Efter att ha tröttnat på att vattnet rann sakta ur diskhoarna så skruvade jag isär alla rör under diskbänken för rengöring.
Problemet nu är att jag inte får det helt tätt och det läcker från rören, främst de kopplingar som sitter mot diskhon (och det rinner fortfarande sakta)

Vet inte hur jag ska få dessa täta. Finns inga packningar heller.

På bilden har jag skruvat loss ett av rören för att illustrera hur de ska sammankoppla med varandra.

Har planer på att ta in en röris som får byta till ett riktigt vattenlås. Tycker inte att denna rörlösning är särskilt bra, men skulle gärna åtgärda detta provisoriskt om nån smidig lösning finns.
 
  • Demontering av vattenrör under diskbänk med synliga kopplingar och löstaget rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedmonterat rör under diskbänk med synlig koppling och avsaknad av packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska det inte sitta en gummmipackning där? Kan den ha ramlat ut när du tog isär rören?
 
useless useless skrev:
Ska det inte sitta en gummmipackning där? Kan den ha ramlat ut när du tog isär rören?
Det kan jag absolut hålla med om att det borde ha gjort, men det satt inga packningar.

På en av koppling sitter det något vitt i gängorna (som en vit tråd, antar att det är nån typ av tätning man försökt sig på där?)
 
Förmodligen gängtejp. Lösa packningar borde gå att få tag på i närmsta byggvaruhus.
 
J
Vi har liknande rör och på våra så sitter det då en tätning mellan dom där rören.
(Det är väl tätningar i alla kopplingarna?)
 
I kopplingen på det horisontella röret ska det sitta en konisk packning som pressas in mellan rören av muttern. Förmodligen även vid U-röret...
 
Mycket märkligt att det inte sitter någon packning mellan rören.


I kopplingen på det horisontella röret (som är lös på första bilden) sitter det en konisk packing

På dessa bilder, är det konisk som gäller där med?
 
  • Hand håller en brun plastkoppling utan synlig packning mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling utan packning, konisk packning möjligen behövs, med vattenstänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en VVS-koppling utan packning mellan vita avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Jag har för mig att den är platt med ett litet spår på ena sidan som ska passa mot skåran i rördelen. Det ska sitta packningar i alla skarvar och det kommer inte fungera med gängtejp eftersom det inte är där rören tätar. Gängorna är bara till för att dra ihop rördelarna och pressa ihop packningarna.

Vi hade sådana där rör under vasken i badrummet. När jag tröttnade på att de läckte rev jag ut allt och satte dit nya rör.
 
Pratade med en VVS-kille som sa att det bästa är att byta ut hela vattenlåset. Sagt och gjort, har införskaffat nya grejer och ska nu montera. MEN, jag får inte bort dom gamla flänsövergångarna! Sitter som berget (går dock att skruva på dem men inget händer). TIPS??
 
  • Närbild av ett gammalt vattenlås med en svårborttagen flänsövergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under plastmuttern sitter det alldeles säkert en bricka som är delad på mitten. Alltså två halvringar. Lyft upp muttern och plocka bort dom så får du bort muttern.
 
Immobil Immobil skrev:
Under plastmuttern sitter det alldeles säkert en bricka som är delad på mitten. Alltså två halvringar. Lyft upp muttern och plocka bort dom så får du bort muttern.

Inte helt hundra på hur du menar
 
  • Rostig och smutsig vit gängad rördel nära en vägg med synliga smetar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LÖST!
Skruvade med en skiftnyckel på den nedre delen, samtidigt som jag höll emot på den övre delen
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.