L
Liteavvarje: Det som bekymrar oss här , är att vattnet stiger i brunnen ( dagvattembrunn ) , man kan fråga sig varför det inte går iväg , du sa att det var jäms med kanten , inte bra , Det är så att när vattnet kommer från stupen så är höjden så stor , att det kan fylla brunnen ända upp och rinna över , det bara matar på från taket , det innebär att det inte kommer iväg från brunnen ,
8 svar · 5,1k läst
·
S
sam820921: [citat] Bostadsrätt. Har pratat med styrelsen och det går bra att byta till rör i rör. Så länge det görs fackamannamässigt. Stamrören med ballofix kommer jag inte röra. Dom finns där dom finns. Vänligen se mitt första inlägg. Jag har lagt till mer uppgifter efter du svarat (y)
2 svar · 4,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det normala är att bara sticka ut ett vanligt 50mm rör. Smörj bara extremt lite eller inte alls så sitter röret sitter fast. Sen fyller du upp tomrummet mellan håltagning och muff rör med gipsbruk (ska max vara 2mm glipa) Sen kör du på tätskikt som vanligt och kaklar. Foga mot röret så sitter det extra bra. Kapa med fogsvans så ca 2mm sticker utanför kaklet. Anslut vattenlåset med
1 svar · 14,4k läst
·
N
Nvidia: [citat] Hej. Bomma helt ditt svar kom inte upp i mailen. Har mailat med tillverkarna i Sverige och Norge samt deras största konkurrent och fick samma svar från samtliga att det går bra att använda dessa rör till vanligt hushåll. Alla deras rör är testade på samma sätt och där med utgör det inget problem. Rören som ligger i singlet under huset är av pvc och det som kommer upp genom
4 svar · 4,1k läst
M
mogge_73: PH filter kräver även underhåll, massan förbrukas och måste fyllas på beroende på hur mycket vatten du förbrukar. J40 kan vara lite klurig att skruva isär för att fylla på massan, det smidigaste är en tub med påfyllnadsplugg. Du slipper då lossa hela ventilen med alla slangar och riskera att dysröret följer med ventilen. Åker dysröret upp så hamnar bärlagret under med resultat
8 svar · 10,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Glöm inte stödhylsor om det är 12mm prisol!
5 svar · 3,5k läst
Krilleman
Krilleman: Att googla är en sak, att kunna lite om alla kapitel i grossistens RSK-bibel är en annan! Får du inte ihop det kan detta vara en lösning efter parametrarna i första inlägget av dig! RSK: 8186975. Denna delen gängar du direkt på blandarens G15 anslutning på ovansidan (du måste alltså köpa en sån blandare med G15 ansl uppåt) Packning ingår! Din G15 anslutning uppåt har nu blivit
3 svar · 4,4k läst
Krilleman
Krilleman: "Äggskalsplast" (ofta limmad) kom väl på 70-talet vad jag vet.
3 svar · 4,4k läst
T
tasman: Fick tag i tillverkaren: Dimensionen som anges är den dimensionen som påskjutsröret ska anslutas till. Man ska alltså ha "samma" dimension på stuprör och påskjutsrör - om någon annan undrar någon gång :)
3 svar · 3,2k läst
M
mogge_73: Börja med att hälla i ca 3 dl citronsyra upplöst i 0,5l vatten. Fyll på med salt, hur mycket du vill och får plats med. viktigast är att saltet aldrig understiger vattennivån (som den gör nu). Saltjonen laddar om filtermassan och rengör, idag är nog massan ordentligt igensatt, så kör med 3dl citron syra 1gång i vecka i en månad så ska du se att den hoppar igång. Vattennivån ser
7 svar · 24,9k läst
·
L
Liteavvarje: Att det håller tät ett tag är nog inga problem , men hur länge om man åker upp och ner med den ofta är väl osäkert , ni har säkert kommunalt vatten , för alla dom där takduscharna vill ha bra tryck för att strila bra ( inga snålspolande grejer precis ) det är nog en standardgänga 15 , det har dom flesta för duschslangen
1 svar · 5,8k läst
·
A
Anders Johansson: Jag vet inte hur stort problemet med bakterier och virus är utan kan bara konstatera att kommunen kräver att jag förbättrar avloppet. Rent praktiskt fungerar det dåligt för oss att ha tank för toaletten och därmed är minireniningsverk intressant. Jag har inte tittat på Evergreen och är egentligen ganska ointresserad av märket på anläggningen. Nu försöker jag hitta en entreprenör
4 svar · 3,2k läst
Krilleman
Krilleman: Säkervatten är inget måste, och dessutom måste rörisen vara certifierad för att kunna skriva ut detta dokumentet. Man får faktiskt koppla hur illa man själv vill, men man kan inte räkna med att få installationen försäkringsmässig. Många försäkringsbolag står bakom säkervatten, så att inte följa regelverket är lite tokigt. Men regelverket är offentligt och går alldeles
1 svar · 3,1k läst
L
Liteavvarje: Att ansluta med T-stycke och gå in genom väggen under bänken , sedan till blandare , går även att sätta en liten VVB 15 liter under bänken , är väl mest av estetisk karaktär var man går in , kanske inte så snyggt Sedan det med att ansluta mot stupen är väl OK , men det som är oroande i mitt tycke , du skriver stupen anslutna till dränrören , Är det sant det du säger om detta .
1 svar · 2,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Men det ser ju ut som att det redan ligger 45x45 regel över ventilationen på bilden! Varför inte fortsätta med det då under plattan? Sen gillar jag inte riktigt att du använt svängda grenrör kontra 45º som det ska vara. Ta genvägar när det gäller VVS slutar oftast aldrig bra. Gör rätt från början blir oftast billigast i längden!
4 svar · 2,4k läst
·
B
brasklappen: [citat] Kanon, tack för svaret!
2 svar · 2,3k läst
·
C
claes_g84: [citat] Den på rinkaby har R25 utv enl. beskrivningen iaf så det ska funka! Klämringskopplingen har ju R32 utv och 32x32r är inv så det ska fungera oxå. Tror du fått till alla delar du behöver där förutom lin och typ unipak. Lägg en gnutta unipak på plastmuttrarna till PRK kopplingen så blir den lättare att dra i botten. 190mm är mer eller mindre standard på Qn2,5 mätare, skulle
4 svar · 3,0k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Punkt.
6 svar · 3,5k läst
·
L
Liteavvarje: Vatette är lite standard , är det 15 så ta pluggar 15 , det är gängan som är viktigast
1 svar · 837 läst
D
Daniel 109: Det ser ut som att brunnen är en borrad brunn och att den redan används. Jag tror inte att det funkar att stoppa ner en pump till. Du får nog ta kontakt med den som har pumpen. Det smidigaste är nog att du kopplar på dig på befintlig pump och delar på kostnaderna. Det är lämpligt med ett tydligt avtal, vad gör man om vattnet inte räcker eller pumpen går sönder.
1 svar · 2,5k läst
·
H
hans lindquist: Varmt tack Leif, Daniel och Fotografen! Nu funkar vattnet, sedan jag följt anvisningarna och handpumpat upp hydropressens luftutrymme till 1,8 bar. Undrens tid är icke helt förbi! Bytte tanken för snart tio år sedan och har därefter inte gjort något alls med apparaturen. Är väl som med cykelringar att lite luft smiter ut med tiden. Underbart att ha kranvatten och fungerande WC igen! Tack
6 svar · 2,8k läst
swealp
swealp: [citat] Hej!! Tack!! Men måste man använda PEM-slangen, finns det ingen mjukare slang? Borde det väl göra. Oj, mina ahlsell länkar var bara lite skyddsrör som var svarta istället för gula elskyddsrör. Att dra i elrör kan väl inte vara rätt. Se gärna bilden jag gjorde här nedan på hur man skulle kunna dra in pem-slangen med värmekabel. Vet inte om jag gjort det rätt. Kommer nog
4 svar · 12,4k läst
·
M
mlkjhr: Om det inte finns något läckage så finns bara två möjligheter, antingen backventilen eller trycket i tanken. Se HasseTekniks anvisning.
4 svar · 2,3k läst
L
Liteavvarje: Är måtten in och utvändigt detsamma så går det
1 svar · 1,2k läst
Henke_2017
Henke_2017: [citat] Testar :) Tack!
2 svar · 637 läst
L
Liteavvarje: Det går bra att lägga grå 75 hela vägen , antingen lägger du dom på backen under huset om det lutar utåt där , behövs bara för bra fall 2 cm per 10 meter , eller hänger upp dom under i hängslen för dessa , , sedan resten med vinklar , finns i 15 30 45 90 graders , bara mäta , att fästa rören på väg ner , använd s.k.patentband ( har en massa hål ) galvade , borra och skruva
3 svar · 4,5k läst
J
JanneS69a: Läste en rapport om några tester på UV behandling av vattnet i ett kommunalt reningsverk. Verkade avgörande för resultatet att vattnet innehöll så lite fasta partiklar som möjligt. Dvs om lite slam var kvar så försämrades verkningsgraden.
53 svar · 19,9k läst
·
P
Petter Forsen: Hade liknade problem i den lägenhet vi bode innan. Steg ett var att dra ner slangen från tvättmaskinen mot skålens botten/utlopp. Fungerade bättre men inte altid. Vattenlåset satt direkt under skålen, flytrade det Ner ca 20 cm, fungerade perfekt.! Får det ett mundre stört flöde i starten så bromsar vattenlåset mindre, det brukar ju vara problem just innan flödeshastigeten gått upp
7 svar · 15,5k läst
B
bYkICr: Går det att använda Uponors fördelare och halvkoppling till 15mm Biltemas RiR?
0 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.