11 620 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Felmonterad luftinjektor till hydrofor
I torsdags så skulle en ny hydrofor och luftinjektor monteras istället för hydropress. Men rörmokare har monterat tryckströmbrytaren före luftinjektorn trots att det klart å tydligt står instruktionen att den inte ska det. Idag så började problemet med att hydroforen har blivit överfylld med vatten. Det fanns knappt någon luftficka alls utan vattnet gick ändå upp. Pumpen går direkt när man öppnar kranen..
Beror detta på rörmokarens felmontering eller något annat?
Jag har en micronizer luftinjektor, 150l wellmate hydrofor med inbyggt stigarrör med automatisk avluftning i toppen.
Ska ringa imorgon men vill gärna ha lite input om problemet. Det ironiska är att montören förklarade att i den gamla installationen så satt tryckströmbrytaren efter hydropressen och det minsann var galet.
Beror detta på rörmokarens felmontering eller något annat?
Jag har en micronizer luftinjektor, 150l wellmate hydrofor med inbyggt stigarrör med automatisk avluftning i toppen.
Ska ringa imorgon men vill gärna ha lite input om problemet. Det ironiska är att montören förklarade att i den gamla installationen så satt tryckströmbrytaren efter hydropressen och det minsann var galet.
Då har röris varit här och satt tryckströmbrytaren rätt. Dock så tömde han aldrig hydroforen i samband med installationen så det var fortfarande alldeles för hög vattennivå i hydroforen. Jag Öppnade avluftningen i toppen och tog en hävert och slangade ut typ 70-80% av volymen. Sen satte jag igång pumpen igen. Nu verkar det blivit ganska bra.
Nu kan jag ha kranen öppen i 2 min 30sek innan pumpen går igång.
Är det normalt för en 150L hydrofor? Starttryck 2 bar, stopp 4,3 bar.
Funderar på att sätta en luftnippel i toppen och trycka i lite extra luft...
Nu kan jag ha kranen öppen i 2 min 30sek innan pumpen går igång.
Är det normalt för en 150L hydrofor? Starttryck 2 bar, stopp 4,3 bar.
Funderar på att sätta en luftnippel i toppen och trycka i lite extra luft...
Du får ställa in den så det blir tillräckligt med luft via "micronizern". Sen sköter avluftningen så rätt nivå hålls i kärlet. Gör inte så mycket om du har det lite överdrivet med luftinjekteringen men det kostar lite pumparbete. Att börja med tömt kärl är rätt och bra oavsett systemet det kan du kanske lära kikaren vid tillfälle.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Brukar ju sitta en avtappning i botten och ibland även en mitt på.
Som GK100 säger så brukar det bli rätt bra om man har en luftfylld hydrofor (trycklös) och kör in vattnet.
Har själv ingen automatisk avluftare, men väl mycket järn i vattnet, så en hel del syre går åt till att oxidera järnet. Därför uppstår sällan problem.
Brukar även försöka tömma och spola ur all gegga ur hydroforen varje år, så då blir det automatiskt en justering av mängden luft samtidigt.
Synd att du fick tag i en röris som varken brydde sig om hur det skulle monteras eller se till att hydroforen var i gott skick när han drog. Du lär ju inte ringt tillbaka honom för att allt fungerade toppen liksom...
Som GK100 säger så brukar det bli rätt bra om man har en luftfylld hydrofor (trycklös) och kör in vattnet.
Har själv ingen automatisk avluftare, men väl mycket järn i vattnet, så en hel del syre går åt till att oxidera järnet. Därför uppstår sällan problem.
Brukar även försöka tömma och spola ur all gegga ur hydroforen varje år, så då blir det automatiskt en justering av mängden luft samtidigt.
Synd att du fick tag i en röris som varken brydde sig om hur det skulle monteras eller se till att hydroforen var i gott skick när han drog. Du lär ju inte ringt tillbaka honom för att allt fungerade toppen liksom...
Denna hydroforen är i glasfiber och helt slät. Bara in och utlopp nedtill.
Rörisen drog på vattnet och stack. Nu hade jag köpt materialet själv men tycker ändå det var dåligt att bara lämna anläggningen utan att ens testat att hydroforen fungerar. Att justera luftinjektorn var det ännu mindre tal om...
Men som tur är finns det fler rörfirmor att ringa nästa gång.
Rörisen drog på vattnet och stack. Nu hade jag köpt materialet själv men tycker ändå det var dåligt att bara lämna anläggningen utan att ens testat att hydroforen fungerar. Att justera luftinjektorn var det ännu mindre tal om...
Men som tur är finns det fler rörfirmor att ringa nästa gång.
Klicka här för att svara