L
Liteavvarje: Ja om pumpen får för mycket av smågrus och sand kan den kärva rätt bra och dra mera ström Normalt vid mindre skit i pumphuvudet som lite sand eller annat , så fräser det ner pumphjulet rätt snabbt och då går den lättare men det blir dåligt med vatten , byte pump i båda fallen
6 svar · 11,6k läst
L
Liteavvarje: Gå över till fjärrvärme , ett hetvattensystem som värmekälla , då kan man gå ned i röraria till värme och VV , men kan inte ge någon rekommendation på dom Samt att det inte går i att säga utan en ritning på var grejerna ska vara , bäst om du får någon att göra en , det blir nog svårt här för någon att förslå något , men kanske i stora drag
1 svar · 2,8k läst
I
igelkotten82: Skaffa en genomströmningsvärmare och koppla efter värmepumpen. Ställer du in den på någon grad under vad värmepumpen värmer vattnet till startar den bara när värmepumpens varmvatten är slut. Du kanske behöver byta säkringar och undvika att laga mat på spisen samtidigt om du inte vill uppgradera ditt elabbonemang.
7 svar · 3,2k läst
hsd
hsd: Ett exempel på komplett paket https://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Djupbrunnspumpar-Ejektorpumpar-Kompletta-djupbrunnspumpsanlaeggningar--Komplett-3-pumppaket-inkl-SQE1-110-pump-och-plaattank-Pumpdjup-90-m-569573.html
28 svar · 4,7k läst
·
N
NoOne2k: Varför inte köpa den blandare du vill ha och sedan under diskbänken sätta ett T-rör med en ballofix på sticket så att du kan öppna där när du ska lufta ledningen?
2 svar · 2,9k läst
dadid
dadid: [citat] Röret skall stå vertikalt i sand. Det skall hysa ett par kranar för inkommandevatten, respektive avstick till uthus. Alltså inte något större tryck, annat än jordtrycket längst ner.
2 svar · 813 läst
Krilleman
Krilleman: Har inte vattnet frusit sen 2002 så lär det inte göra det i år heller. Tryck i lite isolering i röret så draget upphör. Oerhört enkelt!
4 svar · 1,6k läst
·
M
Modino: Ok, tack för snabba svar
4 svar · 2,9k läst
·
N
Nybörjarmeckaren: Ska köpa kylskåp/frys (två separata) med ismaskin o vattendispenser. Behöver dessvärre dra slang runt köket pga knepigt byggt kök. Och nä, tyvärr inget annat vatten i närheten bakom nån vägg...Även längs med (under) en tröskel. Undrar... räcker det med en slang a 6mm till båda och sen splittrat bakom skåpen? Blir trycket ok eller gör lågt? Vår röris ville dra två 6mm el ett
0 svar · 2,0k läst
·
B
Byggvargen: Billigt, Om det är med avlopp, tappvatten golvvärne och panna och arbete , Har gjort vvs i 30-40 nybyggen och tar ca 200-240tusen ex panna
3 svar · 14,1k läst
Ljus
Ljus: [citat] Du har såklart helt rätt! I min iver att hitta en vettig bild för att hjälpa TS tappade jag att det var invändig gänga på dennes koppling och gjorde det för enkelt för mig. Pudlar!!! Edit/ Hittat du inte klämringskopplingen daniel109 föreslår så kan man använda en muff för att få ihop det på en söndag. Det är visserligen att gå över ån för att hämta vatten men det
4 svar · 14,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vad har du för beredare idag? Sitter det en NIBE så har du med största sannolikhet redan en backventil som sitter i ventilkombinationen på inkommande kallvatten. Här alltså: [bild]
1 svar · 2,6k läst
O
Ortis: Tack för tipsen. Men nu var det erfarenheter av ozon jag var mest intresserad av...
2 svar · 2,4k läst
MmeMim
MmeMim: [citat] Det har vi och det är från bara när vi spolar vatten (oavsett om vi tappar det i kärl eller ner i hon) som det låter.
2 svar · 1,3k läst
C
Caramba98: Problemet löst på c:a 2 minuter med hjälp av rörmokare. Säkerhetsventilen bytt och allt fungerar igen. Tack för goda råd.
8 svar · 4,9k läst
Staffans2000
Staffans2000: Elementet kommer du nog att sakna, den dag det är dags att torka blöta vantar och mössor!
7 svar · 1,5k läst
Taxen
Taxen: Har en stol som heter IFÖ Cera modell 3860 som spolanordningen börjar becka ihop i.Installerade stolen 2011 och får av och till göra rent med avkalkning i stolen,då den blir missfärgad av brun rost.Så i detta läge tänker jag först försöka om det går att göra rent i hela cisternen och ta bort hela armaturen,men hur får man loss allt detta för att ev. kunna göra rent
0 svar · 642 läst
R
rickardk: Det du har är en helt vanlig wc-anslutning, rörisen har helt enkelt glömt/tappat bort manschetten. Om du nu verkligen vill handla på K-rauta så är det denna produkten där manchetten ingår: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/inomhusavlopp-uponor-pp-wc-anslutning-rak-110-gr%C3%A5
16 svar · 19,2k läst
·
L
Liteavvarje: Den shunt du har på tanken , det ska väl till ett totalhaveri på den för att få ut max temp där Vad heter den reglercentralen ? detta för att konstatera om fullt ös kan bli till Blandningsventilen är otroligt snabb att reglera , normalt har man den för varmvatten , men med annan temp bara , så att få ut 70-80 C på slingorna är inte troligt , Kanske en skvätt , men gör inget ,
6 svar · 3,1k läst
·
A
Andreas Ziegenfeldt: [citat] De har redan satt in ventilen, nopp ska montera poolen snart.
28 svar · 8,4k läst
·
I
iszero: Tackar för tipsen. Nu har man fått tillbaka vattnet. Kan det vara så att mitt sänke var för tjock för mäta vattennivån i brunnen? Det är ett fiske sänke på 1cm bredd. För jag testade säker 40-50ggr för mäta nivån och jag hörde varje gång ett duns lång nere i brunnen.
7 svar · 1,5k läst
useless
useless: Vad har du för avlopp? Om du har egen infiltration och slamavskiljare så behöver den ventileras, då funkar det inte med vakuumventil. Såvida du inte har flera stammar och nån av dom fortsätter upp på taket...
2 svar · 1,9k läst
J
Jörgen Ö: [citat] Rören kommer ju komma ut i vägg eller golv, det kommer du ju inte ifrån. Gör tätningen runt rören i golvet med samma rörmanschetter som du skulle använt på väggen, inte konstigare än så. Låt rören komma upp med ca 40mm i c/c så är det inga problem att få dit manschetterna.
9 svar · 10,8k läst
·
A
anis16: Hmm, den drogs först med nyckel med kort skaft och sedan med momentnyckel. Kopplingen har aldrig droppat utan när den gav sig så for pexröret ut med stödhylsa men klämringen satt kvar i kopplingen. Jag har en viss teori att om ringen hamnade lite på sniskan och faktisk först klämmer åt pexröret men sedan ha hamnat rätt och då inte längre trycker mot röret.
5 svar · 3,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det blir svårt att få detta billigt. Avlopp med WC anslutet kräver ett avloppstillstånd från kommunen och de kommer att ställa krav enligt miljöbalken. Det lägsta kravet omfattar en typgodkänd slamavskiljare följt av infiltration. Denna lösning är acceptabel i vissa sammanhang men långt ifrån alla. Hemmabyggda/ombyggda slamavskiljare är inte typgodkända så de lär inte få
1 svar · 7,0k läst
S
SueCia: Min gjutjärnsbrunn i tvättstugan luktade vedervärdigt trots att den såg hel ut. Efter att jag bilade bort den och bytta mot plastbrunn så försvann doften direkt, tror inte jag såg några direkta skador på brunnen då.
6 svar · 3,9k läst
B
Bert Deivert: vågar inte. jag väntar...
6 svar · 3,2k läst
·
F
Flaska: [citat] Då satsar jag på något sådant, fast vv / kv behöver jag dra lägre för att undvika att behöva skarva befintliga rör. Fast kromade vattenrör stör inte så mycket som ett avloppsrör. Finns nåt minimått på hur nära golv de bör komma ut? Funderar på att ha dem 10 - 15 cm från golvet
9 svar · 35,3k läst
·
Martin_B
Martin_B: [citat] Jaha okej, det förklarar märkena. Försök reklamera kranen, är mitt råd. Går reklamationen igenom, fira med nybakta bullar.... gör den inte det, bit ihop och köp en ny kran :) ...just med tanke på att det var ju ett tag sedan du köpte den, så det kan bli svårt med ersättning.
31 svar · 12,8k läst
·
anderssose
anderssose: Hej, sent svar men jag hade samma symptom med dåligt vattentryck i badrum i dusch och handfat efter det att vi borrat en djupborrad brunn. Tidigare hade vi en grävd brunn som vi tog vårt vatten ifrån. Trycket hålls uppe med en hydropress som är inställd på c:a 1.8Bar tillslagstryck som är väl är standard såsom jag tolkar det. Efter lite felsökning hittade vi felet: det berodde på
16 svar · 84,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.