1 872 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Inkoppling av duschkabin
Hej,
Jag ska koppla in en ny duschkabin, som ersättare för befintligt badkar och blandare.
Det är utanpåliggande 12mm rör som kommer att kapas, och där vill jag ha in två st. kulventiler. Till det ska det sen kopplas en anslutningsslang, R15. Utvändiga gängan R15 bör alltså ha en slät ände, om jag har förstått saken rätt. Hur får jag till det på bästa sätt med minst antal kopplingar? Vad jag förstått har t.ex. nedanstående ballofix inte en slät ände på utvändiga gängan?
http://www.sigro.se/sv/kulavstaengningsventil/ballofix-kulventil-rak-utv.-gaenga-r15.php
Jag ska koppla in en ny duschkabin, som ersättare för befintligt badkar och blandare.
Det är utanpåliggande 12mm rör som kommer att kapas, och där vill jag ha in två st. kulventiler. Till det ska det sen kopplas en anslutningsslang, R15. Utvändiga gängan R15 bör alltså ha en slät ände, om jag har förstått saken rätt. Hur får jag till det på bästa sätt med minst antal kopplingar? Vad jag förstått har t.ex. nedanstående ballofix inte en slät ände på utvändiga gängan?
http://www.sigro.se/sv/kulavstaengningsventil/ballofix-kulventil-rak-utv.-gaenga-r15.php
Din länkade ballofix har inte slätända. Dom har endast tagit bort klämring och mutter på den. Packningarna på slangarna brukar ha en tendens att skäras sönder när man drar dessa på klämringsände. Precis som du skriver.
Det är lättare att göra rätt från början.
Köp raka 15x12 ballofixer från Vatette och kasta 15mm mutter + kona och tryck i planadaptrar i 15mm ändan för att få korrekt slät ansats till slangarna!
Vatette har inga ballofixer färdiga för 12mm till 15-gänga med slät ansats.
Så inköpslistan blir:
2st - RSK 8546963 - 15x12mm ballofix Vatette
2st - RSK 1945640 - Planadapter 15 Vatette
Glöm inte 12x1mm stödhylsor om det är förkromade kopparrör du ska ansluta på!
Sök på RSK med endast svenska träffar så hittar du flera butiker som saluför dessa!
Köp raka 15x12 ballofixer från Vatette och kasta 15mm mutter + kona och tryck i planadaptrar i 15mm ändan för att få korrekt slät ansats till slangarna!
Vatette har inga ballofixer färdiga för 12mm till 15-gänga med slät ansats.
Så inköpslistan blir:
2st - RSK 8546963 - 15x12mm ballofix Vatette
2st - RSK 1945640 - Planadapter 15 Vatette
Glöm inte 12x1mm stödhylsor om det är förkromade kopparrör du ska ansluta på!
Sök på RSK med endast svenska träffar så hittar du flera butiker som saluför dessa!
Klicka här för att svara