Jag har en grävd brunn på ca 4 meter med en 2 meter hög vattenpelare i. Då vi renoverar hela huset så bytte vi även ut den gamla vattenpumpen i källaren för en månad sen mot en ny tryckpump som ligger nere i brunnen. Pumpen var svindyr men jag ville ha det bästa för att slippa några problem framöver.

https://shop.bad-varme.se/vatten-avlopp/pumpar/ue-pumppaket

Då vi tidigare sett på vattenprover att brunnsvattnet varit aningen surt fyllde jag först botten av brunnen med brunnskalk sen ställde jag även pumpen i en liten hink med massa hål i som i sin tur står i en större hink som är fylld med kalk. Pumpen levererades också med endast 10 m sladd vilket gjorde att rörisen satte en skarvdosa i brunnen.
Schema över en brunn med pump och kalklager, inklusive skarvdosa och potentiell plats för backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När installationen var klar så fyllde pumpen upp det nya systemet bra och röris åkte härifrån. Jag bestämde mig då för att klorera brunnen efter allt jobb som gjorts i den och hällde påföljande morgon ner klorin i brunnen. När jag skulle pumpa in det i systemet som kom inget tryck till ledningarna och jag kunde konstatera att pumpen brummade och gick där nere i brunnen men den pumpade inte in något vatten. Jag stängde då strömbrytaren och ringde rörmokaren som skulle komma tillbaka nästa morgon och titta på det. Han trodde då det kunde varit backventilen. Jag tömde då brunnen igen med en annan pump och klättrade ner och bankade lite på grejjerna där nere men utan framgång, pumpen sög inte in något vatten. Påföljande morgon gjorde jag dock ett nytt försök och slog på strömmen igen och då gick den som en klocka och har gått problemfritt fram till igår.

Eftersom att det aldrig blev någon klorering mer än någon halvtimme så visade de nya vattenproverna på hög bakteriehalt. Jag bestämde mig därför för att åter igen klorera brunnen. Denna gången pumpades vattnet bra in systemet. Jag lät allt vara i 24 h och började sen tömma brunnen med extern pump (Vill inte ha 2 kubik klorvatten i infiltrationen). Då slog jag även av proppen för den nya tryckpumpen. När brunnen några timmar senare åter igen var fyllt med nytt friskt vatten slog jag på vattenpumpen och skulle tömma vattenrören i huset. Nu kommer åter igen inget tryck. Jag har bankat med en rörstump på knät där jag tror backventilen sitter, hällt varmvatten etc. samt väntat ett helt dygn men pumpen bara går utan att något vatten kommer till trycktanken.

Självklart är det nyårshelg och firman jag anlitat går inte att få tag på förrän efter helgen. Några idéer om vad som kan vara problemet? Jag vill hellst inte tömma ut och klättra ner i brunnen igen då den är så ren nu men det kanske inte finns något alternativ?

L
är det en dränkbar pump , sort och typ kan du ge en bild på den från manualen .
i de flesta pumpar sitter en backventil men du säger en på röret
Det finns en pil på den , är den rätt vänd
Börja där

L Liteavvarje skrev:
är det en dränkbar pump , sort och typ kan du ge en bild på den från manualen .
i de flesta pumpar sitter en backventil men du säger en på röret
Det finns en pil på den , är den rätt vänd
Börja där
Trevligt att du svarar men jag har länkat till aktuell pump precis i början av tråden. Antingen sitter backventilen vid "knät" eller precis innan pumpen. Vad jag kan se så sitter det något som ser ut som den här:

http://www.robota.se/e-handel/Rorde...NR_100_EUROPA_|_INV_X_INV_|_ANSL_32?id=500020

precis där röret går ner i brunnen.

Jag har inte satt dit den själv utan det har rörmokaren gjort. Om du läser tråden igen så säger jag att pumpen har gått felfritt i 1 månad utan problem. Så att backventilen skulle varit felvänd känns ganska uteslutet.

L
Med länken gick mig förbi och det med backventil är inte felet , har ju fungerat en månad
en fråga bara , en hink med kalk , då kan det sugas in i pumpen och då kommer den att kärva
rejält , att den brummar är för att när spänningen kommer till den så vill den gå , men kan inte
och då får man ett brumljud , finns nog inget annat att göra ,
Hissa upp den . ställa den i en hink med med vatten , se till att vippan är rakt upp
( är ett torrkörningsskydd ) och sätta på strömmen , men håll dig lite undan , det kan spruta bra
Det är en 1 faspump du har och dom är inte kraftiga i motorn

L Liteavvarje skrev:
Med länken gick mig förbi och det med backventil är inte felet , har ju fungerat en månad
en fråga bara , en hink med kalk , då kan det sugas in i pumpen och då kommer den att kärva
rejält , att den brummar är för att när spänningen kommer till den så vill den gå , men kan inte
och då får man ett brumljud , finns nog inget annat att göra ,
Hissa upp den . ställa den i en hink med med vatten , se till att vippan är rakt upp
( är ett torrkörningsskydd ) och sätta på strömmen , men håll dig lite undan , det kan spruta bra
Det är en 1 faspump du har och dom är inte kraftiga i motorn
Jo jag misstänker att rörmokaren får undersöka saken i så fall. Pumpen har inte direkt kontakt med något "kalkgrus" eftersom att den "står" i en liten hink utan kalk men med massa småhål i som i sin tur står i en större hink med kalkgrus. Så jag tror inte pumpen kan suga in något grus på så sätt.

L
Då blir det svårt att säga något på avstånd , men det är stopp , antingen i själva pumpen
( pumpmotorn fast i vingarna i den ) eller i en backventil ( sitter normalt en i pumpen ) kan vara en utvändigt på pumpen , ser så ut på din länk eller om den är uppflyttad som din skiss visar
Som info 1 faspumpar kan inte gå baklänges , så där är inte något fel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.