Har ett fritidshus med äldre brunn . Brunnen är grund, 3 meter handgrävd med ca 1,5 meter vattennivå . Idag använder vi vattnet enbart till tvätt eller kokar det till potatis kok. Allt annat vatten är på dunk.
Jag vill uppgradera till bra vatten . Vi har sjön Järnlunden precis bredvid .
Behöver tips på lösning . Borra. Sjövatten med reningsverk.
Vad bör jag tänka på?

mvh
Ola A.

S
Vattenkvaliteter på samtliga möjligheter ? ett måste för att du ska få svar på ett bra sätt

I utgångspunkt vill jag bara få lite åsikter, kanske från någon som har erfarenhet av liknande projekt.

Järnlundens vatten ska ha en bra vattenkvalitet. En djup sjö med ett klart gott vatten. Har vid flera träningstillfällen, kajak druckit vattnet utan problem.
En granne har djupborrad brun med OK vatten. Ska prata mera med honom.

Hur går man fram för att få ett grundlag för beslut?

Mvh
Ola A.

Om du vill ha vintervatten blir det betydligt enklare att djupborra en brunn nära huset. Det blir då kortare väg att hålla slang frostfri med värmekabel. Du får också ett väl kontrollerat vattenmagasin i borrhålet. Ett tips är dessutom att välja en enfaspump och med stickpropp så har du möjligheten att driva den med elverk vid strömavbrott.

O Olaab skrev:
Jag vill uppgradera till bra vatten
Håller med @skutten11
Innan du har fastställt vad problemet är, är det omöjligt att föreslå en åtgärd.
Många gamla brunnar håller en bra kvalitet på vattnet. Vad är det som gör att du inte vill dricka vattnet från din befintliga brunn?

Det kan finnas föroreningar som är fula men ofarliga. Exempelvis humus, järn, mangan. Dessa kan man filtrera bort. Sen kan det finnas föroreningar som är farliga. Vanligtvis läckage från avlopp, gödselanläggning, ytvatten eller åkermark. Man kan behöva åtgärda källan och därefter spola rent brunnen. I vissa fall får man ha något reningssteg för detta också.

Jag skulle också vilja slå ett slag för att överväga befintlig brunn, lite beroende på hur den ser ut. Ofta kan grävda brunnar ha jättefint vatten, men det bygger på att de inte har något ytligt inläckage. väldigt gamla brunnar, med stenväggar, är förstås svåra att få täta, men är den typ från 60-talet eller så, med betongringar och sand i botten, så kan det mycket väl vara en bra vattenkälla.
Principen är att vattnet ska komma underifrån och passera ett sandlaget (blir ett sandfilter). Grävda brunnar ger ett "yngre" grundvatten, medans borrade ofta ger ett mycket äldre vatten som också kan innehålla tungmetaller mm från berget.
Sen är ju sjön ett intressant alternativ! De flesta kommunala vattentäkter är ju ytvatten, men där har man förstås oftast några reningssteg. som någon annan skrev beror det ju också på hur enkelt och djupt man kan få ner vattenledningen från sjön till huset.
Jag tycker du ska analysera vattnet från din grävda brunn till att börja med, för att ta reda på vad/om rening behövs.

Skicka in ett vattenprov, finns en hel del olika aktörer på marknaden.
Kommer inte i håg vilken vi använt oss av.
Vi har grävd brunn och bor i jordbruksområde.
Kvaliten på vattnet är superbra och inga problem alls
Jag kommer inte att fundera på att ansluta mig till kommunalt vatten ens om det kommer att finnas en möjlighet till det.
Kommer det ett krav på det, så kommer jag att begära att få en avstängningskran på det kommunala så att jag inte behöver förorena mina vattenledningar med kommunens vatten.
:cool:

Nu börjar det likna något :-) Ja brunnen är 60-tal med betongringar. Man borde kanske se över botten, sanden. Att analysera vattnet är absolut något att ta tag i . Slangen från brunnen är på fryssäkert djup. Pappa jobbade en hel sommar med en korp.Vilken kropp...alltid med ett leende :-)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det behöver också finnas tillräcklig tillrinning i brunnen, så att vattnet räcker, även långa torra somrar.

Vi har en grävd brunn, som dock inte har någon vattenåder, utan endast grundvatten. Nivån varierar 2-3 m över året, och vi måste alltid snåla med vatten på somrarna. 1 m3 är inte mkt till vattenmagasin om inte brunnen har god tillrinning.

Tänk också på att vattenprov kan vara missvisande om det är från en brunn/hydrofor/vattenledning som inte används mkt. Används vattnet mkt så blir det bättre omsättning och kan ge helt andra värden.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P
O Olaab skrev:
Nu börjar det likna något :) Ja brunnen är 60-tal med betongringar. Man borde kanske se över botten, sanden. Att analysera vattnet är absolut något att ta tag i . Slangen från brunnen är på fryssäkert djup. Pappa jobbade en hel sommar med en korp.Vilken kropp...alltid med ett leende :)
Man kan borra i en grävd brunn om det behövs, då har du redan slangen in till huset och kan använda en liten hydropress till att vattna i trädgården med.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Som gammal kemist som arbetet med bedömning av brunnsvatten under mer än 10 år, kan jag kanske tillföra lite ytterligare synpunkter:
- Ytvatten från vattendrag är *alltid* olämpliga som dricksvatten. Behöver alltid kokas för att vara säker på att du inte åker på någon magsjuka. Alla djur gör ju sina behov i det fria och gärna i vatten ....
- Grävda brunnar *kan* vara ok. Men se då till att det inte finns läckage från sidorna = betongringar + lera, samt att det är tätt upptill (möss + insekter och skräp) och att marken sluttar från brunnen (= ingen vattensamling vid den vid regen)
- Borrade brunnar är att föredra av flera anledningar, såsom jämnare vattenkvalite och normalt *inga* bakterier om allt är riktigt gjort, så som gummitätning över borröret, och inget stående vatten runt borrhålet :)

/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.