Hej!
Vi har haft en mindre vattenläcka och behöver byta ett avloppsrör (friliggande). Det rör sig kanske om en dags arbete men alla rörläggare jag kontaktat är uppbokade. Har ni några tips på pålitliga och duktiga i rörläggare i Göteborg?
Just nu är läckaget stoppat med hjälp av silvertejp men vi vill gärna åtgärda på riktigt så snart som möjligt.
Vi har haft en mindre vattenläcka och behöver byta ett avloppsrör (friliggande). Det rör sig kanske om en dags arbete men alla rörläggare jag kontaktat är uppbokade. Har ni några tips på pålitliga och duktiga i rörläggare i Göteborg?
Just nu är läckaget stoppat med hjälp av silvertejp men vi vill gärna åtgärda på riktigt så snart som möjligt.
Röret är i pannrummet och sitter utanpå väggen så inget grävande behövs.
Nej, varken jag eller min man vill göra detta själva. Arbeten som rör vatten har jag stor respekt för och vill gärna ha en (duktig) hantverkare
Nej, varken jag eller min man vill göra detta själva. Arbeten som rör vatten har jag stor respekt för och vill gärna ha en (duktig) hantverkare
Lägg upp en bild så ska du se att du får hjälp!
Är ni normalhändiga så är det oftast inga problem alls att byta ett synligt avlopp. Och finns det inga rörisar att få tag på så är det absolut värt att göra det själv.
Sitter det i ett pannrum är det ju ännu bättre, där brukar det ju finnas en brunn om du det mot all förmoda skulle komma en skvätt vatten.
Lägg upp en bild på vad som ska bytas och notera dimensionen samt vilket materialet på röret.
Jag antar att det är gjutjärn som är boven i dramat!?
Sitter det i ett pannrum är det ju ännu bättre, där brukar det ju finnas en brunn om du det mot all förmoda skulle komma en skvätt vatten.
Lägg upp en bild på vad som ska bytas och notera dimensionen samt vilket materialet på röret.
Jag antar att det är gjutjärn som är boven i dramat!?
Bästa svaret
Kolla med Kungälvs rörläggeri. Hittar ni ingen så får ni lägga upp bilder här så kommer Krilleman ge proffstips. Vill ni ändå inte ge er på det så kanske undertecknad kan ge en hjälpande hand vid tillfälle
.
Bifogar bilder. Läckan är där hinken hänger.
Gjutjärnsröret är helt, bortsett från det lilla hålet, men besiktningsmannen från försäkringsbolaget tyckte vi skulle byta hela
Det är en del av röret (ljusgrått) som är från 70-talet där skarvarna inte är godkända idag så hela det ljusgrå röret vill vi byta.
Vi vill helst inte göra det själva
Vi vill göra jobbet vitt
Tack för all hjälp!
Gjutjärnsröret är helt, bortsett från det lilla hålet, men besiktningsmannen från försäkringsbolaget tyckte vi skulle byta hela
Det är en del av röret (ljusgrått) som är från 70-talet där skarvarna inte är godkända idag så hela det ljusgrå röret vill vi byta.
Vi vill helst inte göra det själva
Vi vill göra jobbet vitt
Tack för all hjälp!
Tack!mexitegel skrev:
Kungälvsrörläggeri är de enda som svarat men vi skulle vilja ha åtminstone en offert till så man kan jämföra.
Hej!Henrik Nordlander skrev:
Nej givetvis är inte billigast alltid bäst och det är inte det jag är ute efter. De prisuppgifter vi fått från besiktningsmannen, försäkringsbolaget samt rörläggaren skiljer sig mycket åt och därför hade det varit skönt med en offert till. Kungälvsrörläggeri kan ju mycket väl vara billigast. Jag ville bara ha tips på lite olika firmor som har nöjda kunder.
Jag har inte anlitat dem själv, men de ska göra bra jobb av vad jag hört. Jobbet är som sagt så litet så det borde vara gjort på några få timmar och därmed är risken stor att de inte vill räkna på ett sånt litet jobb. Spontant skulle jag gissa på i storleksordningen högst 5000 kr om de inte har långt att köra till er och det inte ska bytas rör mer än det vi ser på bilderna?
Det ser till och med ut som att gjutjärnsröret ansluter i plaströr vid golvet?
Det ser till och med ut som att gjutjärnsröret ansluter i plaströr vid golvet?
Oj, det där satt trångt till! Jag skulle ta i ganska stort timmässigt för att lämna pris på detta pga av att det sitter så illa till.
Kommer man åt att kapa med tigersåg upptill och nertill?
Jag tror inte det är plast neråt, det ser ut som gjutjärn! Endast plast till höger vad jag ser.
Kommer man åt att kapa med tigersåg upptill och nertill?
Jag tror inte det är plast neråt, det ser ut som gjutjärn! Endast plast till höger vad jag ser.

