Hej,
Det här blir ett långt inlägg, men jag hoppas att ni står ut ändå :)

Vi har en trekammarbrunn med infiltration ovan mark. Föregående ägare anslöt ett nytt avloppsrör i samband med att de byggde ett nytt badrum, så slambrunnen har alltså två inlopp.

Problemet är att det gamla inloppet hamnar under vatten efter att en viss mängd vatten använts (t.ex. efter ett bad), vilket leder till att det gamla badrummet, köket och toaletten som är kopplade till den ledningen inte går att använda (avloppsvatten tränger upp ur golvbrunnen i badrummet).

Har kommit fram till att det finns gott om fall från huset till det gamla inloppet i slambrunnen, så jag har funderat på om det går att höja inloppet, alternativt flytta ledningen till det nya inloppet.

Är det bara att frilägga ledningen, ta upp ett nytt hål, flytta ledningen och sätta igen det gamla med cement?

Vad jag förstått så krävs inget tillstånd så länge man inte ansluter en ny anläggning (WC, el. dyl) eller gör en ändring som kraftigt ändrar inflödet (exemplet i miljönämndens dokument var "att öppna kaféverksamhet"). Finns det något annat hinder för att göra det själv?

Är en ganska färsk husägare, och försöker hålla nere på kostnaderna så långt det går (så länge allt blir korrekt utfört förstås).

Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få :)

L
Båda rören kommer ut från huset , eftersom det kommer upp skit så är det dåligt fall på det gamla , du måste gräva upp och se hur djupt rören ligger , det nya ligger högre tydligen , och då är frågan om det går att koppla på utanför huset , botten på det gamla röret får inte vara lägre
än det nya någonstans , då går det inte att koppla på .

L Liteavvarje skrev:
Båda rören kommer ut från huset , eftersom det kommer upp skit så är det dåligt fall på det gamla , du måste gräva upp och se hur djupt rören ligger , det nya ligger högre tydligen , och då är frågan om det går att koppla på utanför huset , botten på det gamla röret får inte vara lägre
än det nya någonstans , då går det inte att koppla på .
Har kikat i slambrunnen och sett att det gamla inloppets överkant ligger ~1 dm under det nya inloppets underkant. Fallet är uppskattningsvis 5-7cm/m från huset till slambrunnen (röret kommer ut ur huset strax under markytan (dolt av ett par tunna eternitplattor). Det verkar vara tillräckligt för att kunna höja röret till samma nivå som det nya inloppet, och ändå ha tillräckligt med fall från huset.

Det jag sett är att vattennivån stiger i slambrunnen tills det gamla inloppet helt hamnar under ytan. Efter det tror jag att om man fortsätter att använda den gamla toaletten, badrummet eller köket så kommer vattnet ingen vart, utan den gamla ledningen fylls upp tills vattnet inte kan ta vägen nån annanstans än upp genom badrummets golvbrunn. Sen rinner det väl långsamt ut i slambrunnen allteftersom, för kvällen efter kan man använda det gamla avloppet igen (tills dess är det i princip totalstopp i den delen av huset).

L
Då kan det vara att infiltrationen har tätat till sig , vet du gammal den är , brukar få grävas om efter ca 15 - 20 år , klart beror på hur många som bor eller bott i huset samtidigt
Det är nog svårt att se hur det rinner in i infiltrationen , har du något som kallas fördelningsbrun
efter slambrunnen
Det är dit som vattnet ska efter slambrunnen och kanske fördelas ut i flera rör
( dom ser ut som dräneringsrör , funktion baklänges ) och sjunka i bädden

Skakade fram ansökan till miljönämnden. Infiltrationen gjordes nån gång mellan 2014 (ansökan beviljades) och 2016 (intyg från entreprenör skickades in. Den är alltså så gott som ny.

Den är enligt ansökan "upplyft ovan mark" (markbädd?) och har fördelningsbrunn med två avluftade spridarledningar.

Växer rätt mycket nässlor på den under sommaren, men inga större växter. Vet inte om det är bra eller dåligt...

Tycker dock att vattnet rinner undan bra när man använder den nya ledningen, samtidigt som den gamla ledningen är täckt (och rinner undan mycket långsamt).

L
Hur ser det ut i brunnen , du sa att det gamla röret kommer lägre och fylls upp ,
då måste nivån i brunnen öka upp rätt mycket , rinner det ut som det ska till infiltrationen
På den beskrivning du ger så verkar det som att det inte går ut så snabbt som det ska
Är det utgående röret fullt och under ytan , så är det något mot ut som bråkar .
Lite långsökt kanske , hur högt över mark är bädden , hur är fallet ut till bädden , kan gå att mäta djupet i ventrören , kan det stå grundvatten i bädden , misstänker något där , eftersom det inte vill gå ut ordentligt ,
Allt beror på hur långa infiltrationsrören är , det ju inte mycket vatten som kommer vis spolning ,
och dom ska bar fyllas , dåligt fall och dom blir nästan fulla .
Det med att det rinner skata ur det gamla är nog för att dom har fyllts upp en hel del , då går det sakta

Låter som problem med infiltrationen. Anläggning ska ju klara att ta hand om det vatten som kommer från normal användning. Har ni badkar? Och släpper ut allt vatten på en gång när ni är klara? Det är nämligen en sådan sak som ett enskilt avlopp har svårt att klara av. I värsta fall kan, om det är mycket vatten som släpps ut på en gång, det leda till slamflykt och att fast material följer med ut till infiltrationen och sätter igen den. Det kan leda till att livslängden förkortas avsevärt och att man kan behöva anlägga en ny infiltration då den gamla är igensatt.

Jag gjorde så att jag kontaktade entreprenören som gjorde arbetet och det visade sig att han bara gjort infiltrationen, och att bägge inloppen till slambrunnen fanns sen innan. Han ska komma ut och titta vid tillfälle.
Han försökte felsöka och var inne på samma spår som ni, men även att det "gamla" inloppet kan ha böjts av t.ex. en sättning i marken, så att det blir bakfall mellan brunnen och huset. Sen finns det också ett mindre bakfall i huset som säkert inte hjälper.

Får se när han kan komma ut om vi blir kloka på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.