hej, vacuumventilen till min vattenutkastare har idag droppat lite (några ml).. jag har inte sett den droppa förut så jag undrar vad det kan bero på. Huset är från 72 och denna är nog original så det kan ju helt enkelt vara så att den håller på och ge sig. Vi har dock haft stora temperaturväxlingar ute idag (nedåt -20 i natt, nästan noll på dagen) så jag undrar om det kan ha uppstått nån kondens eller övertryck i den som orsakar lite droppar. Eller är det önsketänkande?

Vattenutkastarens vacuumventil på en vägg med blå kakel, visar tecken på läckage och åldring, omgiven av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Hoppas det utkastet som har är s.k. frysfritt
Vacumventiler är för att det inte ska gå baklänges ut till kommunens vatten om det blir tryckfall där , har ingen betydelse vad för temp ute -
Om den vill läcka lite så ska du byta , bara stänga av ditt vatten skruva loss , ser ut som
20 mm gänga

S skutten11 skrev:
Hoppas det utkastet som har är s.k. frysfritt
Vacumventiler är för att det inte ska gå baklänges ut till kommunens vatten om det blir tryckfall där , har ingen betydelse vad för temp ute -
Om den vill läcka lite så ska du byta , bara stänga av ditt vatten skruva loss , ser ut som
20 mm gänga
OK tack! Den ska vara frysfri ja, självtömmande. Nåt tips om var man hittar en ny ventil?

Krilleman
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Grymt, tackar! Ska mäta den imorrn. En fråga till, hur nervös ska man vara när den börjar droppa, kan det snabbt bli sämre eller kan man i lugn och ro beställa en ny även om det tar nån vecka? Att det droppar är ju i sig ingen panik då det är ett våtrum.

S
Är nog ingen fara med det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.