Hej!

Har några rejäla stålvärmerör (Øy=48,5mm =1,5eller 2''?) i källartaket där jag skulle behöva flytta två rör.

Det innebär att jag på en raksträcka skulle behöva sätta in två T-kopplingar. Vad behövs för att göra det. Måste jag kapa och gänga?

L
Finns klämringskopplingar som går att använda , kommer inte ihåg namnet just nu , men häng kvar , det kommer mera i tråden , dom som vet

• Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Finns klämringskopplingar som går att använda , kommer inte ihåg namnet just nu , men häng kvar , det kommer mera i tråden , dom som vet
Väldigt nyttigt svar. Man kan även hålla tyst.

L
T Thomas_Blekinge skrev:
Väldigt nyttigt svar. Man kan även hålla tyst.
Vad är det för fel att säga något som gagnar en TS fråga och fä ut tråden på det senaste , det begriper inte jag , men det är klart att du ska säga något det har du gjort förr , så varför gå ifrån dina rutiner , om du inte har något att komma med i tråden , varför håller inte du tyst

L
Vatett klämringskoppling kompletteras med en sådan nedan för stålrör
bra kolla dim på dina rör så ska det gå bra och koppla vidare med koppar
Finns på varuhusen med om du har bråttom
Sök klämmringskoppling stålrör

www.rinkabyror.se/artikel/va-stalhylsa-3-8-/

Vatette klämring för stålrör finns bara upp till 1". Här får det antingen bli Unifix och T-rör = dyrt, eller så får man svetsa in två stick.
Det går ju med anborrningsbygel också men de kostar ju också några kronor.
Du kan ju gänga också, men 1 1/2" brukar inte vara så kul att gänga på plats. Speciellt om det är lite trångt

Redigerat:
L
Staffans2000
Ok. Vet inte om vår rörmokare är sugen att svetsa där under taket, men ska fråga.

Om jag vill fixa själv...
Unifix storlek 40 verkar ju funka, kostar 4x500:- + 2x t-koppling. Det ska vidare stålrör från kopplingen om man inte kan dra en bit kopparrör från T-koppl. fram till befintliga stålrör (här finns gängor).

Hur ska jag tänka?

Svetsa på muffen, hur då? Som avstick och ta hål i röret, eller?

Vad är det för dimension på dom nya rören du ska ansluta?

Staffans2000
M -MH- skrev:
Svetsa på muffen, hur då? Som avstick och ta hål i röret, eller?
Ja.

dof dof skrev:
Vad är det för dimension på dom nya rören du ska ansluta?
Hej dom stålrören jag vill ansluta till har Øy=27mm.

Fast de befintliga rören är fortfarande för grova.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.