L
Liteavvarje: Rör-i -rör är inte fel om dom byggs in och inga skarvar i väggen , vatten får inte skarvas i väggar och bjälklag , ingen läckagerisk ,bara värme om det behövs , lite lättare att lägga om det går att komma runt i hörnen på ett bra sätt .
1 svar · 1,9k läst
D
Daniel 109: Tappar du ur en hydropress så får du ut allt vatten. Det är därför man kan ha dem liggande.
1 svar · 2,7k läst
Krilleman
Krilleman: Jag är inte helt säker på att det är inv gänga på anslutningen för säkerhetsventilen. Men jag hittade en annan bild som säger att det är så. På själva skvallerledningen (den vita) ser det ut att vara en utvändigt gängad koppling i säkerhetsventilen. I så fall passar en Prescor B bättre. Fast då blir det med en sexkantsnippel på ventilröret för att få dit den. (Bygger ju
9 svar · 2,2k läst
·
M
manose: Om pumpen mot förmodan fortfarande är hel så måste pumphuset och sugslangen fyllas med vatten för att börja pumpa.
2 svar · 818 läst
Krilleman
Krilleman: Kallvatten i Rör I Rör brukar inte vara någon fara. Är du orolig så finns det extraisolerad slang att köpa. http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/ror/pe-x/lk-pe-x-universalror-m-extraisolerade-tomror-rir-extra_77746901.aspx
2 svar · 2,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är så enkelt att lagstiftningen gör kommunerna till tillsynsmyndighet för enskilda avlopp. Det är inget man valt utan något som bestämts i Stockholm redan på 90-talet. Många kommuner har inte gjort så mycket vad gäller avloppstillsynen i och med att det kostar pengar. Andra kommuner har varit mer drivande. Det som nu händer är att kommunerna efter tryck uppifrån drar igång
12 svar · 3,4k läst
GoForIt
GoForIt: Ja, finns det el i väggen där så går det ju kanske att lösa eldragningen dit. Men en tvättmaskin bör brukligt vara avsäkrad på en egen säkringsgrupp. Något för en elektriker att kika på.
8 svar · 1,2k läst
·
R
RoBo: [citat] Håller självklar med om det.
32 svar · 3,0k läst
·
G
gnuttisch: Ok, nä vi ska in ha någon dusch utan enbart toalett och handfat. Tack för hjälpen.
7 svar · 2,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag förstår att det känns tungt, men du har nog inte mycket till val för att få det som en godkänd installation. :rolleyes:
3 svar · 3,7k läst
kinshasa
kinshasa: @Liteavvarje: jag bugar djupt för detta – jag menar det. Ska försöka ta loss delarna och rengöra dem. Ha det bra !
4 svar · 4,9k läst
·
useless
useless: Ja, kommer det mycket vatten plötsligt från något annat håll än avloppet så är inte bollkonstruktionen den bästa. Det finns modernare varianter på backventiler som är bättre.
6 svar · 5,2k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Kanske var jag lite otydlig , pumpautomaten ska kopplas mellan ditt nuvarande tryckkärl och ut i huset , så den kommer efter allt som har med pumpgrejerna du har nu
5 svar · 4,5k läst
D
Daniel 109: Oavsett bakfall då ska det ju inte vara stopp när de varit där. Särskilt som det inte var det innan de kom. Det ska du inte betala. Om det blivit stopp efter en vecka eller mer så skulle jag köpt argumentet, men inte i det här läget.
1 svar · 1,1k läst
L
Liteavvarje: Ja vatten har inte ont i ryggen , det går åt det hål som trycker det , samt av egen vilja lättaste vägen
3 svar · 2,0k läst
Saxpy
Saxpy: Fick tag på support på Saniflo(riktigt bra förresten). Sannolikt scenario är att det har kärvat fast mellan kniv och skärstycke och det har gjort att motorn blivit för varm. Då har termosäkringen löst ut. Fick igång den efter rengöring och en natts avsvalning... :-)
2 svar · 3,9k läst
F
fixarpelle: [citat] Tackar för svaret krilleman_215. Jag undrar även med vad dem kan kombineras så som förminskare eller halvkopplingar (hittade inget om det på vatettes hemsida). Jag har en bekant som brukar säga att halvkoppling fungerar till allt men det är inte helt sant. Jag finner även dessa anslutningar lite lustiga då de är tjockare längst ut och blir sedan lite smalare vilket syns på
9 svar · 11,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Som skrivet, inga problem att stänga av den så länge utrymmet är varmt så inget fryser. Tänk bara på att i värsta fall kan allt vatten som finns i beredaren komma att läcka ut om din vattenläcka återkommer. Troligen väldigt osannolik på ett system som knappt är trycksatt men helt omöjligt är det nog inte. Välkommen till forumet för övrigt!
3 svar · 3,5k läst
S
Stadsbonden: Kan rapportera att det var övertrycket som höll fast den :geek: hade både en sån för nyckel och andra tillhyggen men den rörde sig inte än tum innan jag hade släppt på trycket med en liten skruv. Tack för hjälpen!
4 svar · 3,2k läst
L
Liteavvarje: Fick precis strömavbrott , drar bra runt öronen nu , men det behöver du inte tänka på
2 svar · 2,8k läst
L
lordi: Det ser ut som en IFÖ-stol. Då har den en flexibel anslutning. Du kan dra isåfall dra ner anslutningen som ventilen sitter monterad på. Den går sen att förskjuta lite i sidled. Då skulle du kunna sätta dit en rak rörbit istället för slangen
1 svar · 8,0k läst
·
D
Demodog: Så här ser den ut! Så det kan alltså räcka med att rengöra den lite? Måste man beställa en sådan speciell hylsa för att skruva eller hur får man isär den? Hmmm kanske denna skulle legat under Badrumstrådarna istället?
2 svar · 9,0k läst
·
FruBygg
FruBygg: [citat] Hur gick stambyten. Vad landade det på? Rekommenderar du firman?
3 svar · 46,4k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Behöver väl inte vara så bra isolerat - eventuell kondens på insidan rinner ju rakt ner i avloppet. Mitt rör har ingen isolering alls, medan kondensröret från VVX, som är påstucket, har full isolering.
3 svar · 5,2k läst
A
Ahltargården: [citat] Ja det är ju värsta scenariot. Men ja jag trodde ju inte ens det funnits vattenburen värme så bättre än inget egentligen :) det är inget stort hus så det är inte omöjligt att byta ut befintliga rör heller. Värre om det aldrig varit draget tänker jag (optimisten i alla väder) ;) Huset är ju så billigt att det nog lönar sig ändå. Gammalt, utan grannar och uthus med
7 svar · 3,1k läst
Krilleman
Krilleman: Jag lägger till bildlänk så att det blir tydligare för alla andra + mig. 1 st VV + KV för tvättställblandare Om anslutningarna är monterade så tvättställsrören når ner direkt på så kör på vinkelventil cu10, RSK: 1881850. Om rören inte räcker ner så kastar du befintlig 10mm mutter och klämring på vinkelventilen och monterar en 12mm halvkoppling och en snutt 12mm rör innan du
11 svar · 7,4k läst
·
S
stf01: Hej och hå Efter mycket om och men har väl detta lagats Har ett sådant här system [bild] Och vi har kommit fram till att den stora mässingsventilen i mitten hade gått sönder, det är en avluftare som fungerar både vid tappning samt påfyllning. Den är lagad temporärt med en manuell stopventil istället. Tills en ny del är beställd. Sedan har vi ändrat påslagstrycket till 2 bar,
8 svar · 8,1k läst
Viana
Viana: [citat] Hej jag har nu samma problem med din diskmaskin är det fungerar nu?
18 svar · 8,6k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Har ingen exakt summa då allt gjorts i etapper. Jag har bytt samtliga avloppsrör och dränerat runt nästan hela huset men har några meter kvar då inkommande vatten går där och även det ska bytas. Allt är gjort av mig själv förutom en som grävt och en som kapat betongen i källaren.
18 svar · 42,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.