Vatten & Avlopp
yens: Stort tack för alla svar. Det är härligt att vara "tillbaka" här igen efter några år i byggmässig exil. :-) Jag är innerligt glad att jag kom på den här idén, det har faktiskt varit ett av momenten som fått mig att tveka på hela projektet, jag är inte så sugen på att riva min tvättstuga som byggdes 2008 och bila mig ner till gruvnivå, betydligt enklare att gräva på utsidan.
mogge_73: Du bör börja med att ta en ny analys via ett ackrediterat analys företag (om du inte redan har ett) alcontrol alt. Eurofins. Grumlighet - svag låter lite tokigt, det mäts och kallas turbiditet och ska ge ett värde (siffra) i FNU. Men om man utgår från det prov du har så ligger ditt pH mellan 6,0-6,5 i brunnen, troligen har ni en spricka i berget som släpper ner grundvatten tillsammans
mogge_73: Svårt att veta på rak arm utan att veta värdet på vattnet och typ av filtermassa. Men det tyder på att man misstänker att järn/mangan filtret är överbelastat vilket då flyttar järnet till jonbytaren (saltfilter), ser du missfärgninger i salttanken är det dessvärre det som har inträffat. Arsenikmassan kan man ofta få liv i genom att jonbyta massan.
tensiden: Har hantverkare som gör en liknande manöver. Blir inget tätskikt under, skarvar in det nya röret från brunnen i det gamla med en muff och sen betong över hela alltet. Har pratat med två VVS:are, tre snickare och säkert nån mer och alla säger att det är det korrekta sättet att göra det på.
jonmo: Jo, som jag skrev i punkt 5 tänkte jag rita två planlösningar, en för ateljé och en för användning som gästhus. Som jag har det i huvudet borde det vara tämligen enkelt att få till, men jag befinner mig just nu i planeringsstadiet.
Krilleman: Om Jafo inte heller rekommenderar detta förfarandet så skulle jag ytterligare mer propsa på att monteringsanvisningen följs.
peter_sweden: Är det bara att trycka ner B. igen så att den inte glappar och skäpper ut luft eller är det risk för något läckage/vattenskada?
AndersS: [citat] Även om det är en "teknisk" del, om vattenkvalite är det, så måste man ta hänsyn till den vid val av vv-beredare. ;) Speciellt om du har eget vatten. Är det kommunalt så brukar det inte vara några problem utan då vet de som säljer vv-beredare i området vad som fungerar.
Marcussjogren: Filtrets anslutningsdel borde redan ha ett läge för bypass då detta brukar krävas för att kunna fylla filtret utan att skapa luftfickor (man öppnar från bypass till drift ganska långsamt när man fyller). Annars har jag en dimension över de andras, R30 (1”) och 28mm spunnen slang. Men så har mitt filter 1” anslutningar också.
Demmpa: Två sådana här vinklar precis under tvättställssilarna, https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_140_8075413.pdf Underkanten på tvättställssilarna ligger ungefär i underkant av avloppsröret i väggen så du får nästan automatiskt ett vattenlås genom bara rördragningen.
Gårdsboende: [citat] 5 år ska Oras klara sig på batteriet, vi är inne på 3e året nu utan problem.
MagHam: Skulle väl kunna vara så att en lufkudde ger självsvängningsfenomen, men jag tror också på en fladdrande backventil. En annan sak att tänka på: Pluggade avstick och legionellarisk.
MagHam: Bra initiativ att byta stammar. (y) Plasten i avloppen från den tiden är inte att leka med. Många tror att det inte behövs, men dels var det dåligt material, och sedan är det snart 50 år gammalt.
Anna_H: När vi gjorde om badrummet såg jag till att få en kopplingscentral ovanför toaletten. Där man kan stänga av övervåning, kök, tvättmaskin och resten av badrummet separat. Något osäker på var kranen i städskrubben hör till, om den sitter på övervåning, kök eller badrum. Denna koppling fick de börja med, så att vi kunde få på vatten till kök och övervåning inom 48 timmar,
Liteavvarje: Det är vad dom 2 sista fotona visar , som jag menade med att det kommer att skvätta ut på virket , avrinningen är ju inbyggd
Liteavvarje: Hacka bort så röret kommer innanför vägg/tak och täta till det med något , isolering , frigolit , vad som helst och försök få tätt med bruk eller annat , detta för att det inte ska kunna komma någon lukt från det , i övrigt ser det bra ut
adde_sundvall: [citat] Tack för tipset men den är kontrollerad då jag misstänkte att det även fungerade som "andningshål". Plockade nyss bort den och noterade att den suttit lite snett, efter justering så rinner det marginellt bättre...så problemet är nog lokaliserat. Nu handlar det bara om VAR och VARFÖR... :sweat: Testade att ta bort den vita slangen helt men ingen märkbar skillnad så jag
Åsa Lund: Låter som att du är styrelsemedlem? Ni i styrelsen får bestämma en policy om detta tycker jag. Alla badrum som ska renoveras av medlemmar måste givetvis följa branschreglerna. Både vad gäller tätskikt och dragning av vatten. Kan inte nuvarande matning av vatten bibehållas? Skvallerrör från fördelare tycker jag ska landa i medlemmens eget badrum. Inte i källaren under föreningens
Liteavvarje: Till TS du har två ventiler i taket märkta vid rör T och S , dessa stänger av mellan panna och rörsystem till radiatorerna , , sen så står manometern på noll , inget tryck i systemet , du kan prova att stänga enligt bilden med blå markering , den nedre har en sexkantsmutter uppåt , den går att ta bort och under finns en skruv av något slag som kan stängas och hoppas att
Marcussjogren: Har du något dike eller liknande som får användas för ändamålet? Givetvis mycket lurigt då något kan råka sätta igen avloppet, med stora problem som följd. Du kanske helt enkelt får ta och anlägga en stenkista som klarar mängden vatten.
Bono_R: Hej Är det någon på forumet som kan hjälpa mig med vår kökskran Oras Aventa som har börjat "tröttna" i själva kranen. Felet är att när man ex.vis sätter på vattnet på varmt så "åker" själva handtaget ner mot kallt, det stannar alltså inte i det läge man ställer in det. Och jag hittar inte något ställe där man kan göra så det blir "trögare" att dra handtaget och få det
Liteavvarje: Kanske rör för stuprännorna till dagvattenavlopp om det finns i gatan , bra att få bort vattnet från hus och tomt
sune73: Ja du kan ansluta en toalett enligt bilden. Kom bara ihåg att avståndet mellan rör/vägg är tillräckligt. Dock så bör du se till att röret är väl förankrat så rörelsen i anslutning till tätskiktet blir minimal. Även höjden på uppsticket är viktigt för att tätskiket ska ha tillräcklig yta. Edit Golvbrunnen skall också förankras och det ser ut att kunna bli tufft att få
Liteavvarje: Det är säkert VA och Vatten i lådan , därav isolering , vatten fryser men inte avlopp , och troligtvis är det plaströr avlopp och pemslang vatten , Har aldrig sett att man gräver upp cementrör , lägger ner låda samt återställer cementrören
lumberjack: [citat] Tack, underbara människa! Precis vad jag behövde veta (det där om "öronen")
Claes Sörmland: Jag använde fuktisolermatta från Byggmax i min lilla BDT-markbädd. Problemet är att den kommer i 2*10 m och det är svår (omöjlig?) att skarva när man behöver ökad brädd. Står en brunn på spel så vill man inte chansa.
Jonatan79: Kolla byggreglerna från 2005, kan hända att det var ok att göra så om det finns tätskikt under klinkersen?! Är det tätat runt de gula stora rören tex?
KnockOnWood: [citat] Grattis! Visst är det skönt att återigen har fått lugn och ro i stugan (y)