Vatten & Avlopp
Kaliz: [citat] Toppen tack! Tur jag frågade här innan jag kapade på. Kändes som tätningen i gummimanschetten kommer för långt ner.
Per_Eriksson: Nya/gamla golvbrunnar? Är brunar kontrollerade så att vattenlåset sitter rätt, inte är sprucket? Toaletterna, är stosen kollad så den tätar? vattenlås och anslutningar på handfaten, rätt monterade och täta? Hur det blåser ska ju inte spela nån större roll om det inte blåser så dant så det börjar bubbla i vattenlåsen.
Liteavvarje: På bild 3 står att det är en Flygtpump modell CG 80 motor 2HK 2900 varv 500 Minutliter vid lyfthöjd 4,5 meter och eftersom det verkar lite långt att pumpa så rekommenderas inte till någon budjetpump Kontakta Flygt 010- 6035000 så kommer du att få hjälp med rätt pump , tror att dom har ändrat modellbeteckningarna lite ,
Liteavvarje: Normalt med lite avlagringar i pumpen , ( bara en fråga sådär ) hur ska det kunna komma en sten från systemet :) då skulle det skramla bra i elementen :confused: Lycka till med värmen :D
rambo20: Jag har installerat klart bänkdiskmaskinen och kranen. Har testat igenom diskmaskinen och inga fel eller konstigheter uppstod mellan rören, slangarna och diskmaskinen. Så här ser hela anslutningen ut så jag hoppas det ser bra ut. [bild] Slangen som tar in vattnet är kopplad till den tredje slangen som leder till kranens diskmaskinsavstängning. Resten av de 2 slangarna är kopplade som
Dracula: [citat] Jo vatten kom direkt,sjäkvklart. Hade det inte funnits vatten så hade jag angripit problemet på annat vis. Men, vattnet var kallt, dvs ingen cirkulation. i källaren var vattnet varmt. Så 3 saker kan va fel. 1) injusteringsventilen i källaren 2) luft i systemet 3) grannen har stryp mitt vatten pga fel koppling.
Syster.K: Tack @Liteavvarje! Så 2*45, då kanske det får bli en tur till Biltema i morgon och köpa lite krökar..
iMikael Lundgren: Har själv varit med om att papper ligger kvar i övre kröken på snålspolande toalett. Det blir då som en hävert och vattnet kryper sakta ur och tömmer vattenlåset, särskilt om man är borta några dagar. Man måste tydligen spola rejält innan man åker bort. För att testa. Lägg i 1-2 meter toapapper i toalettstolen som efter ett rejält toabesök och samtidigt som någon annan spolar
MoggeS: Var uppmärksam på en sak och det gäller fosforreningen. Vet att det är lite olika krav mellan kommunerna och om det är hög skyddsnivå eller ej. Bor själv i Ystad och bytte ut min markbädd mot ett minireningsverk i maj. Var först inne på att göra en ny markbädd men reglerna har ändrats på 30 år.. dels så kunde jag inte få plats med en ny bädd (de har ökat minsta effektiv area)
GoForIt: Vanliga grå håller.. Jag hade om möjligt gått upp till 75mm.
Noseone: Mycket beror på var du skall ha vattenmätaren. Ledningen måste vara obruten fram till den från kommunens ventil. Kan man inte ha den i huset kan man ha en vattenmätarbrunn.
Claes Sörmland: Allt som sabbar bakterietillväxt och tillförs regelbundet lär ju minska påväxten. Maskindisk är ju rejält basiskt vilket dödar av bakterier. Och vattnet är varmt.
Thomas_Blekinge: Beror på vad det är för kran. Utkastarna från de etablerade tillverkarna är självtömmande. Där sitter själva ventildelen på insidan väggen. När man stänger dessa kranar så rinner vattnet ut ur röret genom väggen utåt. Förutsätter rätt montage. Enligt din beskrivning har du kanske fått något annat, en enkel vattenkran ute, en avstängning inne och en luftning mitt emellan.
Mikael_L: Typ därför jag frågar. Jag tänkte nog mest på kondens och sånt ... Legionella ... Jag kan förlägga varm och kallvatten med lite avstånd mellan.
Kallebo: Okej. Jag förväntade mig att det fanns en ännu längre böj typ som lindabs BSU som till skillnad från standardböjen BU har ännu längre radie.. Är verkligen en långböj av typen ovan godkänd som 2x45?
Claes Sörmland: När man tar ställning till grundvattennivån för en avloppsanläggning så gör det när det ytliga grundvattnet står som högst. Det brukar vara i november efter hösten regnande och innan marken frusit och det ytliga grundvattnet har haft tid att ta sig djupare ned i marken. Även på vårkanten efter snösmältningen står det ytliga grundvattnet högt en tid. Det behövs minst 1 m
booden: Grävde lite idag... På baksidan av huset och i samma riktning som vattnet i den förmodade rensluckan (?) rinner åt finns ett orangefärgat avloppsrör nedstucket i marken precis utanför husknuten Vi tror detta är en avluftning. Det är nedstucket i en grå T-koppling och vi försöker reda ut vart vattnet tar vägen när det rinner över kanten och ner i betongröret i källaren. Vad vi
Krilleman: Vissa föreningar kräver att en viss VVS-firma gör arbetena på det som är föreningens egendom.
Krilleman: Prisolbocken är gjord för att plasten ska få plats. Alltså behöver du ej skala plasten för att bocka. Kan du få ut rören ur väggen är detta det enda rätta!
Claes Sörmland: Nej, spridarledningen i en infiltration behöver inte av funktionsskäl ha någon luftning. Syre kommer in via marken till bädden. Har man t ex trycksatta spridarledningar (vid pumpning) så kan det inte ens förekomma luftningsrör. Dock så är det svensk standard med luftningsrör (kallas för inspektionsrör) om spridarledningarna bygger på självfall. Det är för att få en spolnings och
Claes Sörmland: Du har rätt. Har du ingen vattentoalett så är det anmälan som gäller. I praktiken så är det ändå ganska nära ett tillstånd även om det inte formellt är det. Först kommer kommunen ställa en massa krav på vad din anmälan ska innehålla och dess format. Det kommer de att sköta via dialog. Där kommer de även meddela om de inte bedömer att din planerade anläggning duger. Sen
KnockOnWood: Detta behöver väl inte vara så märkvärdigt att göra? Visserligen bara tre förbrukare här, handfat, WC till vänster och dusch till höger. Och kromade hårda kopparrör, inte prisol. Detta är gjort av en "riktig" rörmokare för 7 år sedan. enkelt och funktionellt. Och att göra ett avstick till med T-koppling borde väl inte vara så svårt? PS Ursäkta att det ser skitigt ut! Har just
swirve: I mitt fall blir det semi hempulat. Firma gjuter platta och fixar gv-fördelare, jag fixar tappvatten tror jag. Äh, egentligen vill jag mest ha mitt på det torra mot försäkringsbolaget. Rent logiskt borde det säkraste vara att gjuta klack (som tätskiktas) och ha fördelarna helt synliga. Då gör jag inga golvgenomföringar, får 10cm uppvikt på golvmattan och tät botten. (tät
Claes Sörmland: [citat] Det är nog en bra idé att skaffa så stor slamavskiljare som möjligt. De minsta för ett hushåll är dimensionerade för 5 personer men de mår mycket bättre om färre än 5 bor i hushållet. Snålspolande teknik är bra och det får du ju med ditt nya hus och badkar kan vara knepigt p g a stort flöde. Man vill helt enkelt att uppehållstiden för vattnet är rätt lång i
Krilleman: Jag har också fått ut ett Fromax 55 för 22mm. Vilken pjäs! Mindre smidig pga storleken, men bra att ha!
Krilleman: En gängkloppa med spärrhandtag ska alla "riktiga" rörkrökare kunna hyra/låna ut! Hade du bott granne med mig kunde du fått låna en! (y) [bild]
Liteavvarje: Gänga mot gänga lin och pasta i övrigt om packning finns använd den utan smörja