några petflaskor vatten på affären i väntan på provsvaret. Dusch och hygien går bra även med sämre vatten.
Edit
Läste om tråden från start.
Om du mot förmodan har en filteranläggning gömd vilket jag finner osannolik vill du att det första provet visar vattenkvaliten vid tappställen. Tar du det på råvattnet vid hydroforen vet du t ex inte om ett ev PH höjande filter är fel inställt med för högt (basiskt) värde vilket är direkt farligt att förtära.
Själv tar jag prover regelbundet vart annat år både på råvattnet för att se om det finns kemiska förändringar över tid för att jag är nyfiken och intresserad och på tappvatten i kökskranen för att veta att filteranläggningen är rätt inställd och att vi även mätmässigt har bra vatten. Smak/lukt och synmässigt upplever jag att det är ok.
Redigerat:
Tusen tack för svaren! Gjorde proverna igår vid kökskranen enligt instrux från er och företaget. Har tittat igen efter filteranordning men kan inte hitta något. Bifogar nedan de komponenter jag har hittat. Ni får gärna skriva vad ni anser att det är samt om ni har några tips eller råd i övrigt kopplat till respektive bild.
1. Sitter ovanför det jag tror är brunnen. Gissar att det är huvudledning in och att jag vrider av och på vatten till huset här.
2.Det jag förutsätter är hydroforen
3. Kopplingar under hydroforen. Förstår inte hur det bara kan finnas ett rör in och ut i denna. Borde det inte vara ett rör in från borrhål/pump och sen ett ut som är det trycksatta vattnet? Denna hydroforen har också visat sig smälla till ganska kraftigt när man tappar vatten. Är det normalt?
4. Vv-beredare. Tydligen inte alls en nibe utan elektrostandard. Värmepumpsdriven. Har ingen aning om hur den funkar. Förklara gärna livligt och utförligt!
Kollade in sgu men där fanns inte mycket intressant förutom borrdjup och volymprestanda på brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kollade in sgu men där fanns inte mycket intressant förutom borrdjup och volymprestanda på brunnen.
Det första är ett vatenmätarkoppel. Det brukar man inte ha med enskilt vatten.
Hydroforen är bara en buffertbehållare. Den kan mycke väl sitta på en enda ledning som är ansluten till systemet.
Hydroforen är bara en buffertbehållare. Den kan mycke väl sitta på en enda ledning som är ansluten till systemet.
Ett vattenfilter sitter antingen före tryckkärlet eller i direkt anslutning efter.
Så ta du vatten i kökskranen, filter borde du upptäcka.
Dom analys företag du ska välja mellan är Alcontrol eller Eurofins, det finns fyra prover du skall ta. Mikrobiologiskt, kemfysikaliskt, radon samt tungmetaller (minst uran, arsenik, bly).
Kostar ca 1600-2000:-. Dessa analysföretag är oberoende och ackrediterade av Swedac.
Några andra analys företag ska du inte välja.
Så ta du vatten i kökskranen, filter borde du upptäcka.
Dom analys företag du ska välja mellan är Alcontrol eller Eurofins, det finns fyra prover du skall ta. Mikrobiologiskt, kemfysikaliskt, radon samt tungmetaller (minst uran, arsenik, bly).
Kostar ca 1600-2000:-. Dessa analysföretag är oberoende och ackrediterade av Swedac.
Några andra analys företag ska du inte välja.
Klicka här för att svara