Hej,

Det är hög tid att byta varmvattenberedare uppe på landet. Den befintliga har mellan 40-50 år på nacken och fungerar inte så bra längre.

Det finns en uppsjö olika bererdare i olika prisklasser.
Tror att en på 100-150liter blir bra, kommer bara användas på sommarmånaderna.
Skall hängas på vägg.

Här är ett par billigare:
http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-ovriga/Varmvattenberedare-86361/
http://www.jula.se/varmvattenberedare-150-l-436038

Och här någon dyrare:
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=407

Den billigaste på biltema kostar 4000:- mindre än en på rinkabyrör.

Är det värt denna prisskillnad? Det är ju tekniskt fruktansvärt lätta konstruktioner. Isolering>kärl>vatten>doppvärmare.

Är kvaliten på el/elektronik jättekass på tex biltemas billiga beredare?

Vad är det som motiverar prisskilnaden? Får man champange ur kranen när man köper en för 6000:- :)

Mvh

Stefan
 
Jag köpte häromåret en 30 liters på Biltema att använda till en utedusch i sommarstugan vår-sommar-höst, den har funkat hur bra som helst hittils (gav ca 800:-). Så hittils är jag nöjd och även om den skulle gå sönder nästa år så har den nog betalat sig. Vad som kan vara värt att tänka på är att blandningsventil ofta ingår i de dyrare beredarna, att köpa en sådan löst kostar ca 800:- (inget måste att ha men gör ju att man kanske kan klara sig med en mindre beredare i och med att varmvattnet kan hålla högre temp i beredaren för att sen späs ut med kallvatten).
 
jaga skrev:
Jag köpte häromåret en 30 liters på Biltema att använda till en utedusch i sommarstugan vår-sommar-höst, den har funkat hur bra som helst hittils (gav ca 800:-). Så hittils är jag nöjd och även om den skulle gå sönder nästa år så har den nog betalat sig. Vad som kan vara värt att tänka på är att blandningsventil ofta ingår i de dyrare beredarna, att köpa en sådan löst kostar ca 800:- (inget måste att ha men gör ju att man kanske kan klara sig med en mindre beredare i och med att varmvattnet kan hålla högre temp i beredaren för att sen späs ut med kallvatten).
Ok. det låter ju bra! Har biltema någon blandningsventil som passar till dessa modellerna? Eller är det standardsaker? Kanske till och med kan återanvända den jag har på den gamla beredaren. Tror att den är hyffsat nybytt.

Mvh

Stefan
 
De billiga har någon offeranod som skal bytas i tid och otid tror jag.
Vi valde en dyrare, Tror det är den Nibe du länkar till. Räknar inte med att den ska ställa till med problem de närmsta år tionden iaf. Sen om man ska ha koppar eller rostfritt beror nog på vattnet. Köptes från hemvaruhuset och fick den levererad till dörren fraktfritt.
 
....men det är ändå märkligt att det ska skilja så mycket pengar på beredare av samma typ (emaljerade). Skulle vara intressant att veta vem som tillverkar biltemas beredare och se vad dessa normalt kostar på i butik.
 
Ta reda på vilken typ av vatten du har och köp beredare efter det ( koppar, rostfri eller emaljerad) har du rätt behållare i förhållande till vattentyp håller den nya troligen lika länge som den g:a. Köper du "fel" typ kandet gå fort att det "rostar" igenom OAVSETT pris.
 
Några skillnader som jag uppfattar mellan biltemas o Nibes emaljberedare är:
Nibes kan köra 1 eller 2 fas.
Blandarventil ingår i Nibes
Man slipper plocka ned halva pannan vid anodbyte.

Sedan vet jag inte hur standardiserade anoderna är, är biltemas unika så är det ju kör om något år.

Själv köpte jag för någon vecka sedan exakt den nibe som länkas till hos Rinkeby och valde koppar då det passade vårt vatten samt att jag tror inte på att det kommer funka med anodbyte, första året kanske man kommer ihåg de men sedan är det kört.
 
O
Jag kör med julas på landet fungerar perfekt, det ända jag behövde komplettera med var säkerhetsventil som man kunde tömma vattnet med.... 50kr på biltema....
 
Efter många år på service skulle jag välja en VVB som man vet att det finns reservdelar även om några år....köper du en på någon av lågpris kedjorna kan du inte räkna med att få tag i varken anoder, element eller överhettningsskydd....
 
Rörmockaren installerade för en vecka sedan just en Nibe Eminent 100 L som det länkas till. Hoppas jag blir nöjd. Rostfri.
 
johnjensen skrev:
Rörmockaren installerade för en vecka sedan just en Nibe Eminent 100 L som det länkas till. Hoppas jag blir nöjd. Rostfri.
Bra val
d^_^b
 
Hoppas det. Jag har den liggande så får ut 80 Liter men det har räckt hittills. .
 
Det blev efter mycket ältande en nibe emininent 100l. Fick ett bra pris från den lokala rörisen. 7000 ink all installation. Nu hoppas vi på att den håller ett tag :)
 
Odjuret skrev:
Jag kör med julas på landet fungerar perfekt, det ända jag behövde komplettera med var säkerhetsventil som man kunde tömma vattnet med.... 50kr på biltema....
Säkerhetsventil borde följa med. Att köra utan är att leka med döden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.