P
Paxman: Perfekt! Då får det bli två såna avsedda för 20R. Såg att Rinkaby även har passande hankopplingar i mässing: [bild] Det gör ju att det kan bli riktigt snyggt också!! :D Samtidigt känns mässing mer tåligt över tid och det kommer åldras vackert. Slangarna måste jag ju se till att tömma ordentligt inför vintern, men denna speciallösning tål ju att sitta kvar även när det är
4 svar · 3,7k läst
·
M
mogge_73: För att få bort järn/mangan i sediment filter måste den vara i oxidform. Detta kräver en förbehandling av vattnet. Navkdelen dock är att så fort syret är förbrukas löser sig järnet tillbaka till löstform och åker igenom filtret. Man kan reducera järnet genom att byta filter frekvent, men man kan aldrig rena vattnet helt från järn och mangan. Man renar järn antingen i löst form
2 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Använd rörsmörja när du trycker in nya avloppsdelar i de gamla, för att skona de gamla gummitätningarna och hindra att de "korvar runt" I övrigt torde de vara i helt OK skick när de dessutom befunnit sig i en schysst och snäll inomhusmiljö under åren.
2 svar · 878 läst
T
TheGame: [citat] Nej det förståss, men vill man bygga fristående bastu enklast möjligast går det alldeles utmärkt att göra så :)
11 svar · 12,8k läst
L
Liteavvarje: Det finns nog ingen här som villaägare som har en sådan , har inte hört om eller sett någon i villa heller
5 svar · 3,5k läst
·
L
Liteavvarje: Finns en 50L/min lyft 55 meter , blir väl så där 4,5 bar till vattenspridare med direktpumpning men den måste ha öppna kranar hela tiden , får inte gå mot stängd ventil , annars ett tryckkärl med tryckströmbrytare för start stopp http://www.jula.se/search/?query=brunns%20pump
22 svar · 13,4k läst
D
DjKool: Pumpen fungerar, den pumpar då man öppnar kranar. Jag skall se om jag kan fylla mer luft i hydroforen eller om något är trasigt med den. Försökt fylla mer luft tidigare men ingen skillnad gällande pulserande vattentryck. Nu är det mer tryck och det verkar som vi hade för lite vatten i brunnen /:
3 svar · 2,6k läst
A
Alko: Tack för svar, jo, tänkte lägga den upp o ner i formen när jag gjuter. Ska absolut kolla på grövre plåt, de jag hade hittat ligger bara på 0,8mm..
2 svar · 3,1k läst
·
L
largab: Jag satte filtremsor (typ självklistrande under stol, bordsben) på toastolen som "packning" . Det kan behövas något som fördelar trycket från stolen mot kaklet.
1 svar · 1,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Kan ju vara bra att veta, men ventilen "i gatan" får du inte röra. Den är VA-bolagets egendom och skulle man dra sönder spindeln på denna blir det väldigt dyrt. Bra att det löste sig.
5 svar · 7,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Där jag bor drar man vattenledningarna på 1,2 meters djup, och det räcker för att det inte skall frysa. Ingen vidare isolering används.
1 svar · 2,6k läst
Fotografen
Fotografen: Grävd eller borrad? Täpper du till svallerröret lär det ju rinna över, och sjunker vattennivån så att det inte behövs slutar det rinna? Ta reda på hur det förhåller sig och fungerar, annars, det som inte är trasigt behöver inte lagas.
3 svar · 3,1k läst
Kungen_283746
Kungen_283746: Väcker liv i denna tråd, jag har samma funderingar.
1 svar · 2,4k läst
L
Liteavvarje: [citat] Ingen som kommer och frågar , ha sett det förut
4 svar · 2,8k läst
P
Peter_K: Det gick bra med installationen. Skönt att slippa koka diskvatten i vattenkokaren. På kallvattensidan blev det en planadapter som jag inte visste fanns att köpa och på varmvattensidan en övergångsnippel till 1/2". Ordnade en slang från övertrycksventilen ner i ett gammalt avloppsrör så att den enkelt kan tömmas på vintern. Sedan får man ju såklart skruva bort slangarna så det inte
5 svar · 6,0k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Stäng av värmen i två dygn. Kör sen igång värmen på max igen, med en värmekamera kommer du kunna rita ut exakt vart slangen ligger (y) Sen är det bara såga ur betongen mellan, görs lämpligen av en betonghåltagningsfirma. Eller så går du på den billigare varianten å sågar ur hela golvet och skarvar ihop slangen efter.
7 svar · 6,2k läst
S
SineQuaNon: Har massagebadkar Alkvettern från PM-hem med vad jag tror är denna blandare på (badkaret dock köpt runt 2011 av tidigare husägare). Blandaren har börjat läcka, droppar i ökande takt från springan runt handtaget. Vet någon hur jag lämpligen går till väga för att få isär den så jag kan undersöka närmre?
0 svar · 2,6k läst
·
L
Liteavvarje: Det verkar inte vara direkt överkurs , fick betala för bara hål 75 m 32 000 , fick 250 L , dom garanterar 2000L , du ska veta det är In H-E mycket vatten , en hel sjö , några flera offerter bör du ta in och jämföra med
1 svar · 3,3k läst
·
J
JanneS69a: [citat] Tyvärr är det kommunens regler och paragrafer som bestämmer :D
15 svar · 6,9k läst
·
S
Stefan1972: Det ska ju även poängteras att även om det sitter en plugg där så är det ju inte säkert att den går att gänga lös för det. Pluggar i gjutjärnsbrunnar som aldrig lossas tenderar att bli ett med brunnen.
7 svar · 5,7k läst
·
L
Liteavvarje: OM det står inskrivet i fastighetsregistret att fastigheten har ett servitut till gagn , så är det bara att dra dina slangar och sätta en pump , är det inte en djup brunn max 3-4 meter till ytan , även vid ett mera uttag , så klarar du dig med pumpautomat ala jula biltema , dom suger max 8-9 meter , kan vara lite tjuriga att få igång , gillar inte luft i slangarna ,
1 svar · 1,4k läst
L
Liteavvarje: du måste få rent på röret , den koniska packningen ska sitta i riktning som den ligger på golvet om du skruvar av den nedre muttern så ser du att det är en konisk ingång , lägg i packningen sätt på muttern lite lätt och trä den på röret , ända ner mot golv , allteftersom du drar muttern trycker du ner kopplingen , tycker röret är lite kort men går nog
1 svar · 5,2k läst
·
L
Liteavvarje: Då är det bara att sprätta upp golvet och lägga nya rör , tänk till angående någon form av rör utlopp för säkerhetsventilerna , 1 st VV 1 st VP
5 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: 0-4 eller 0-8. Sand är ju utmärkt också, men man får tänka på närliggande material då, så sanden inte kan rinna iväg i håligheter i omgivande material.
10 svar · 1,9k läst
M
martent: Tack! Gjorde en enklare variant enligt nedan som kommunen verkar okej med. [bild]
2 svar · 3,9k läst
·
F
fdcarlsson: Tänkte köra en update. Gick ner i källaren och öppnade rensluckan där avloppet till köket gick ner i plattan och körde med fjädern ut mot gatan. Efter en meter tog det stopp och vevade som en galning någon decimeter i taget tills jag hade kört i hela 7.5m (förmodligen ute i gatan). Har nu spolat i 5 min utan antydan på stopp :D hoppas det håller i sig men nu vet man hur man gör.
17 svar · 14,0k läst
·
J
JanneS69a: Tack! (y)(y)
2 svar · 1,9k läst
K
Kallebo: Aja. Så länge knockouthålen sitter ungefär där de ska ska det alltså inte vara några problem? Att göra egna hål i bakkant för hållare till fördelare och vattenmätarkonsoll minskar inte lämpligheten. Att det är ett skåp för värmeinstallation och inte för tappvatten förändrar inte heller lämpligheten så länge botten är vattentät och man kan montera sprutskydd? Är det
3 svar · 1,4k läst
Ö
öringen: Töm på vatten-skura med rotborste-muddra gärna botten på slam med skopa-täta hål i cementringarna med bruk-låt vattnet cirkulera några dygn genom spola mycket vatten-börja använd vattnet i hushållet- Ta ett vattenprov efter några veckor om ni vill vara extra trygga med ert vatten. obs. Nån snigel eller några maskar i en brunn är inte hela världen och finns nog i de flesta grävda
11 svar · 17,5k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Det bör inte vara blött under maskinen, min tanke med en bordgenomföring är att den sticker upp ca 4mm över bänkskivan. Om du har mer än 4mm vatten på bänken så har du andra problem! Dina slangar, en stålomspunnen och en spårad är inte så lätta att få tätt runt vilken lösning du än väljer.
10 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.