4 591 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Byta toalettstol
Hej
Går i tankarna att byta toalettstol i ett av våra badrum. Är det ekonomiskt motiverat tro ?
Har idag en gammal Ifö Cascade från -76. Spolar i genomsnitt 10ggr/dygn. Skulle tro att fördelningen på en ny skulle vara 7st "stora" och 3st "lilla" spolningen.
I vårt andra badrum så har vi en Ifö Sign som står ställd på 1,5liter resp. 3,5liter
/M
Går i tankarna att byta toalettstol i ett av våra badrum. Är det ekonomiskt motiverat tro ?
Har idag en gammal Ifö Cascade från -76. Spolar i genomsnitt 10ggr/dygn. Skulle tro att fördelningen på en ny skulle vara 7st "stora" och 3st "lilla" spolningen.
I vårt andra badrum så har vi en Ifö Sign som står ställd på 1,5liter resp. 3,5liter
/M
Med dessa info har ni sparat in kostnaden för en ny toalettstol i prisklassen runt 6 000:-, inom en 15 års period, sett till snittpriset på kommunalt vatten och avlopp och en uppskattad mellanskillnad per spolning på fem liter.
Men den ekonomiska aspekten är väl inte huvudsakliga orsaken till stolbytet!
Mvh P-A
Men den ekonomiska aspekten är väl inte huvudsakliga orsaken till stolbytet!
Mvh P-A
Fundera även på risken för stopp. Ett enda spolbilsbesök äter upp 15 års besparingar i vattenräkning.
Är egentligen bara den ekonomiska aspekten som är intressant. En Ifö Sign kostar 2800kr sen tillkommer en föravstängningsventil och säkert lite kopplingar för avlopp. Tanken är att man byter själv. Då skulle man spara in det på ca 7år enligt tidigare inlägg här.
Hur kommer kostnad för spolbil in i detta egentligen ?
Tja, visst, det finns stolar för 699:- också.O olotor skrev:
Min ena wc- stol kostade 9262:-, så visst finns det olika modeller likväl som bilar, hus, båtar, listan blir lång.
Eftersom jag inte gillar att sitta som en märla vill jag gärna ha en hög wc-stol.
Men du har rätt i att det finns stolar för 1500:- men inte som jag vill ha.
/P-A
Mindre vatten i rören--> större risk för att det slammar igen och blir stoppM mortimer skrev:Är egentligen bara den ekonomiska aspekten som är intressant. En Ifö Sign kostar 2800kr sen tillkommer en föravstängningsventil och säkert lite kopplingar för avlopp. Tanken är att man byter själv. Då skulle man spara in det på ca 7år enligt tidigare inlägg här.
Om man har en snålspolande wc är risken högre att det blir stopp, speciellt om man har en på övre plan, då åker vattnet ner först och kvar åker det andra, lite för sakta, pga inget vatten, då är risken större.M mortimer skrev:Är egentligen bara den ekonomiska aspekten som är intressant. En Ifö Sign kostar 2800kr sen tillkommer en föravstängningsventil och säkert lite kopplingar för avlopp. Tanken är att man byter själv. Då skulle man spara in det på ca 7år enligt tidigare inlägg här.
Avloppsstammarna skall helst luta ganska horisontellt inte vertikalt, då blir risken mindre att spolbilen kommer på besök.
Mvh P-A
Medlem
· Blekinge
· 12 301 inlägg
Jag besöker toan på jobbet så jag har inga vattenkostnader.
Snålspolande toaletter ökar risken för stopp, saker blir liggande i rören och en lång propp byggs upp över tiden. Sätter man en ny porslinsfåtöljj i äldre rör så ställ upp spolmängden på max.M mortimer skrev:
Ska man byta fjöl bara för att spara vatten biter man sig lätt i tummen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Klicka här för att svara