Har precis bilat upp min gamla brun, skönt att det är färdigt.
Den var kopplad i en keramik-muff som dessvärre gick sönder, så jag undrar lite över mina alternativ.
Det verkar vara 100mm invändigt (efter muffen).
Mina alternativ som jag ser det:
Är de ok att koppla WC på detta avlopp även fast det bara är 100mm invändigt?
Den var kopplad i en keramik-muff som dessvärre gick sönder, så jag undrar lite över mina alternativ.
Det verkar vara 100mm invändigt (efter muffen).
Mina alternativ som jag ser det:
- Försöka knacka bort muffen och använda en frenco-koppling
- Ha kvar muffen och sticka in en faluplast expander-koppling
- Krympmuff (kanske är enda alternativet vid keramik) ?
- Någon annan bra lösning?
Är de ok att koppla WC på detta avlopp även fast det bara är 100mm invändigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade försökt att få i en ersättningsmuff och byggt vidare på det, en wc fungerar om keramikrören är krya. Ett pp110 rör är väl också cirkus 100 mm inv, nackdelen med keramikrören är att de kan tanda efter många år hade så själv in till huset jag bor i , men har bytt allt till pp nu för jag hade väldiga problem med de gamla rören.
Övergång >>http://www.vvs-boden.se/wavinhtppersttningsmuff110-p-226.html?cPath=40_21_72_1307_1308
mvh
Övergång >>http://www.vvs-boden.se/wavinhtppersttningsmuff110-p-226.html?cPath=40_21_72_1307_1308
mvh
Redigerat:
Var precis i färd med att genomföra plan B, köra på 75mm rör istället och ev. skippa WC-stol när jag såg ditt svar spekerök och åkte och hämtade en ersättningsmuff för att testa och fick murat dit en sådan, tack så jättemycket. Det funkade kanon.
Så nu är det tråkigast av renoveringen klart. Synd bara att jag gick i andra tankar när jag köpte betong, 1 säck räcker inte långt
Så nu är det tråkigast av renoveringen klart. Synd bara att jag gick i andra tankar när jag köpte betong, 1 säck räcker inte långt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Ser fint ut! Jag är i planeringsstadiet för en liknande aktivitet och försöker lära mig så jag fyller på med några frågor.
- Jag kollade på ersättningsmuffen i länken, stoppade man in hanen på den i det befintliga röret?
- Passar det så bra ihop att det blir tätt?
- Mura dit en sån, vad innebär det, smeta cement runt kopplingen, fylla med cement runtomkring i en typ klump eller?
- Jag kollade på ersättningsmuffen i länken, stoppade man in hanen på den i det befintliga röret?
- Passar det så bra ihop att det blir tätt?
- Mura dit en sån, vad innebär det, smeta cement runt kopplingen, fylla med cement runtomkring i en typ klump eller?
Muffen skjuter du in i keramikröret. Eftersom jag knackade bort den befintliga muffen blev det ju inte ett perfekt snitt så jag satte dit den nya muffen och murade tätt runt omkring.
Kan man få ett bra snitt genom att kapa keramikröret blir det väl allra bäst med ersättningsmuffen men det var inget alternativ hos mig.
Kan man få ett bra snitt genom att kapa keramikröret blir det väl allra bäst med ersättningsmuffen men det var inget alternativ hos mig.
Gammal tråd men tänkte göra på samma sätt att använda ett Höganäs keramikrör som är 100 mm på insidan för att ansluta ett 110 rör till en toalett.
Jag kunde inte klicka på länken för att se vilken ersättningsmuff det var? Har någon en uppdaterad länk så jag ser vilken det är?
Jag kunde inte klicka på länken för att se vilken ersättningsmuff det var? Har någon en uppdaterad länk så jag ser vilken det är?
Klicka här för att svara