Vatten & Avlopp
Liteavvarje: Kan du ta dit den gamla ägaren , det verkar som han gjort det , och visa om inte exakt men nära på var dom ligger Det är bra om du kan få reda på vart dränrören går , ut i en egen kista eller bara i mark , kanske till samma kista som stupen , ingen som vet i dag
Krilleman: Neråt mot klämringsänden ja. Men uppåt mot Nippeln som Ankaon tänkt gänga på måste man lägga dit en planpackning...
Mikael_L: Här hemma började det klucka och ha sig för några veckor sedan (tiden går fort, det kan varit några månader sen). För ett par veckor sedan tog jag tjuren vid hornet och köpte en avloppsrensslang till högtryckstvätten. Detta efter en massa googlande och läsande på nätet, som fick mig att sakta men säkert överge tanken på att bara krafsa runt lite med något rensband. Jag är idag
sallad: Tack för bra tips! Vår hydrofor började gå med väldigt täta mellanrum och pumpen gick väldigt kort tid - trycket försvann inom en minut (från 4 till 2 bar) Vis av kunskapen på forumet förstod jag att det var för lite luft i tanken varför jag stängde av strömmen till pumpen, stängde kranar, tömde ur tryck / vatten från kranen i botten av tanken och öppnade också den lilla
Byggvargen: [citat] nej rörläggarna byter vattenmätarkonsollen vattenbolaget stänger vattnet i gatan, och vattenbolaget sätter dit ny vattenmätare. så be röris sköta allting så kontaktar han vattenbolaget , normalt pris i södra sverige är 5000:kr ink material och ROT Lycka till
ricebridge: Låter som ett vettigt tips. Vanlig Svinto är nog som sagt för finrivet för att stoppa mössen. Helst vill man ju kunna klippa till och bocka en plåt. Men det är svårt att få det tätt; möss behöver bara en glipa om sådär 4mm för att kunna pressa sig in. Musnät finns ju också, men jag har inte testat. Annars har jag tänkt många gånger att man borde sätta uppochnervända
martinradbo: [citat] Frågan blir ju intressant den dagen det blir ett stort läckage med allvarliga konsekvenser. VVS-firman kan ju vara borta vid det laget och då står man där med ett försäkringsbolag som ev. anser att det är felgjort. Speciellt som jag också anser det redan nu. Entreprenören är underrättad och vi får se vad han föreslår för åtgärder. Misstänker att han gärna vill ha
DejvidK: Funderar på om jag kan få dit ett diskmaskinunderlägg. Tidigare var det löst med silikonfog direkt i skåpet, men det kändes som en lite tveksam lösning.
docboy: Om det är en enplanare till hus du har är det lungt. Stäng allt. Tappa trycket och proppa radiatorn. Stäng även ventilen så då är det lungt.
Krilleman: Hyr en TE1000 AVR/TE1500 AVR hos din lokala hyrfirma över en helg. (Brukar kosta som en vardags hyra) Lätt värt slantarna med bra avvibrerande verktyg! [bild]
qvintus4: ok ska se över det när vi kollat ut utrymmet
Maledictus: Badrummet och toaletten ligger en bit ifrån varandra i huset och som jag fattat så är det två olika stammar ned till källarnivån åtminstone. Ena röret på vinden (som går till toaletten som fungerar) är i gjutjärn och det andra i plast. Skulle eventuellt kunna vara så att när man renoverade badrummet en gång i tiden så bytte man ena röret/drog ett nytt? Vore det stopp i avloppet
Noseone: Mätarbrunnen är ca 1.5 hög och isolerad ovanifrån. Vi har dessa dels i samfälligheten hemma men även på landet enskilt på tomten. Vårt invatten på landet ligger grunt, och sen "fritt" under huset. (torpargrund) Vi har också elkabel i röret samt isolerat utanpå.
Krilleman: Nej det här inte jag personligen gjort. Men jag skulle bytt endå. Det är inte att klassa som "lika-gärna"-träsket enligt mig.
Anders_Falun: [citat] tack för svaret. tror jag börjar med att prova ringa hima imorgon
Krilleman: Slangarna som sitter på blandaren är bara godkända om du låter dom vara.Så byt dom inte! Gustavsberg håller ej med garanti om du byter ut dom. Den enda korrekt är det som Liteavvarje redan skrivit. Kromade rör och klammer upp till blandarrören. Tänk på att köpa korrekt klämringskoppling till din blandare som är godkända för mässingsände. Tex Conex eller Vatette. Stödhylsa skall
KA-1: Tackar för alla bra svar! Då tar jag ett snack med en VVS butik och kör sannolikt på 22 PEX.
Liteavvarje: Dålig passform , den kommer för högt, lågt , snett , vint , luckan påverkar något som inte ska vara , efter om det fungerar utan lucka , bara att leta var , klart svårt att se när luckan sitter på plats
Liteavvarje: [citat] Kolla en lösning för att få bra fall temporärt , se bara till att slangen inte har fickor en skiss på vad som kan göras , sen om det passar dig får du avgöra själv Tänk på att det inte kan frysa en propp i slangen , då är det stopp
Liteavvarje: Det går tillfälligt att öka höjden från pumpen med 1 meter , men det får inte finnas några svackor på slangen Skickar med en skiss så du kan se hur det kan gå att göra
PNO: Finns som metervara på Swedol. http://www.swedol.se/avtappningsslang-78403.html Allt från 25 till 152mm diameter.
Krilleman: [citat] Ja, det krävs det för fördelarrör på värme enligt säkervatten.
Avemo: Den värmetråd jag har är så kallat självreglerande. Den drar 10 W/m och reglerar automatiskt ner när den blir varm. I praktiken verkar den aldrig bli så varm att den drar nämnvärt mindre. Jag har bara 5m så 50 W * 24 timmar/dygn * 30 dygn/månad ger 36 kWh/månad. Om du har 25m till anslutningspunkt blir det 180 kWh/månad. Förvisso inte ruinerande, men kan man halvera det med en
Åsa Lund: [citat] Absolut men du har mer fuktbelastning under duschen än över
one-: Flytta toan o kolla om det är gjutjärn hela vägen upp, är det så hade jag följt tidigare råd i tråden o låtit det va. Golvgenomföringen hade jag väntat med tills badrummet ska renoveras o man ändå ska riva tätskiktet. Om du mot förmodan skulle lyckas få loss genomföringen måste du ju få helt tätt kring en ny. Min erfarenhet av gjutjärn om man ska försöka få isär det är
poppe12: Tack för svaren. Jag ska prova att lyfta/böja och om det inte fungerar får jag använda en skjutmuff. :)
SaxOmx: [citat] Fatta vilken typ av dröm granne du verkar vara .. Har bett moderatorn ta bort denna tråd då jag anser att den håller för låg nivå..
RoBo: Står ju helt klart att det är bra. Behövs ju ingen vetenskap för att förstå det.
dthompa: Nu är du nog helt fel ute, var detta menat att skicka till byggmax ? Isf testa https://www.byggmax.se/