Dax att ta tag i den låga diskbänken och få den i mer arbets vänlig höjd...

Behöver byta ut bef kv stålrör och tänkte gå tillf. till 15 Pex (hela va skall gås igenom vid senare tillfälle)

Har mätt mig till att det är ca 21,5 mm, 1".

Har kikat runt på BF och googlat mig till att ett alt är att kapa, klämringskoppling med tex röd hylsa fr Vatette, finns en blå variant och uniflex.
Eller kan jag gå direkt på skarven (bild 2) med en rak koppling?
Äldre rostiga vattenledningar och kopplingar under en diskbänk som behöver renoveras och bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålrör som går genom ett ruttet golv, behov av rörbyte synligt.
Skapa konto

Vad behöver jag för koppling för anslutning mot blandarfästet?
Gammalt stålrör i tak med klämringskoppling, potentiellt för byte inför renovering.
Skapa konto

Sedan så behöver jag förlänga vv 15Cu, tror enklast att gå med Pex fr denna skarv. Är det en securex el vanlig 1/2 koppling?
Vit målad klämringskoppling för vattenrör framför vitmålade golvbrädor.
Skapa konto

Koppling till blandarfästet? Kan den återanvändas eller vad är det för koppling jag behöver?
Undersida av en höjd diskbänk med synliga vattenrör och träbjälkar som ska modifieras.
Skapa konto
Rörkoppling under diskbänk för renovering med befintligt stålrör och klämringskoppling.
Skapa konto

Sista frågan är vad som är enklast att skarva gjutgärnsrören till vattenlåset?
Vitmålade vattenrör under diskbänk, diskussion om byte till PEX-rör och kopplingar.
Skapa konto

Kommer resa söderut i landet med sedvanligt stopp vid någon stor bygghandel (all heder till lokala Bolist men dom har inte så mkt va) så tips var man köpa material alt om enklast ett beställa via nätet. Har handlat via Rinkeby, dinvvs m.m tidigare.

Tråd kommer senare...

Redigerat:
Krilleman
Om man kan nyttja en gänga så gör det alla dagar i veckan! Men det förutsätter ju att röret håller för det. Men det kommer att märkas!

Vatettes röda alt VSH blå är ej godkända för vatten.

MMA har dock en Unifix som tål vattentrycket!

Ska du inte byta blandaren?

Om du ändå ska byta bänk och blandare, byt vattenlåset på en gång, enkelt att kapa röret och i med en stegmuff.

Krilleman
Missade dessa:

Mazen Mazen skrev:
Sedan så behöver jag förlänga vv 15Cu, tror enklast att gå med Pex fr denna skarv. Är det en securex el vanlig 1/2 koppling?
Securex. Du måste veta gängans storlek innan du kan köpa ny koppling. Enklast är att kapa bort helt och dra dit en ny 16mm koppling med stödhylsa. Vatette alla dagar i veckan!

Mazen Mazen skrev:
Sista frågan är vad som är enklast att skarva gjutgärnsrören till vattenlåset?
Som redan nämnts ovan, byt vattenlåset.
Jag har skrivit om det förut:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tjaern-och-laeckande-roer.264072/#post2325278

Krilleman krilleman_215 skrev:
Om man kan nyttja en gänga så gör det alla dagar i veckan! Men det förutsätter ju att röret håller för det. Men det kommer att märkas!

Vatettes röda alt VSH blå är ej godkända för vatten.

MMA har dock en Unifix som tål vattentrycket!

Ska du inte byta blandaren?
Så klämringskoppling för stålrör är ute ur leken. Kan man säga vilken gänga det är på skarven? Tänke köpa på mig några olila dim på kopplingar så det finns när väl det är dax.
Brukar det vara svårt att få isär röret är det bra att ha en ny skarv utifall att?

A Andy78 skrev:
Om du ändå ska byta bänk och blandare, byt vattenlåset på en gång, enkelt att kapa röret och i med en stegmuff.
Diskbänken kommer jag inte byta då vi vill behålla den delen orginal. Men blandaren kommer att bytas dock inte denna vändan.

Kan man skarva med vanligt grå rör och ny muff i vatten låset?

Missade dessa:

Securex. Du måste veta gängans storlek innan du kan köpa ny koppling. Enklast är att kapa bort helt och dra dit en ny 16mm koppling med stödhylsa. Vatette alla dagar i veckan!

Som redan nämnts ovan, byt vattenlåset.
Jag har skrivit om det förut:
[länk]
Tack Krilleman. Då blir det att kapa och byta. Trodde det va 15 men köper 16 också. Vet du om Bauhaus har Vatette eller är det tex Rinkeby som gäller?

Den tråden har jag missat. Får bli ett byte ist för tillf. skarv.

Krilleman
Ca 21,3 i ytterdiameter = 15 eller 1/2" gänga.

Invändigt gängad övergång 15xG1/2" har RSK 1940972

Tabell över olika storlekar på raka kopplingar med invändig rörgänga, inklusive RSK-nummer.

Utvändigt gängad övergång 15xG1/2" har RSK 1940519

Tabell över rörkopplingar med olika storlekar och artikelnummer, och kopplingsdetalj bredvid dokumentet.
Skapa konto

För att komma vidare till 15mm PEX så går det att köpa en PEX-stödhylsa och använda en vanlig koppling som den är. Men jag anser att det blir bättre med ett kopplingsset. Kostar ca 25-30:- mer per styck än stödhylsan.

Kopplingsset monteras på kopplingens 15mm ände. Mutter och kona på kopplingen kastas/sparas till senare tillfälle.

15x2,5 kopplingsset har RSK: 1873801.

Tabell över kopplingsset med klmhylsa och mutter vid olika storlekar och deras motsvarande RSK-nummer.
Skapa konto

Vatette-katalogen är fantastisk (näst efter taxeringskalendern som är konung!)

Ett nytt vattelås räcker ner i gjutjärnet direkt. Kapa lagom högt på raksträckan och köp en passande gummimuff beroendepå rörets dimension. Klart

Googla på RSK med endast svenska resultat så hittar du många butiker som saluför dessa. Vissa dyrare än andra.

Redigerat:
Igen tack Krilleman. Svårt att hitta så många som saluför vattenlåset för dubbla hoar, har åxå svårt att se hur det skall få plats trots teleskop, själva röret är inte centrerat mellan hoarna. Kan en flexslang vara ett alt? Får kika runt när jag väl kommer till en större bygglada. Nu vet jag iaf vad jag skall leta efter, vilka dimensioner som passar.

Absolut så är Vatette katalogen det närmast en bibel. Bara man vet vad man ska söka efter (y)

Rinkaby säljer ett färdigt kit med flänsövergångar som bör passa alldeles utmärkt för dig:
[länk]

Och här fanns en bra beskrivande video:
[länk]
Se där, jag som sökt mig grå på RSKnr, vattenlås fläns/G40. mm. Hittade iofs Jafo ll, men den här verkar bra mkt smidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.