Tack alla för fenomenal hjälp! Ni är mer än guld värda! :geek: Och jag kan sluta oroa mig för trasig vattenledning, mycket skönt.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Jag har en hydropress för bevattning och en hydrofortank för dricksvattnet. Hydropressen är bytt två gånger de senaste tio åren och hydroforen är från -67. Om jag har i dina kläder hade jag helt klart övervägt att köpa en stor hydrofor istället för en hydropress, då slipper man gummiblåsan och en större tank betyder att pumpen inte behöver starta och stoppa lika ofta.

• Gilla
Zzuz
  • Laddar…
...och så var jag här igen. Hydropressen påfylld med luft enligt alla konstens regler, ventilen verkar inte läcka - men vattentrycket försvinner i alla fall.
Är det nu jag ger upp och inser att hydropressen nog faktiskt är trasig och behöver bytas? Eller _kan_ det vara något annat?

Backventilen i brunnen har troligtvis blivit defekt.
Det vet jag inte helt säkert men vi hade liknande problem med pulserande vattentryck.

Kan du ställa upp relät till pumpen så att den börjar redan vid 3,5 bar så får du ett bättre flöde men mer kontinuerlig gång om backventilen läcker.

Kommer inte riktigt ihåg hur vi löste problemet, jag har ett visst minne av att jag kortare av slangen ner i brunnen, bytte sil och backventil längst ner, den låg mot botten.
Jag har för mig att vi justerade så att pumpen började på runt 3,5 bar.

Nu har vi kommunalt så det bekymret slipper vi, nu har vi bakterier istället i vattnet med jämna mellanrum.

Hoppas att du löser problemet.

Mvh P-A

M
Men det var väl så att trycket var konstant så länge ingen använde vattnet? Problemet var väl att trycket sjönk väldigt snabbt när man öppnade kranen?
Hade backventilen vart trasig hade det väl inneburit att TS hade tappat tryck hela tiden.

Det är inte alls omöjligt att blåsan i hydropressen eller ventilen läcker.
Du kan ju spraya såpvatten på ventilen och se om det blir några bubblor.

M Marcussjogren skrev:
Men det var väl så att trycket var konstant så länge ingen använde vattnet? Problemet var väl att trycket sjönk väldigt snabbt när man öppnade kranen?
Hade backventilen vart trasig hade det väl inneburit att TS hade tappat tryck hela tiden.

Det är inte alls omöjligt att blåsan i hydropressen eller ventilen läcker.
Du kan ju spraya såpvatten på ventilen och se om det blir några bubblor.
Jo, trycket försvinner först när man använder vattnet. Det går fortfarande att ta en dusch och tvätta håret, men man får vara rätt effektiv för att hinna innan det blivit en svag stril ;)
Inga bubblor från ventilen så det är nog membranet. Som inte går att byta i den här pressen, utan då måste hela alltet bytas ut. Jaja. Fortfarande hellre det än den befarade vattenläckan!

P Pagno skrev:
Backventilen i brunnen har troligtvis blivit defekt.
Det vet jag inte helt säkert men vi hade liknande problem med pulserande vattentryck.

Kan du ställa upp relät till pumpen så att den börjar redan vid 3,5 bar så får du ett bättre flöde men mer kontinuerlig gång om backventilen läcker.

Kommer inte riktigt ihåg hur vi löste problemet, jag har ett visst minne av att jag kortare av slangen ner i brunnen, bytte sil och backventil längst ner, den låg mot botten.
Jag har för mig att vi justerade så att pumpen började på runt 3,5 bar.

Nu har vi kommunalt så det bekymret slipper vi, nu har vi bakterier istället i vattnet med jämna mellanrum.

Hoppas att du löser problemet.

Mvh P-A
Förra gången hydropressen krånglade blev det just pulserande tryck, eftersom pumpen fick gå igång hela tiden pga ingen luft kvar. Men den här gången försvinner trycket efter en stunds användade. Återställs hyggligt fort. Hoppas verkligen inte att det är något med själva pumpen, den är _inte_ kul att ta upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.