ska dra fram avlopp till nya huset och som det ser ut nu är tomten schaktad så man kommit ner tillsandbotten sen ska tomten fyllas upp 60cm med sand innan det sen kommer 20cm makadam där jag sen lägger frigolit grunden som kommer vara 40cm hög.
Avloppet hade jag velat dra fram så grävaren bara kan fylla upp tomten sen utan att tänka på något och behöva avbryta för att inte avloppet är helt färdigt. Jag menar att jag vill dra fram lite grovt till dom delar av huset som ska ha avlopp sen får man gräva fram just på dom ställena sen och fin justera.
Det jag undrar över är fallet. 1cm per meter ska det ju vara med 110mm rör men ska jag hålla det så kommer jag aldrig upp i höjd som det ska vara om jag inte använder mer fall.
Kan man lägga avloppet med perfekt fall en bra bit ner under grunden sen sticka upp avloppsrör med 90graders böjar till varje avlopps plats?
Då blir det fall rakt ner sen börjar det perfekta 1cm per meter efter det.
Avloppet hade jag velat dra fram så grävaren bara kan fylla upp tomten sen utan att tänka på något och behöva avbryta för att inte avloppet är helt färdigt. Jag menar att jag vill dra fram lite grovt till dom delar av huset som ska ha avlopp sen får man gräva fram just på dom ställena sen och fin justera.
Det jag undrar över är fallet. 1cm per meter ska det ju vara med 110mm rör men ska jag hålla det så kommer jag aldrig upp i höjd som det ska vara om jag inte använder mer fall.
Kan man lägga avloppet med perfekt fall en bra bit ner under grunden sen sticka upp avloppsrör med 90graders böjar till varje avlopps plats?
Då blir det fall rakt ner sen börjar det perfekta 1cm per meter efter det.
Det med fallet är det minsta som det får vara för att skiten ska flyta i väg ,
allt mellan 1-2% och lodrätt är rätt , har du så gott om plats , så sätt 2 st 45 graders eller
3 st 33 graders uppifrån och ner , skiten åker lättare då i genom kurvorna
allt mellan 1-2% och lodrätt är rätt , har du så gott om plats , så sätt 2 st 45 graders eller
3 st 33 graders uppifrån och ner , skiten åker lättare då i genom kurvorna
Finns det någon maxlängd på det röret som går rakt ner. Klart jag kan sätta lite böjar så drt blir mjukare.L Liteavvarje skrev:
Det är bara 7 meter till första avloppet kommer så jag hinner inte stiga röret så mycket.L Liteavvarje skrev:
Det är uppgrävt en meter där alla avlopp ska vara sen ska tomten fyllas upp 70 cm så kommer bli 170cm fritt fall i så fall vid toastolarna och köksvask, golvbrunn vid toalett mm. Är det inte risk för ett ljud när vattnet åker rakt ner? Jag skulle kunna göra uppstickan på sned för att minska risken men eftersom det är ett nytt hus så får det inte bli fel.
Det är grävt så djupt bara för att jag ska lägga inkommande vatten i den gropen men är som sagt ändå rätt nivå om man ska hålla 1-2cm fall per meter.
Är det inte längre så kan du göra som du vill , bara så du är nöjd , och det med plask när det far ner , ska du inte vara orolig för , däremot ska du ha en luftning för avloppet , ett rör som går ut på taket , och ha en renslucka för framtida bruk för rensning om det behövs , idag skruvas inte toastolen i golvet utan limmas , då blir det nästan omöjligt att lyfta stolen för rensning ,
Angående rens så i princip enligt skiss , påstick avlopp kan du göra var som helst , men rens
ska vara i slutet av röret mot avluftningen så du kommer åt hela vägen förbi toan
Angående rens så i princip enligt skiss , påstick avlopp kan du göra var som helst , men rens
ska vara i slutet av röret mot avluftningen så du kommer åt hela vägen förbi toan
Så här ser huset ut. Inkommande avloppet kommer 1,7 meter under husgrunden från vägen precis längst till vänster i huset så jag behöver gå rakt fram en bit sen sätta en grenböj så en fortsätter rakt fram till badrummet och den andra till höger genom hela huset. Blir ju grenböj dirket till lilla toa sen kök och tvättrum längre fram. Skulle jag i så fall ha luftaren men rens lucka i tvättrummet?L Liteavvarje skrev:Är det inte längre så kan du göra som du vill , bara så du är nöjd , och det med plask när det far ner , ska du inte vara orolig för , däremot ska du ha en luftning för avloppet , ett rör som går ut på taket , och ha en renslucka för framtida bruk för rensning om det behövs , idag skruvas inte toastolen i golvet utan limmas , då blir det nästan omöjligt att lyfta stolen för rensning ,
Avlopps stammen kommer gå 1,5 meter under huset med 2cm per meters fall så blir ju automatiskt uppstick på 1,5 meter då på badrum och toa iaf sen blir uppsticken något mindre längre fram mot kök och tvättrum. Jag kan ju sätta grenböjarna några meter innan så man gör en sned uppgång istället för raka.
Då gör rörmokare precis likadant?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir nog bra ,
Det med röris gör nog likadant ska du inte vara tvärsäker på , det blir nog 90 där han tycker ,
själv ( ingrodd vana som dom flesta röris har i ryggmärgen ) vill du ha på annat sätt måste du nog säga till , då blir nog svaret Asch behövs inte , det med avluftning och rens ska du för framtiden , sedan det andra beror på vad du själv känner för , om du kommer överens med röris
PS du får nog hålla koll på röris om det ni ev, kommit överens om , rören ska besiktas innan det fylls igen , om inte röris har tumme med kommun och får fylla
Det med röris gör nog likadant ska du inte vara tvärsäker på , det blir nog 90 där han tycker ,
själv ( ingrodd vana som dom flesta röris har i ryggmärgen ) vill du ha på annat sätt måste du nog säga till , då blir nog svaret Asch behövs inte , det med avluftning och rens ska du för framtiden , sedan det andra beror på vad du själv känner för , om du kommer överens med röris
PS du får nog hålla koll på röris om det ni ev, kommit överens om , rören ska besiktas innan det fylls igen , om inte röris har tumme med kommun och får fylla
Hittade denna instruktionen som visar hur det ska vara och här finns ju inga mått men den visar att alla avlopp störtar rakt ner i början sen ligger med lagom fall där nere.
Men känns tryggare nu iaf så tack för all hjälp!
Ska lägga upp bilder när jag är klar
Men känns tryggare nu iaf så tack för all hjälp!
Ska lägga upp bilder när jag är klar
L Liteavvarje skrev:Är det inte längre så kan du göra som du vill , bara så du är nöjd , och det med plask när det far ner , ska du inte vara orolig för , däremot ska du ha en luftning för avloppet , ett rör som går ut på taket , och ha en renslucka för framtida bruk för rensning om det behövs , idag skruvas inte toastolen i golvet utan limmas , då blir det nästan omöjligt att lyfta stolen för rensning ,
Är det bättre med denna lösningen med raka uppstick än sneda med för mkt fall? Jag har ju dessa alternativen att välja på.
Gör på det enklaste sättet. Båda två fungerar lika bra!
Så länge du har ett MINIMIFALL på 1% är du på den säkra sidan. Om det finns risk för sättningarna kan du med fördel ha ett brantare minimifall. Att fekalier skulle fastna vid brantare lutning är teoretisk nonsens, i verkligheten råder naturlagarna för såväl processad mat som för vatten.
Staffan
Så länge du har ett MINIMIFALL på 1% är du på den säkra sidan. Om det finns risk för sättningarna kan du med fördel ha ett brantare minimifall. Att fekalier skulle fastna vid brantare lutning är teoretisk nonsens, i verkligheten råder naturlagarna för såväl processad mat som för vatten.
Staffan
Klicka här för att svara