Jag har en äldre jonbytaranläggning som består av en blå glasfibertank med filtermassa och en separat saltbehållare. Enheten har automatisk backspolning på timer, men i övrigt inga andra inställningar. Manual saknas, filtermassan har gissningsvis inte bytts under de senaste 10 åren, och underhåll i allmänhet är kraftigt eftersatt. Anläggningen föregås av ett Blå Björn-filterhuskopia från Jula med en bomullsfilterinsatts kopplat efter hydropressen.
Det finns en godkänd vattenanalys från i höstas, men med en hårdhet på 14. Det är lite för högt kan jag tycka. Är det ett rimligt värde? Kan det höga värdet bero på att filtermassan behöver bytas?
Då ingen dokumentation finns är frågan hur pass generell konstruktionen hos sådana här enheter är, det vill säga: hur svårt är det att byta massan själv och kan man chansa på hur det skall göras eller har olika enheter väldigt olika intern konstruktion?
Det finns en godkänd vattenanalys från i höstas, men med en hårdhet på 14. Det är lite för högt kan jag tycka. Är det ett rimligt värde? Kan det höga värdet bero på att filtermassan behöver bytas?
Då ingen dokumentation finns är frågan hur pass generell konstruktionen hos sådana här enheter är, det vill säga: hur svårt är det att byta massan själv och kan man chansa på hur det skall göras eller har olika enheter väldigt olika intern konstruktion?
Kolla först att automatiken ser livsduglig ut (åtminstonde 5 år kvar). Sen kollar du så filtret suger salt. 14 efter en jonbytare betyder att den inte laddar om massan. Antingen för att den inte får in salt i filtret alt. Så kommer inte saltet åt filtermassan. Slarvar man med saltet fastnar kalken i massan och bränner tillslut ihop, och saltet kommer inte åt massan. Då är det massa byte som gäller.
Dom blåa standardtuberna är dock inte så ekonomiska då dom drar mycket vatten och mycket salt. Nu är det ju dumt att kasta något som fungerar, men man vill ju inte lägga ner massa pengar och sedan stå med en trasig ventil. Man brukar räkna på runt 10 år på en ventil. Kan vara värt att titta på ett nytt.
Dom blåa standardtuberna är dock inte så ekonomiska då dom drar mycket vatten och mycket salt. Nu är det ju dumt att kasta något som fungerar, men man vill ju inte lägga ner massa pengar och sedan stå med en trasig ventil. Man brukar räkna på runt 10 år på en ventil. Kan vara värt att titta på ett nytt.
Då skall vi vad jag fått fram. Foton på den filterenheten.
Framsidan av styrenheten, tyvärr ingen logotyp eller märkskylt:
Baksidan:
En svårtyd märklapp på själva glasfiberflaskan:
Automatiken verkar fungera som den skall. Den backspolar snällt filtret var tredje dag och när man brutit strömmen och start om den. Vad jag kan se så spolar den igenom en hel del vatten, och saltmängden i behållaren verkar minska. Så fort jag listat ut hur insatsen, och flottören jag antar finns där i, fungerar så kan jag kanske bekräfta om den suger salt eller inte. När jag tog över anläggningen var allt salt borta och ingen hade bott i huset på drygt ett år. Misstänker att den stått och backspolat var tredje dag ändå, dock utan förbrukning. En gissning, eller farhåga om man så vill, är att saltet var slut redan när vattenanaysen gjordes i höstas, och att värdet på hårdheten i analysresultatet är helt ointressant nu när jag fyllt på med salt och kört igenom systemet ordentligt.
Borde jag i så fall göra en ny vattenanalys med vatten direkt ur brunnen för att få ett utgångsvärde för en ny anläggning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Automatiken verkar fungera som den skall. Den backspolar snällt filtret var tredje dag och när man brutit strömmen och start om den. Vad jag kan se så spolar den igenom en hel del vatten, och saltmängden i behållaren verkar minska. Så fort jag listat ut hur insatsen, och flottören jag antar finns där i, fungerar så kan jag kanske bekräfta om den suger salt eller inte. När jag tog över anläggningen var allt salt borta och ingen hade bott i huset på drygt ett år. Misstänker att den stått och backspolat var tredje dag ändå, dock utan förbrukning. En gissning, eller farhåga om man så vill, är att saltet var slut redan när vattenanaysen gjordes i höstas, och att värdet på hårdheten i analysresultatet är helt ointressant nu när jag fyllt på med salt och kört igenom systemet ordentligt.
Så vad vill man ha istället?M mogge_73 skrev:
Borde jag i så fall göra en ny vattenanalys med vatten direkt ur brunnen för att få ett utgångsvärde för en ny anläggning?
Här finns en manual för din backspolningsautomatik men på engelska
http://www.eriewatertreatment.com/wp-content/uploads/2012/10/TM-EN-ProFlow-Softener-Rev2012.02.pdf
http://www.eriewatertreatment.com/wp-content/uploads/2012/10/TM-EN-ProFlow-Softener-Rev2012.02.pdf
Den kanske fungerar perfekt nu, så antingen tar du en ny analys eller köper ett GH-test på nätet. Ska du titta på ett nytt filter ska du ta en ny analys på råvattnet. Komplett ackrediterat.O Steamboy skrev:Då skall vi vad jag fått fram. Foton på den filterenheten.
[bild]
Baksidan:
[bild]
[bild]
Så vad vill man ha istället?
När det gäller avhärdare är flödestyrda dubbeltuber dom som tar minst salt och vatten.
Ingen el, drivs helt mekaniskt av vattnets tryck.
Klicka här för att svara