Hej alla!
Vi har nyss köpt vårt första hus och nu upptäckt att ibland luktar det typ "avlopp" inne på vår lilla toalett på nedervåningen.
Om man spolar ned avloppsrens eller klorin i handfatet så upphör lukten en stund men sen återvänder den.
Några idéer på vad det kan var och hur man löser det?
Jag sökte och hittade en del äldre trådar här men inte greppat vad vårt problem är.
Tacksam för tips och svar.
HN
Vi har nyss köpt vårt första hus och nu upptäckt att ibland luktar det typ "avlopp" inne på vår lilla toalett på nedervåningen.
Om man spolar ned avloppsrens eller klorin i handfatet så upphör lukten en stund men sen återvänder den.
Några idéer på vad det kan var och hur man löser det?
Jag sökte och hittade en del äldre trådar här men inte greppat vad vårt problem är.
Tacksam för tips och svar.
HN
Produkter som diskuteras: "avloppsrens"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Kolla så avloppet fr handfatet är tätt i anslutning i golvet ( eller i vägg om du har ansl där ) . Kan vara läge att byta om du har en packning/muff eller täta med sträng silikon.
Vattenlåset kan åxå var en idé att byta.
Se även så stosen till toaletten åxå är tät. Även där byta muff eller täta med silikon.
Vattenlåset kan åxå var en idé att byta.
Se även så stosen till toaletten åxå är tät. Även där byta muff eller täta med silikon.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Kolla att avloppet luftas ordentligt i topp, typ på vinden eller ute på taket. Om det sitter en luftningsventil på vinden; kolla att membranet i den inte har fastnat.
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Tack!Mazen skrev:
Kolla så avloppet fr handfatet är tätt i anslutning i golvet ( eller i vägg om du har ansl där ) . Kan vara läge att byta om du har en packning/muff eller täta med sträng silikon.
Vattenlåset kan åxå var en idé att byta.
Se även så stosen till toaletten åxå är tät. Även där byta muff eller täta med silikon.
Bakom toalettstolen tycker jag det ser ut som att en bit silikon eller tätningsmaterial fallit bort(svårt att se för trångt) men tror du det skulle kunna var att det inte är tätt där som orsakar lukten?
Trots att lukten påverkas även när man använder klorin i handfatet?
Tack!Johan Gunverth skrev:
Total nybörjare som jag är vet jag inte hur något av det ser ut så jag kan leta efter det. Har du länk till bild nånstans?
Kan vara handfatet som istället för vattenlås har en silikonflärp, när det blir lite gojs ivägen stänger inte den riktigt.
För att avluftningen ska fungera är en faktor att systemet i sig är tätt. På samma sätt om avluftningen inte fungera tillfredsställande och du har en otät anslutning letar sig luften dit.
Slipper du lukten lika om du bara spolar i handfatet?
Känns som att det är fler än en faktor som ger problemet..
Slipper du lukten lika om du bara spolar i handfatet?
Känns som att det är fler än en faktor som ger problemet..
Om jag bara spolar vatten i handfatet så försvinner inte lukten.Mazen skrev:
För att avluftningen ska fungera är en faktor att systemet i sig är tätt. På samma sätt om avluftningen inte fungera tillfredsställande och du har en otät anslutning letar sig luften dit.
Slipper du lukten lika om du bara spolar i handfatet?
Känns som att det är fler än en faktor som ger problemet..
Vänta till en väldigt blåsig dag och se om du kan hitta någonstans det drar luft ifrån rör och toalett.
Oftast är det något innan vattenlåset som släpper genom luft och gör att badrummet luktar mindre tillfredsställande.
Oftast är det något innan vattenlåset som släpper genom luft och gör att badrummet luktar mindre tillfredsställande.
Har du rensat avloppet ordentligt? Alltså plockat isär vattenlås och allt under handfatet? I vårt "nya" hus luktade det avlopp i ena badrummet. Plockade då isär vattenlåset och rengjorde det ordentligt, efter det har det inte luktat.
Börja med det först innan du börjar leta efter luftningen och annat.
Börja med det först innan du börjar leta efter luftningen och annat.