Vatten & Avlopp
N!cklas: Idag har rörmokarn varit på besök och röret är ett avloppsrör som idag används för avluftning men som kan kopplas på en toa eller annat
Stefan1972: Det är bar att testa, den nedre proppen är isåfall bara en skyddshatt och vredet är kranen. kan ju tänkas att det bara behövs lite motion och spolning av vatten så blir det tätt igen. Sätt på en trädgårdsslang och led ner i avlopp nånstans så slipper du sull.
Stefan1972: Du lär inte behöva oroa dig särskilt mycket. Tittar man noga så ser ju reduceringarna ut att ligga så det omöjligen kan bli nå tokerier. Även om det nu skulle plaska lite bakvägen från toan så kommer ju flödet på det övriga att spola bort det.
Henke_2017: [citat] Ah, då hänger jag med! De ska alltså vara öppna i normal drift?
Krilleman: Köp delar av samma tillverkare bara så går det fint!
PNO: Prylen du behöver är inte en borr eller brotch för att göra om nipplar till klämringskopplingar, utan du ska i så fall ha halvkopplingar. De fungerar som en klämringsmutter och klämring, men tätar mot en slät ansats. https://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-15xr15/ Jämför man priser så går en halvkoppling för 15mm kopparrör på 20kr. En lös klämringsmutter och en klämring
9999: Idag fick jag ut 20 ton 0-30 till sista biten och vändplanen. Hann inte ut med duk på vändplanen. Är på resa och fick lite panik när jag såg att regn är på väg. Men det kommer nog funka. Just där är det ganska torrt. I helgen så blir det till att kratta runt lite och förhoppningsvis klarar jag finliret med skottkärra och svett. Väldigt glad och tacksam att grus-killen vågade
Krilleman: Verktyget finns i två varianter vad jag vet: https://www.esska.se/esska_se_s/Nippelnyckel-1/2-faeste-943020001461-13090.html https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner/vvs-verktyg/montagenycklar/2870050/
sunqan: Har du kontaktat GDL om saken? Antingen har de fått dig att göra en onödig tömnning (0et var väl deras förslag) eller så har de glömt att anmäka till ksrr.
sunqan: [citat] Inte på "en visning" kanske, men definitivt för att kunna hävda att man uppfyllt sin undersökningsplikt (det har väl inte framgått om det är ett hus eller en lägenhet).
Krilleman: Oras 7445 är väl endå en helt vanlig 150cc badkarsblandare med löst blandarfäste till 4cc. Då borde RSK: 8186509 passa som ett smäck i duschkabinens hål. Men kontrollmät blandarens anslutningar baktill först. Det bör vara 150cc. http://www.oras.com/se/produkter/oras-nova/product/7445/ http://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/anslutningskopplingar/rsk-8186509-anslutningskoppling/
Liteavvarje: Stäng om det finns en ventil till tanken annars töms tanken , bra att ha lite tryck kvar . Är slangarna fyllda , det bruka sitta en plastplugg på den nedre kopplingen , där fyller man på vid nyinstallation , slangarna fylls då , sedan i fylla däruppe . Det är rätt med luftningen , fyll på med vatten vänta lite så luften hinner bubbla upp fyll på mera tills riktigt fullt , du kan
Krilleman: Lossa muttern vid min pil. Den muttern sitter fast på ventilen men är lekande. Alltså kan den snurra obehindrat av ventilen. Under där så döljer sig antagligen en vanlig utvändig 15 gänga. Och glöm inte stänga av vattnet först som redan nämnts! [bild]
blackarrow: Även med VVC ända fram till blandaren börjar en dusch med en kort kalldusch då det finns kallt vatten i slangen mellan blandaren och duschmunstycket. Sen är det ju det där att man måste ställa sig under duschen för att nå kran och temperaturreglage... Har man ett fast duschmunstycke som inte går att rikta om vilket är vanligt så skulle jag rekommendera ett byte till en dusch med
Liteavvarje: Ska du eller mattis lägga mattan , du kan fråga hen vad som är bäst , annars med skruv blir starkt , mattan måste nog värmas rätt bra för gå ned på ett bra sätt
Demmpa: Det brukar stå i bruksanvisningen hur lång avloppsslangen får vara och om man bara förlänger den eller byta ut den. Det brukar även stå hur högt/lågt slangen få dras.
_Elman_: Om pumpens maximala sughöjd är 8m vatten ytan 1 meter under ner i hålet= 7m blir vatten magasinet ca 66liter volymen=πr2⋅h sen fanns det lite väl lite slangar i hålet -dessa 3st slangar 32mm? så hamnar vi på ca 50 liter Borrhålet var för värme? så tekniskt sett behöver det inte ge en vatten överhuvudtaget?? eftersom det fungerar i 5 min intervaller så borde det vara ditt max
KnockOnWood: Nej, man kopplar nog aldrig dagvattnet eller dräneringsvattnet till trekammarbrunn/infiltration. Varför skulle man göra det? Det är ju "rent" regnvatten, som bara skall ner till det s.k. grundvattnet, om man inte har ett dike eller en damm som det får gå genom. Normalt har man en eller ett par stenkistor på tomten, dit dagvattnet leds, för att sedan få infiltreras i marken under. En
Arne999: oroar mig icke för att det inte blir vatten, har ju garanti så...
Liteavvarje: Har ju ingen betydelse vad du tätar med bara det blir tät
AndersS: I normalfallet gräver du på det frostfria djup som gäller där du bor och på den nivån borrar man också hål i foderröret och gör anslutningen.
janerik12: Efter många försök lyckades jag få bort blandaren och bottenventilen! Jag blev förvånad att den gamla blandaren har två olika tjocklekar på kopparrören. Den ena är 10mm och den andra är något mindre kanske 8mm. Betyder det att jag behöver byta ena klämringskopplingen eftersom den nya blandare har 10mm kopparrör för både kallt o varm vatten?
varmkorv: Tack för all input. Antar att det var puppor eller liknande. Rensningen med Yes och maskindiskmedel gick bra. Avloppet har fungerat som tänkt. Så jag har inte kunnat undersöka mer ingående vad det var igen. Får jag problem igen skall jag testa husmorstrixet, jag har dubbelkollar att vi har bikarbonat och ättika hemma.
Staffans2000: [citat] Din kollega snackar blaja! Minimifall en centimeter per meter! Svårare än så är det inte.