3 476 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Elpatron till badkar
Hej
Problemet gåt ut på att vi har ett hörnbadkar som är 500 liters. Vvb är 190 liters, ställd på 70 grader. Men det är inte alltid man kommer ihåg att höja den innan badkaret fylls. All varmvatten går åt att fylla badkaret därför kan man inte duscha efteråt.
Har tänkt på att värma det med nåt sort elektrisk elpatron/ poolvärmare eller nåt åt det hålet.
Har ni nåt tips eller erfarenhet av liknande problemlösning?
Problemet gåt ut på att vi har ett hörnbadkar som är 500 liters. Vvb är 190 liters, ställd på 70 grader. Men det är inte alltid man kommer ihåg att höja den innan badkaret fylls. All varmvatten går åt att fylla badkaret därför kan man inte duscha efteråt.
Har tänkt på att värma det med nåt sort elektrisk elpatron/ poolvärmare eller nåt åt det hålet.
Har ni nåt tips eller erfarenhet av liknande problemlösning?
Har du någon form av cirkulation, pumpar, jetstrålar, eller är det bar ett stort badkar?
Då jag har Fjärrvärme så tar det bara 10-15 min att fylla 500 liter med 40º C vatten.
Poolvärmare är bara för underhållsvärme, normalt höjer det vattnet med några grader / timme / 1000liter
Skaffa en stor extra varmvattenberedare och kör den på hög temp.
Nedanstående poolvärmare har jag över.
Annars är här en länk
https://www.pool-fritid.se/produkt-tagg/el-varmare/

Då jag har Fjärrvärme så tar det bara 10-15 min att fylla 500 liter med 40º C vatten.
Poolvärmare är bara för underhållsvärme, normalt höjer det vattnet med några grader / timme / 1000liter
Annars är här en länk
https://www.pool-fritid.se/produkt-tagg/el-varmare/

Redigerat:
Det är en Jacuzzi med circulationspump och jetstrålar. Förra gången stoppade jag i en värme stav, sån som man kokar vatten med. Det gick fort och på en kvart var vattnet behagligt varmt.L Leif i Skåne skrev:Har du någon form av cirkulation, pumpar, jetstrålar, eller är det bar ett stort badkar?
Annars är här en länk
[länk]
[bild]
Har inte plats för en vvb. Hur funkar poolvärmaren, går det att installera den under Jacuzzin ?
Förmodligen, det finns anslutning mot slang jag tror det är 38 och 42 mm.
Monteras mellan filter och badkar, kolla med tillverkare.
Monteras mellan filter och badkar, kolla med tillverkare.
Klicka här för att svara