S skutten11 skrev:
120 L hydropress är för litet i ert fall vad jag förstår , ni förbrukar mycket vatten , ni behöver nog
min 500 L kanske 750L då finns det magasin att ta av , går att koppla in ett till parralellt
Sen som dom andra säger , var har ni för tryck i hydropressen och start/stopp tryck , det ska vara ca 0,7 ggr förtryck av starttrycket
En tryckströmbrytare av dagens kvalitet klarar inte att slå till/från så ofta , bara skräp med kontakterna , bäst är då att ha en separat kontaktor som styrs av tryckströmbrytaren ,
till sist och syvenes är det kälet som bestämmer hur pumpen kommer att arbeta
Nu är du ute och cyklar. 120l är en stor tank. Visserligen är pumpen lite starkare än vad som är vanligt. Men 120l är mycket större än man brukar ha. 50l är vad som brukar rekommenderas i en villa. Många kör nog med mindre. Den är definitivt inte för liten. Brukar inte du utge dig för att vara rörkrökare?

D Daniel 109 skrev:
Nu är du ute och cyklar. 120l är en stor tank. Visserligen är pumpen lite starkare än vad som är vanligt. Men 120l är mycket större än man brukar ha. 50l är vad som brukar rekommenderas i en villa. Många kör nog med mindre. Den är definitivt inte för liten. Brukar inte du utge dig för att vara rörkrökare?
120liter räcker till lantbruk tom.
. man får kolla amperen...startströmmen ligger nog närmare 5x driftströmmen.. Troligen är det det som sliter brytaren. . Kolla så den drar rätt ström på alla faser , Är det på landet så kan nån dragit motorskyddet i botten för det hjälpte när pumpen gick för tungt och löste ut. ..inte ovanligt.. !!!

Vi har ett litet lantbruk, fyra hästar, ett litet växthus, två tonåringar som duschar i en timma, en 9-åring som badar två gånger om dagen, vi lagar all mat hemma (mer att diska), diskar under rinnande vatten osv. Hästarna dricker säkert 200l om dagen, badkaret är 300l, tvätt och diskmaskinen går nästan konstant.

Jag TROR att pumpen går igång efter 30L, den brukar gå igång den man är på 3:e hinken vatten i stallet.Om vi gissar att vi gör av men 1000l om dagen, i så fall är det 33 starter om dagen eller 12000 starter om året. Så det kanske inte så så konstigt om den pajar?

Den första vi hade köpte jag på rinkaby, vet ej märke, höll 4-5 år, men då var barnen mindre, kanske bättre kvalitet, kanske mer tryck i hydroforen.

Så vad är rimligt antal starter och ungefär hur mycket vatten skall man få ut ur en 120L. Jag har att den sätter på vid ca 2,5kg och av vid ca 5kg.

/N

Med dina förutsättningar vill jag påstå att en 300l eller 500 l hydrofor är ett bättre val än hydropress.

Får du 30 liter är det inte helt kass men upp mot dubbla skulle du kunna få om du följer upp lufttrycket i kärlet och lägger det drygt 2 bar. Antalet starter blir mindre och din siffra är kanske redan lite hög. Som sagt med en kontaktor är det inga problem att klara det och en hydrofor 300 liter hamnar ofta efter en relativt kort tid i ungefär samma prestanda sett till uttagen volym. Får antingen skötas lite då och då eller ha automatisk luftfyllning.

Nog ska du klara ditt fall med vad du redan har.

Mikael_L
E _Elman_ skrev:
startströmmen ligger nog närmare 5x driftströmmen.. Troligen är det det som sliter brytaren
Det är både förhöjd startström likväl som svårigheten att bryta induktiv last som sliter på kontakterna.
Att bryta induktiv last (motorer, transformatorer t.ex.) betyder att lasten vill fortsätta driva fram ström vid frånslaget, och detta leder till en kraftig spänningstopp över kontakterna när de öppnar. En spänning som leder till små ljusbågar över kontakterna, och resultat blir brända kontaktytor.

Jag har för min del uppfattat detta problem ofta vara större än den stora initiala startströmmen.

Tack för svaren. Om jag får upp volymen till 60L och jag gör av med 1000l om dagen, så blir det ändå 6000 starter om året. Jag kollande på en Hager kontaktor och den klarade 30 000 starter vilket blir 5 år. Borde inte grejorna hålla längre?

/N

Du kan sikta på miljontals starter om du väljer en normal kontaktor med data anpassat till din motor. Och väljer du lite över som det gärna blir med så liten effekt kommer du ytterligare högre i livslängd. Oberoende är just kontaktorn här något som i praktiken håller "obegränsat".

Mikael_L
Ja i industrin hittar vi åtminstone kontaktorer som har hundratalet starter om dygnet, alltså många tusentals starter om året och ändå håller de flera decennier.

Men OK, ofta är det inte då de allra kralligaste motorerna kopplade till dessa, utan ofta max typ 2kW osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.