Bakom en pappskiva hittade jag det här i väggen i hallen. Efter lite googlande har jag förstått att det kanske kan vara en vakuumventil för avlopp, kan det stämma?

Är det ok att den är placerad i väggen på det sättet eller finns det risk för fuktskador där?

Vi har vattenburen golvvärme installerad, kan den vara kopplad till den om det inte är något till avloppet?

Ventilrör i vägg bakom öppnad pappskiva med omgivande isolering, möjlig avloppsvakuumventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Det där är en vacumventil för avlopp från JAFO. (Den sitter ju dessutom på ett avloppsrör ;))

http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_117_3131224_gruppfil.pdf

Montage i en vägg kan man väl diskutera om det är så bra. Dels så ska det ju kunna komma in luft via ventilen i avloppet (men inte ut) så om tätningen fallerar så börjar fuktig luft tränga upp i väggen!

Hej,

Jag har exakt samma utförande, hittade den bakom en kontroll lucka i badrummet, funkat bra hittills, men nu har vi renoverad källaren och förlängt avlopps rörledningar rejält med nytt badrum och 2st tvättställ tillkommit så började min WC stol få stigande vatten vid spolning och rejäl gurglande från dusch brunnen. Och detta utan något stopp i avloppet för det har jag redan bekräftat. Kan det vara så att ventilen inte är tillräcklig längre men en längre ledning?
Kan isoleringen i väggen stoppa ventilen ifrån att andras korrekt ?
Skulle en besiktningsman anmärka på ett sådant utförande fast den är bakom en kontroll lucka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.